#1 2014-05-31 05:55:22

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Valpspekulant + uppfödare = valp?

När man planerar och har små valpar så vill man att de ska få det bästa i livet. Inte bara den första tiden hos mig, utan sen när de flyttar. Valpen ska komma till någon som älskar och respekterar den och vill satsa flera timmar - varje dag - för att just det lilla pyret ska få ett meningsfullt liv i 15 år. Hur hittar man dem? Den där allra första kontakten?

Mailen är superbra att skriva ett par ord och presentera sig själv, en extra bonus för mig är om det står lite om vad man vill med sitt hundägande. Det behöver inte vara långt alls, men jag har fått en uppfattning om den som letar valp och den personen är inte totalt okänd vid svar.

Kanske är det en generationsfråga hur man skriver? Jag är uppvuxen med brev och frimärken där man skrev lite mer än en mening, och inte med snabba, korta sms. Kanske missar jag superbra valpköpare men den korta texten säger ingenting och väcker inget vidare intresse hos mig. Trots lagtexter om att en valp är som vilken vara som helst så är det inte det så för mig. Det är en bit av min själ och mitt hjärta som jag överlåter till någon. Bryr mig inte alls om hur den som köper min bil vårdar eller kör den, men jag vill gärna veta mer om den som vill ha min valp.

Gnällig? - kanske, men jag hoppas att ni som skickar en mening bättre förstår oss som föder upp valparna om ni läser detta. Skriv gärna en gång till, och lite mer, så tror jag att vi förstår varandra lite bättre. wink

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#2 2014-05-31 09:13:58

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Re: Valpspekulant + uppfödare = valp?

thumbup hrmm ja av mig fick du ju mer eller mindre en uppsats blush lol

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#3 2014-05-31 13:02:22

Sandra
Medlem
Från: Upplands Väsby
Registrerad: 2013-02-22
Hundar/kennel:
Yamazakura's Oliver

Jag tycker det är helt rätt att vilja veta så mycket som möjligt om valparnas nya hem thumbup och som valpköpare har jag inget alls emot många frågor, man liksom bör ha svar på det mesta innan det är dags att köpa hund tycker jag. Skulle inte heller fastna för ett mail där det stod endast "hej, jag vill ha en hund" om jag sålde valp ;p.. men tror det är fler än man tror som skaffar hund ungefär som om det faktiskt bara vore en pryl? tyvärr. Men kan tänka mig att de är såna som tillslut hittar sin blivande hund på blocket och inte från er seriösa uppfödare.

Jag skrev ett ganska långt mail när vi skulle köpa Oliver. Där beskrev jag vår familjesituation, tidigare erfarenhet av hundar, mål med hundägandet, vad vi hade att erbjuda m.m

Sen antar jag att ni får gå mycket på magkänslan när ni säljer valp, och de allra flesta gånger verkar det ju bli rätt heart

#4 2014-05-31 13:58:11

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Fast det är himla svårt att göra bedömningar per mejl för det handlar bara om huruvida man är duktig på att uttrycka sig med ord eller inte.

Men det är klart,  mejl där det står "Har du en hund att sälja" svarar t o m jag oftast "nej" på..... cool

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#5 2014-05-31 14:31:47

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Fast det är himla svårt att göra bedömningar per mejl för det handlar bara om huruvida man är duktig på att uttrycka sig med ord eller inte.

Men det är klart,  mejl där det står "Har du en hund att sälja" svarar t o m jag oftast "nej" på..... cool

Fast det är den där första kontakten jag är ute efter, just den där det ibland bara är ett par ord. Den som söker valp kan vara hur bra som helst men den går mig förbi om det inte finns mer än bara en mening....  Det finns inget av intresse att gå vidare på då för det säger mig ingenting.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#6 2014-05-31 14:41:28

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Varför tycker jag då att det är så viktigt att få veta mer om den som vill ha shiba? Ja främst för att jag vill vara övertygad om att de vet vad det är för hund de köper. Det undviker mängder av problem för dem och för mig i framtiden. Långt ifrån alla har en aning om vad shiba är för typ av hund.

Det är ingen idé att skaffa sig en shiba om man är ute en hund som stannar på tomten utan staket. Har man visioner om att tävla och gå långt i lydnad är inte shiban det bästa valet. Det finns dem som är superduktiga, men det är inte det som utmärker shiban generellt som är en jakthund i botten. Vill man egentligen ha en Golden men väljer shiba för att den är mindre, söt och röd så glömmer man att de inte är likadana innanför pälsen. Det är så lätt att förklara detta om man bara vet lite mer om den som skriver.

När man sedan pratar med folk så upptäcker man att nästan alla har läst på shibainfo vilket alla ni som skriver om era hundar ska ha en stor eloge för.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#7 2014-06-03 07:32:28

Linda J
Medlem
Från: Värmdö
Registrerad: 2012-10-14
Hundar/kennel:
Edeängs Sussi " My", Novens l'Jishin " Kurre", Eriko No Etsuko Go Enerhaugen "Lora"

Helene skrev:

Varför tycker jag då att det är så viktigt att få veta mer om den som vill ha shiba? Ja främst för att jag vill vara övertygad om att de vet vad det är för hund de köper. Det undviker mängder av problem för dem och för mig i framtiden. Långt ifrån alla har en aning om vad shiba är för typ av hund.

Det är ingen idé att skaffa sig en shiba om man är ute en hund som stannar på tomten utan staket. Har man visioner om att tävla och gå långt i lydnad är inte shiban det bästa valet. Det finns dem som är superduktiga, men det är inte det som utmärker shiban generellt som är en jakthund i botten. Vill man egentligen ha en Golden men väljer shiba för att den är mindre, söt och röd så glömmer man att de inte är likadana innanför pälsen. Det är så lätt att förklara detta om man bara vet lite mer om den som skriver.

När man sedan pratar med folk så upptäcker man att nästan alla har läst på shibainfo vilket alla ni som skriver om era hundar ska ha en stor eloge för.

Jag håller med dig helt Helene, vikten av att valpköpare vet vad det är för slags hund de köper, att de känner till rasen och inte enbart går på shibans gulliga utseende !   

Under mina promenader har jag stött på många som kommit fram och frågat ungefär "vad är det för hund, den är ju jätte söt, jag har kommit på att jag ska köpa en hund: en sån ska jag köpa", jag brukar inte stanna och prata med människor så länge men just med de här personerna (som vill ha en hund snabbt) gör jag det. Jag brukar nyfiket fråga vad för slags hund de vill ha, vad de ska ha hunden till mm jag låter säkert som rena förhörsledaren hmm  men jag skulle inte kunna med gott samvete gå därifrån utan att informera de om shiban och eventuellt vänligt styra in vissa på en helt annan ras.  En människa blev helt övertygad av att köpa en shiba när han mötte oss, sen visade det sig att han aldrig var hemma: men det var ju inga inga problem tyckte den här människan, han skulle ha valpen med sig i sin lastbil som sällskap, och hunden skulle komma att anpassa sig...     den här människan pratade jag med väldigt länge och förhoppningsvis förstod han att ingen valp av ngn ras passar hans önskemål, men däremot kanske en äldre hund, omplacering eller liknande med rätt personlighet,  tex från Hundstallet eller ngt liknande.

#8 2014-06-03 07:57:02

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Han med lastbilen o valpen har skrivit på forumet

Skicka sms, tanken är väl att det bara är en snabbkoll innan man fördjupar sig och lägger tid på situationen. (Hoppas jag). De kanske förväntar sig ett svar som
"Ja det kommer finnas. Skicka epost/ring mig så talas vi vidare"

Jag skulle oxå vara noga om jag var uppfödare. Och ha känslor som Helene o Lena.
Kanske är shibauppfödare nogrannare eftersom de har så få valpar. Det föds ju inte direkt 10 valpar i en kull.
Sedan har det kanske med shiban som karaktär på ägarna - de kanske vill ha koll på läget precis som shiba-hunden? Vi är kanske mer lika dem än vad vi förstår?
För att hälsa på en obekant shiba tex...

Hälsar Caroline

#9 2014-06-03 08:13:54

Linda J
Medlem
Från: Värmdö
Registrerad: 2012-10-14
Hundar/kennel:
Edeängs Sussi " My", Novens l'Jishin " Kurre", Eriko No Etsuko Go Enerhaugen "Lora"

det behöver nog inte vara samma person som skrivit på forumet Caroline, det här var inte  den enda killen/mannen som jag träffat på som kör lastbil som vill ha en valp som sällskap.

Jag tycker att det var en bra tråd du startade Helene,  eftersom många som köper hund för första gången inte vet om att uppfödaren eventuellt vill ha ett mer noggrant utformat (beskrivande) mail/brev.

#10 2014-09-22 07:52:45

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Barn + valp är ju bara för gulligt. Och jag älskar familjer med engagerade unga som vill gå på kurser och ha en "egen" shiba. Men det kommer ett MEN - hur har de vuxna tänkt göra när barnet vill vara allt mer med kompisar, inte gå direkt hem från skolan för att vara med hunden, får andra intressen, läxor, projekt, längre skoldagar, nya kompisar, nya intressen m.m. och allt vad som sker och förändras i snabbt takt för ett barn/tonåring.

Det är något man VET - att inget barn/tonåring kan ha ensamt ansvar för en hund. Även om det är en idealisk tid just nu, vad sker om ett halvår, 2 år och 5 år? Hur ska hunden ha det i resten av sitt liv?

För en tid sedan hade jag just ett sådant samtal - det fanns en duktig och intresserad ung människa i familjen som bara skulle vara super för en shiba men resten av familjen var inte sugen på promenader och aktivering utan det skulle bli tonåringens hela ansvar. Jag försökte förklara att det var omöjligt att äga hund som ensam tonåring utan familjens backup, hunden lever i kanske 15 år och med framtida utbildning och jobb så måste de vuxna ha huvudansvaret för hundens liv. Jag vet att jag gjorde en ung människa ledsen när jag sa att den familjen kunde inte ha hund (och en vuxen dam arg) men det är mitt ansvar att åtminstonde förutsättningarna är bra när min valp flyttar.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#11 2014-09-22 08:10:11

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Håller helt och fullt med dig Helene.  Vår yngsta dotter hade hund på önskelistan i många år innan vi tog beslutet att skaffa hund. Jag hade hund på önskelistan i ännu fler år innan vi skaffade hund. Hade vi inte haft samma önskan hade det inte blivit av helt enkelt.  Hon har åkt hem varje dag efter skolan och gått ut med Musse och aldrig klagat men intresset är inte där längre. Att det finns två hundar hos oss beror på att mitt intresse blivit större inte barnens. Hon går en kurs med Gonza nu men det är mest för min och Gonzas skull som hon ställer upp (Och de är så dduktiga) Att ha hund är något som hela familjen måste vara med på och ställa upp på men de vuxnas ansvar. wave

#12 2014-09-22 08:28:38

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Att läsa hur du - Ulrika - löst hundägandet gör mig glad smile

Tillägger till mig tidigare text att det är absolut inte fel att barn har ansvar för hunden, men det ansvaret ska vara anpassat och inte ett villkor för ett kvalitativt hundliv. Det är nyttigt för barn att dela ansvaret för en familjemedlem, att lära sig att låta sina egna behov stå tillbaka en stund för en annan levande varelse, speciellt när det inte är urskoj att ta det ansvaret. Men det ska vara ett nöje och ge tillfredsställelse att dela sitt liv med en hund, när tvång tar över är det varken bra för hunden eller barnet. Det är just därför det måste finnas ansvarsfulla vuxna...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#13 2015-01-11 17:11:15

Shiba-nyfiken
Medlem
Registrerad: 2015-01-05

Intressant att läsa om era olika tankar kring det här med att köpa/sälja valpar till "rätt person". Jag som funderar på att "bli med Shiba" är såklart nyfiken på vilka krav en uppfödare/säljare ställer på mig som köpare/blivande hundägare, men även vad man själv som köpare bör tänka på innan man bestämmer sig för vem man vill köpa valpen av.

Jag som är "ny i hundvärlden" kanske inte förstår helt och hållet precis vad jag borde fråga om eller varför man väljer den ena eller andra uppfödaren, men jag lär väl få reda på ett och annat om det här på forumet. hmm

#14 2015-01-13 19:32:52

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är ju klart att man "pratar" olika språk, och det är viktigt att försöka sätta sig in i vad ett mångårigt hundägande består av. Att det tar tid och att man får försaka andra saker. Det är ett liv som man tar ansvar för, som har andra behov än man själv och som man måste tillfredsställa. En hund ger mycket glädje men även en del annat. Precis som med allt levande går det inte att förutsäga allt och alla är inte exemplariska A-barn på vägen.

Kanske låter jag lite negativ men upplever att under mina år som uppfödare har synen på hundägande förändrats. Mycket kunskap har tillkommit och mycket intressant i hundägandet finns att tillgå men ändå… generellt har hunden alltmer blivit en sak som ska passa in och gör den inte det så är det så lätt att byta ut den. Man vill inte ha så mycket besvär och valpen ska vara "färdig" och kunna allt så fort.

Och just därför välkomnar jag alla som tar reda på så mycket de kan innan om rasen. Tänker igenom den närmsta framtiden - hur mycket vill och kan jag satsa på en hund? Oplanerade livsförändringar kan alltid ske och då kan en omplacering vara nödvändigt, men det är allt vanligare att göra sig av med sin hund pga. av anledningar som gör att jag tycker att man borde ha tänkt till lite mer innan man skaffade sig en söt valp.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#15 2015-01-13 19:58:59

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

.....håller med Helene....
När man messar sin uppfödare efter att ha haft sin valp i 2 månader och säger - jag ska gå upp i tid på jobbet så nu kan inte jag ha min valp kvar  -  så blir man både förvånad och inte.....
Det är som sagt något som dagens ungdomar gör.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

Sidfot