#31 2014-08-06 10:25:14

Lisa.K
Medlem
Från: Nacka
Registrerad: 2014-07-28
Hundar/kennel:
Noven's Fukui (Louie)

Re: Balto

Gulle heart nu är det inte långt kvar smile

Senast redigerat av Lisa.K (2014-08-06 10:26:10)

#32 2014-08-06 11:33:30

caroline84
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2014-06-29
Hundar/kennel:
Flying Ninja's Big Love (Balto)

Nej i övermorgon kl 11.30 är det bestämt. Veterinärbesiktningen är igenom och betalningen drog jag iväg idag smile

#33 2014-08-06 20:06:11

Lisa.K
Medlem
Från: Nacka
Registrerad: 2014-07-28
Hundar/kennel:
Noven's Fukui (Louie)

caroline84 skrev:

Nej i övermorgon kl 11.30 är det bestämt. Veterinärbesiktningen är igenom och betalningen drog jag iväg idag smile

Härligt! Louie och jag önskar lycka till och ser fram emot att träffa er sen smile

#34 2014-08-06 20:42:28

Vita
Medlem
Registrerad: 2013-06-16

love love awww, så söt!!!!

#35 2014-08-07 14:12:56

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Tack! Imorgon händer det! Känner mig som ett barn innan julafton! lovegodjul

#36 2014-08-07 14:35:53

Erika
Medlem
Från: Oxelösund
Registrerad: 2013-06-12
Hundar/kennel:
Sutamuroku Rumiko

Spännade!! Lycka till!

#37 2014-08-08 17:36:33

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Idag kom han äntligen hem heart redan utanför fick han hälsa på storasyster Bella och fast man måste ha ständig koll på dem är det direkt kärlek.. Nu ligger man på soffan och efter dagens alla äventyr är man så trött att inte ens öronen står längre love men ögonen har redan börjat vandra efter nytt bus efter 15min vila.

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/914_1407518843.jpg
http://shibainfo.com/forum/img/gallery/914_1407518908.jpg
http://shibainfo.com/forum/img/gallery/914_1407518973.jpg

#38 2014-08-08 18:16:50

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Vilken sötnos!

#39 2014-08-08 18:20:48

Erika
Medlem
Hundar/kennel:
Sutamuroku Rumiko

Gulleplutt

#40 2014-08-08 18:26:11

LenaMaria
Medlem
Från: Karlstad
Registrerad: 2011-12-04
Hundar/kennel:
Edeängs Saionara "Ninja" Honto-no Wakizashi "Waki" Instagram:Shibanwaki

Goding love

Mvh Lena med shiborna Ninja och Waki!

#41 2014-08-08 18:55:51

Noia
Medlem
Från: Alby (Stockholm)
Registrerad: 2012-06-11
Hundar/kennel:
Honto-no Tomoko (Judith)

Grattis! Vad fin han är! heart

#42 2014-08-08 19:06:22

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

love

#43 2014-08-08 19:12:16

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Tack snälla alla, jag är verkligen jätte lycklig! grattis

#44 2014-08-09 01:29:15

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Ok. Istället för att sova håller vi alla på att lära oss saker här hemma:
- Balto har lärt sig att alla inte alltid vill leka och att man inte SPRINGER fram till katten Sascha för hon tycker det är ovanligt ouppfostrat. Storasyster mastiffen Bella är som en levande vattenkran ur munnen när det är varmt. Praktiskt! Det här nya långa blå som hänger från halsbandet är ju jätte dumt!! Arg blir man när man sitter fast.
- Sascha har lärt sig att mattes kärlek faktiskt räcker till ALLA och inte tar slut för att det kommer ny bebis. Hon har även lärt sig att matte inte tillåter att klappa till nya bebisen. Knepigt.
- Matte har lärt sig att ingen valp är den andra lik och att hon den här gången har en kaxig liten kille som 1) inte har någon party blåsa ALLS, 2) inte alls tänker sova på natten när man redan sovit i bilen och sen 2h på soffan, 3) att kombinerar man nyinflyttad valp utan party blåsa, fullt av spring i kroppen, och massa törstig så kissar inte denna kille 1-2 ggr ute, 2ggr inne och sen är klar. Man kan lika gärna ta ut honom så att han får springa och studsa som en liten vild tokråtta över gräset ute 30min och kissa mera.

Nu sover iaf lilla huliganen äntligen igen så får vi se hur länge detta håller i sig...evilgrinheart

Senast redigerat av caroline84 (2014-08-09 01:35:19)

#45 2014-08-09 04:24:46

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Usch nu blev jag INTE avundsjuk.  neutral
Hoppas du fått sova något i natt.

Det som ofta tolkas som kaxighet kan ju också vara stress och osäkerhet. Försök lugna ner honom.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#46 2014-08-09 07:08:46

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Jo det är ju första natten hemifrån så lite otryggt är det säkert, men han kaxar inte riktigt på det sättet. Mer att han är totalt orädd för saker som katter, enorma hundar, och stora bilar som plötsligt finns överallt smile och drar runt som en glad liten hind ute utan oro smile sen när vi kommer in och man fått springa så sover han jätte fint smile Han är valp, det är jobb (speciellt med kissandet), men otrygg och kinkig verkar han inte än så länge smile

#47 2014-08-09 07:27:41

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Shibor är väldigt duktiga på att dölja om mår dåligt.  Jag säger inte att Balto gör det. wave Men jag skulle säga precis samma sak till mina egna valpköpare.  Shibor är lätta att misstolka.  Stress kan yttra sig just i svårigheter att lugna sig och att bara fara omkring. Jag skulle begränsa de nya intrycken och försöka lugna ner honom.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#48 2014-08-09 07:33:34

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Baltoooo Hej!
Han är verkligen tip-top söt.

Hälsar Caroline

#49 2014-08-09 08:01:31

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Jodå är väl medveten om att det är mkt för de små i början. De är ju bebisar som lämnat allt de känner till och det måste man komma ihåg. Men som sagt det är nog ingen fara med honom smile han far runt på en liten gräsplätt och busar, sen inne så får han ligga lite ifred och vila. Har visserligen inte haft just shiba förut men jag tror jag har någorlunda koll. Tack iaf för goda råd wave

Tack Caroline!! smile han är underbar! heart

#50 2014-08-11 06:25:19

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Så snabbt framåt det går för de små. I fredags fick vi hem en liten söt terror som bara längtade hem. Nu sover han själv i köket, äter bra och har börjat komma när man ropar. Sakta men säkert börjar man känna sig mer hemma och tycka att den här nya familjen är kanske helt ok ändå heart

#51 2014-08-11 06:58:15

Erika
Medlem
Hundar/kennel:
Sutamuroku Rumiko

caroline84 skrev:

Så snabbt framåt det går för de små. I fredags fick vi hem en liten söt terror som bara längtade hem. Nu sover han själv i köket, äter bra och har börjat komma när man ropar. Sakta men säkert börjar man känna sig mer hemma och tycka att den här nya familjen är kanske helt ok ändå heart

Det låter ju toppen:)
Hur går det mellan Balto och storhunden nu då smile?

#52 2014-08-11 07:11:05

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Erika skrev:

caroline84 skrev:

Det låter ju toppen:)
Hur går det mellan Balto och storhunden nu då smile?

Stora hunden (Bella) tycker att Balto är lite pinig ibland och är MKT noga med att få lika mkt kel, beröm etc så det måste va lika smile men hon är otroligt duktig med honom! EN ggn har hon varit arg när han ville in i hennes sovrum, men annars behandlar hon honom verkligen som en ömtålig lillebror smile (och detta är alltså en rätt nervös mastiff som haft lite svårt för hundmöten). Både Balto och Bella sköter sig suveränt! smile tackar som frågar!

#53 2014-08-11 07:43:01

Helle & Leia
Medlem
Från: Halmstad
Registrerad: 2008-04-04
Hundar/kennel:
Forslyckans Kennel! Lucky Dragon's Maemi (shiba) ,Flying Ninjas Let's Twist Again (shiba), Faraolands HD Ultra Limited (basenji), Labbegårdens Jamira (Labrador) Cleo (chihuahua)
Webbsida

Skönt att det flyter på för er! smile
Mitchi var också väldigt framåt när hon kom till oss, väldigt nyfiken på allt och alla om jag jämför med hur våra andra hundar var som valpar. Vår äldsta shiba, 7år nu, var väldigt blyg och osäker när hon kom till oss. Mitchi fick lära sig av våra andra äldre hundar och vår katt att man måste respektera när de sover att det inte är ok att vara störig och på hela tiden bara för att man är valp wink Vår basenji som är "alfatik" i vår flock brottar fortfarande ner mitchi, nu 9 mån, på rygg för att visa vem som bestämmer i hundflocken och det har vi med fått göra och får göra vid t ex kloklippning, koll i mun osv sånt som speciellt våra shibor inte alltid tycker är det roligaste..wink Men som tur är så blir det ju allt bättre och lättare med tiden om man tar tag i det i tid när de är små och inte låter de komma undan med allt, gäller att vara konsekvent på ett bra sätt i de situationer där det krävs smile Kul att läsa om Balto, han är otroligt söt!

Senast redigerat av Helle & Leia (2014-08-11 07:44:40)

#54 2014-08-11 07:55:05

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Helle & Leia skrev:

Skönt att det flyter på för er! smile
Mitchi var också väldigt framåt när hon kom till oss, väldigt nyfiken på allt och alla om jag jämför med hur våra andra hundar var som valpar. Vår äldsta shiba, 7år nu, var väldigt blyg och osäker när hon kom till oss. Mitchi fick lära sig av våra andra äldre hundar och vår katt att man måste respektera när de sover att det inte är ok att vara störig och på hela tiden bara för att man är valp wink Vår basenji som är "alfatik" i vår flock brottar fortfarande ner mitchi, nu 9 mån, på rygg för att visa vem som bestämmer i hundflocken och det har vi med fått göra och får göra vid t ex kloklippning, koll i mun osv sånt som speciellt våra shibor inte alltid tycker är det roligaste..wink Men som tur är så blir det ju allt bättre och lättare med tiden om man tar tag i det i tid när de är små och inte låter de komma undan med allt, gäller att vara konsekvent på ett bra sätt i de situationer där det krävs smile Kul att läsa om Balto, han är otroligt söt!

Jodå han blev lite sur första ggn han blev tillsagd ordentligt hemma och försökte sätta sig upp mot mig men det gick inte för sig, så han surade lite men sen var allt bra smile just nu måste vi lära oss lite att inte skälla så mkt på allt vi inte gillar. Tror en del av det går över när han blir lite mer hemma och trygg men det är något jag kommer vilja ha bort. Några tips? Men han är himla bra ändå min lilla knodd. Man kan inte va perfekt som bebis! smile kul att höra från dig och se hur det går för Mitchi med! thumbupwave

#55 2014-08-11 09:19:24

Helle & Leia
Medlem
Från: Halmstad
Registrerad: 2008-04-04
Hundar/kennel:
Forslyckans Kennel! Lucky Dragon's Maemi (shiba) ,Flying Ninjas Let's Twist Again (shiba), Faraolands HD Ultra Limited (basenji), Labbegårdens Jamira (Labrador) Cleo (chihuahua)
Webbsida

caroline84 skrev:

Jodå han blev lite sur första ggn han blev tillsagd ordentligt hemma och försökte sätta sig upp mot mig men det gick inte för sig, så han surade lite men sen var allt bra smile just nu måste vi lära oss lite att inte skälla så mkt på allt vi inte gillar. Tror en del av det går över när han blir lite mer hemma och trygg men det är något jag kommer vilja ha bort. Några tips? Men han är himla bra ändå min lilla knodd. Man kan inte va perfekt som bebis! smile kul att höra från dig och se hur det går för Mitchi med! thumbupwave

Hahaha nej valpar är valpar, precis som barn, leka, äta och sova! Ja syster yster Mitchi och jag tycker det är kul att följa "lillebror" med smile
Känner igen det du skriver, vår äldsta shiba blev med sur när hon var valp och blev tillsagd, lät som ett monster emellanåt, men vi stod på oss och idag är hon helt underbar, vi fick så mkt beröm på brukshundsklubben när vi höll på med lydnad med henne för den kontakt hon hade och har fortfarande med oss, så allt "slit" var värt det smile
Mitchi är med ganska skällig här hemma, går gruffar så fort hon hör eller ser något som känns annorlunda för henne, tyvärr får hon igång de andra hundarna då vilket gör att hon skäller ännu mer och cirkusen är igång wink
Mitchi har blivit lite bättre med tiden då vi jobbar med att dämpa hennes skällande och låta henne undersöka det hon tycker är läskigt i sin takt eller kolla att det står faktiskt ingen utanför dörren, idag räcker det för det mesta att vi säger "tyst" till henne.
Vet inte hur många stenar, höbalar, brevlådor, lådor med sand, skulpturer och annat "skrämmande" jag suttit och "klappat" på och lagt godis på genom åren för att bryta ett beteende och för att få våra valpar inte bry sig om det sedan, när det inte hjälper så att säga att nonchalera "rädslan", för oftast läser de ju av hur man som ägare/ledare eller familjens andra medlemmar reagerar och beter sig i olika situationer, är man själv lugn och trygg och inte förstärker deras rädsla brukar det inte bli några problem. Och för Balto är ju det mesta nytt och ovanligt innan han blivit hemmastadd som du säger smile
Valptiden är så mysig, men den går så fort bara, så man får njuta av varje dag, sen njuter man på ett annat sätt när de blivit äldre, lugnare och vill mysa i knä utan att man behöver vara beredd på att få en "vithajs" bett på sig wink

#56 2014-08-12 05:24:08

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Haha vad kul, jag säger också vithajsbett smile känns som piraya inte riktigt räcker ibland. Lilla fina señor Balto. Det är tur att han är så söt för han är ett riktigt litet satfläsk smile men vi leker och koncentrerar oss på att känna oss hemma just nu. Nåt jätte kul i morse var tydligen att igen och igen "stage diva" ner i en låg tuija häck (väääääldigt låg) som ligger i en sluttning och sen bråka sig runt och ut. Sen ska man bråka med varenda pinne/kvist/långt grässtrå som sticker ut och böka i allt gräs högre än 5cm whistle
Lägg gärna till mig på FB om du vill? Jag kommer helt säkert behöva uppfostringstips wave

Senast redigerat av caroline84 (2014-08-12 06:18:22)

#57 2014-08-12 08:49:30

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Här kommer lite ur den information som jag skickar med mina valpköpare, kanske får du något tips av det?

"Grundstenen för en lyckad inlärning är kommunikation! Du måste ha full uppmärksamhet/ögonkontakt från valpen vid inlärning. Låt hellre bli att upprepa det du vill om valpen inte lyssnar, det förstör mer när orden förlorar sitt värde genom tjat. (jmf med att be barnen städa sitt rum under ett intressant TV-program...) Att uppmuntra positiva beteenden (speciellt det som vi tar som självklart) ger en snabbare och mycket bättre befäst inlärning.

Din valp kan hundspråket där kroppsspråket och den energi du utsänder betyder mycket mer än de ord du använder. Är du stressad, nervös eller irriterad så lär sig valpen koppla detta med vad du än försöker lära den – och resultat blir inte vad du ville. Varför ska man komma till en irriterad ägare när det är trevligare att låta bli? Eller kloklippning – en orolig ägare har ju redan talat om för valpen att det är en obehaglig situation. 

En bra flockledare är lugn, trygg och med tydliga åsikter. 
En bra flockledare respekterar sina flockmedlemmar men har samtidigt saker att lära ut. En bra flockledare kan övertala och få andra med sig med små medel.
En flockledare är INTE argsint och tvingar flockmedlemmarna till saker den inte vill - den visar att den är värd att vara det med medel som en hund förstår och respekterar.

Det allra vanligaste ”felet” är att valpen (även den unga/vuxna hunden) inte förstår vad du menar. Det du vill få fram kanske valpen inte alls tolkar på samma sätt. Kom ihåg att  dig fråga dig själv:
- vad läste valpen ut av vad jag gjorde?
- vilken sinnesstämmning är jag i och och vilken energi förmedlar jag?
- på vilken sätt kan jag göra annorlunda så att den förstår och vill samarbeta?

Det är mycket viktigt är att du klargör för din valp när ett oönskat beteende övergår i ett godkänt. T ex om valpen biter i mattfransar och du avbryter det så måste du med en gång påvisa med ett ”bra” när den slutar bita. Det oönskade beteendet är slut och nu är det ett annat som är godkänt av dig. Tala om det. Valpen måste hela tiden lära sig sådant som är självklart för oss människor.

Det går inte att straffa bort ett oönskat beteende. Det är din uppgift att avleda och påvisa tillåtna saker. Kom ihåg att tala om för valpen när det blir rätt. Du måste visa/säga när valpen gör som du önskar. Det är viktigt att vara tydligt så valpen kan skilja på vad du menar med icke tillåtet och tillåtet beteende. "

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#58 2014-08-12 09:36:40

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Tack Heléne vad snällt! smile tar emot råd från så många håll som finns nu smile inte ovan som sagt men det va ett tag sen och Balto är ju Balto, egen bestämd shiba herre (även om han är hemskt go) och man vill ju göra rätt smile ska läsa igenom! wave

Ok jag läste snabbt för jag var nyfiken. Bra råd, ska försöka komma ihåg dem! Speciellt med vilken känsla jag utstrålar. Har ju bara haft honom sen i fredags och jag vet om att jag kan ha lite för lätt bli otålig och lite stressad när saker inte funkar. Som en nybliven förälder antar jag :p "åh nej, han lyssnar inte. Jag gör nåt fel/han kommer alltid bli sån", vilket bara är att måla faan på väggen och självuppfylla sina farhågor.
Försöker ffa jobba på kontakt nu i början för att han var så totalt likgiltig inför om jag ropade, berömde etc. (Han lyssnade bättre hos uppfödaren). Så vi har tränat och det är bättre smile men muntligt beröm är ju inget värt än så länge tycker han så vi kör lek och ffa små matbitar/korvbitar. Har du/ni några speciella råd för sånt för det känns ju verkligen som grunden för all framtida träning/inlärning. Är alla shibor bara inte intresserade eller är det något jag påverkar? (Min förra egna var labbe så hon va ju väldigt annorlunda så).

Tack igen! smile

Senast redigerat av caroline84 (2014-08-12 09:52:44)

#59 2014-08-12 09:42:24

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Enligt min ringa erfarenhet som bara består av primadonnan Juni så är det bästa att bara väldigt demonstrativt ignorera när valpen är jobbig, att trycka ner den eller hålla fast den fysiskt blir bara en lång kamp som du kanske inte "vinner" och ger dig en hund som blir arg och riskerar tappa förtroendet för dig och kanske inte gillar när du håller i den i andra fall heller.
Hantering kan man behöva öva lite i taget. Kan vara bra att prova kloklippning i lite olika varianter, kanske är det lättast när hunden får stå upp och inte hålls fast eller när den ligger ner och är trött. Torka tassarna klickertränade jag in successivt på Juni, vilket jag tyckte funkade jättebra.

Jag lärde mig nåt nytt på en kurs i våras, urhundar har oftast inte samma behov som andra hundar att gå fram till saker som de varit rädda för och nosa, utan det räcker med att stå och titta och fundera en stund. Samma sak när de kommer till nya platser, många hundar vill då gå runt och nosa och scanna av överallt medan urhundar oftast bara lägger sig tillrätta. Det stämmer in väldigt väl på Juni i alla fall.

Senast redigerat av charlla (2014-08-12 09:43:43)

#60 2014-08-12 09:56:41

caroline84
Medlem
Hundar/kennel:

Tack! Märkte också snabbt att hålla fast för att han bråkar inte va nån hit smile små bråkvalpar.....
Tänkte också pröva klicker snart tänkte jag smile tack!

Senast redigerat av caroline84 (2014-08-12 11:23:07)

Sidfot