#1 2015-04-23 08:34:35

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Varning

Borttaget /Ulrika

Senast redigerat av Ulrika (2015-04-23 13:27:24)

#2 2015-04-23 10:51:23

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Re: Varning

står det något om han är polisanmäld med anledning av förhållandena?

Hälsar Caroline

#3 2015-04-23 11:00:39

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Jag blir lite rädd - och arg - när man sprider  namn m m på nätet på detta sätt.

Jag hoppas de som har satt igång den här bollen vet vad dom gör. Annars är det fruktansvärt.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#4 2015-04-23 11:06:14

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Om jag förstår inlägget rätt så har ngn i Danmark anmält honom till "Dyrens vaern"

#5 2015-04-23 11:40:59

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

Om jag förstår inlägget rätt så har ngn i Danmark anmält honom till "Dyrens vaern"

Hur vet man att det stämmer?
Det  här mejlet har cirkulerat omkring länge - utan att det stod något om Dyrens vearn.

Plus att människan väl knappast är fälld än?

Jag tycker att det är oerhört obehagligt.

Lena

#6 2015-04-23 12:37:54

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Vi fikk denne spredd i Facebook-gruppa "Shiba Norden", og praktiserer en streng rutine på at ingen skal henges ut der, uansett. Det er et så ekstremt farlig farvann å bevege seg i, for en kan jo ikke vite hva som egentlig er riktig...

Jeg tenker også at det er opp til hannhundeiere og oppdrettere å sørge for at valpene deres kommer til rette hjemmet og at hannhunden ikke lånes ut til hvem som helst..

#7 2015-04-23 13:26:56

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Jag började skriva ett långt inlägg men jag orkade inte.

Ni har rätt. Jag suddade ut mitt inlägg.

#8 2015-04-23 15:26:33

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

om jag förstod det rätt så var det shiba-klubben i danmark som gått ut med en varning? Eller? isåfall tänker man att det kanske har något trovärdighet?

Ulrika, tycker inte att du gjorde något fel.

Hälsar Caroline

#9 2015-04-23 16:33:55

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jag hörde om denna man för ett bra tag sedan, samma uppgifter. Första reaktionen är att värna om sina shibor och varna andra. En sund reaktion tycker jag och gjorde det på privata vägar. Men nu när det gått en tid och detta går ännu en vända i sociala medier vill jag ha det bättre underbyggt när det finns namngivna personer. Jag vet att denna information inte är purfärskt men det vet ju ingen som ser det för första gången på t.ex. fb. Det är mycket möjligt att det är befogat att varna för denna man men tänk om inte…

Samtidigt är mycket tacksam över att ha fått varningen, inte hade jag skickat en valp dit även om han inte var fälld… lite dubbelt - jag vet.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#10 2015-04-23 20:27:07

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

ja, eller hur?

På tal om facebook, vem är det som driver Shiba in Sweden?
Jag gick med där idag, ser att flera av er är med.
Men vem är admininstratör osv?
Jättekonstigt att det inte står tycker jag.
Eller står det någonstans som jag missat?

Hälsar Caroline

#11 2015-04-24 05:30:41

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Shiba in Sweden startades av Rikard Blomkvist och han har en äldre shiba - "Amigo". Han har eller ska flytta utomlands och har sökt någon som vill ta över siten. Så om det är han eller någon annan som driver siten just nu vet jag inte.

Där har skett en del fula påhopp och lögner men när det blev reaktioner på detta så försökte han förstå och tog bort inläggen. Det är ju så att vissa gärna ger sken av vänlighet och kunnande som det kan vara svårt för den icke insatta att se igenom när saker skrivs som en "sanning".

Caroline  - där skedde bl.a. det vi pratade privat om för något år sedan. Där "samma återkommande namn" var aktiva.

Att ha en uttalad policy som Aiki-Chan säger att Shiba Norden har: "praktiserer en streng rutine på at ingen skal henges ut der, uansett." - visar att en ärlig vilja finns att driva en site för att det ska vara trevligt att vara i shibamiljön.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#12 2015-04-24 15:22:57

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Jag hörde om denna man för ett bra tag sedan, samma uppgifter. Första reaktionen är att värna om sina shibor och varna andra. En sund reaktion tycker jag och gjorde det på privata vägar. Men nu när det gått en tid och detta går ännu en vända i sociala medier vill jag ha det bättre underbyggt när det finns namngivna personer. Jag vet att denna information inte är purfärskt men det vet ju ingen som ser det för första gången på t.ex. fb. Det är mycket möjligt att det är befogat att varna för denna man men tänk om inte…

Samtidigt är mycket tacksam över att ha fått varningen, inte hade jag skickat en valp dit även om han inte var fälld… lite dubbelt - jag vet.

Jag blev inte alls glad utan bara beklämd. Vem vet hur väl underbyggt detta är? Från vem/vad kommer uppgifterna? Att dom EVENTUELLT kommer från en klubb behöver knappast betyda att dom är sanningsenliga, tro mig!

Lena

#13 2015-04-24 16:02:40

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

jag har iallafall gått ur  shiba in sweden på facebook. Jag brukar kolla hur fb/sidan ser ut på de ansvariga när jag går med. Jag gjorde inte det den här gången innan. Men går ur nu. Vill inte bli ihopkopplad med någon som säger elaka saker om tiggare osv

Hälsar Caroline

Sidfot