#1 2015-06-24 08:38:39

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

WDS i Kina 2019

Inga förändringar kommer att ske om inte omvärlden regerar, dvs vi. Att sätta sitt namn på en lista som protesterar mot djurplågeri är inte så betungande. I detta fall är det Kina som ska vara värd för den mest prestigefulla utställningen i världen - World Dog Show 2019. Ett arrangemang som är helt åt andra hållet - man får tycka om det också men hundarna flås i alla fall inte levande eller dör på många för oss otänkbara sätt. Det går inte att blunda för det grymma djurplågeriet som så många hundar utsätts för i Kina innan de blir mat eller delar i industrin.

Det florerade ju mängder av grymma bilder innan OS och det är fortfarande så illa med förvaring, transport och de grymma sätt de dör på.

Om Kina inte får hålla WDS-2019 så är det en markering att Kina behöver komma tillrätta med en oacceptabel hundhållning inför slakt. Vi kan inte förändra allt, men med din signatur medverkar du i ett pågående pussel till en förändring till det bättre.

https://www.change.org/p/fédération-c … ef=Default

https://shibainfo.com/forum/img/gallery/4_1435135004.jpg

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#2 2015-06-24 08:55:16

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Re: WDS i Kina 2019

Från www.skk.se: "Svenska Kennelklubben stöder FCIs uttalande gällande hundätarfestivalen i den kinesiska staden Yulin, som ägde rum den 21 juni. FCI och Svenska Kennelklubben fördömer starkt festivalen."

Och det var ju bra men lite politisk rök döljer inte att SKK promotar världens största hundarrangemang i en annan stad i samma land…. undrar hur SKK röstade för att Kina skulle få hålla en WDS-utställning…? Hoppas att det var ett nej för jag är ganska övertygad om att de flesta av deras medlemmar är emot beslutet.

Förklaring: FCI är den stora organisation som de flesta av världens kennelklubbar ligger under i en paraplyorganisation. Däribland Svenska Kennelklubben-SKK - som många hundägare är medlemmar i.

Och i Sverige hör alla rasklubbar till SKK via sin specialklubb
- i shibans fall är det Shiba-No-Kai med specialklubb SSUK (svenska spets och urhundsklubben)

WDS - World Dog Show återkommer varje år i olika delar av världen och det är alltid någon av FCI's medlemsänder är värd för arrangemanget.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#3 2015-06-24 11:19:45

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Fast jag kan tycka tvärtom - att hålla  WDS i Kina kan vara ett smart sätt att öka hundens status....

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#4 2015-06-24 13:27:57

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Kan alltid vara en väg att gå men jag tror inte alls på det efter OS i Kina. Då hade de en ännu större chans att ta tag i detta men det fortgår ju öppet än i dag med t.ex. "hundätarfestivaler". Mot ett OS är WDS ingenting för makthavare, men ett tryck från de som är inom hundvärlden kanske kan påverka mer inom egna led på en annan nivå.

FCI berör ju inte detta alls utan svarar ju bara med att detta är framröstat inom organisationens medlemsländer.

Men jag säger HEJA NORGE! Det är lite ryggrad i NKK - "The Norwegian Kennel Club urges FCI to move the World Dog Show 2019"

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#5 2015-07-05 11:50:03

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ett litet "heja Sverige" säger jag för nu vet jag att SKK röstade nej för WDS i Kina "med tanke på situationen för många av landets hundar. Den kinesiska kennelklubben har dessutom bara varit fullvärdiga medlemmar i FCI i två år, vilket är en kort tid med tanke på arrangemangets omfattning."

http://www.skk.se/sv/?newsitem=19645 kan man också läsa:
"Den norska kennelklubben, NKK, har avrått de norska hundägarna att resa till Kina och uppmanat FCI att flytta arrangemanget från Kina. Norsk Kennel Klub hänvisar till de missförhållanden som råder för många hundar i landet och inte minst den hundätarfestival som avhölls i juni i staden Yulin.

SKKs centralstyrelse kommer på sitt nästa möte fatta beslut om hur man officiellt ska reagera på valet av Kina som värdland för World Dog Show 2019."

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#6 2015-07-06 10:08:37

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Jeg er ganske stolt over NKK i denne sammenhengen! thumbup

På FCI's hjemmeside så det sånn ut for en stund:

WORLD DOG SHOWS
City of the show Dates of the show   
Milano (ITALY) 6/11/2015 - 6/12/2015 - 6/13/2015 - 6/14/2015   Moscow (RUSSIA) 6/23/2016 - 6/24/2016 - 6/25/2016 - 6/26/2016   Quito (ECUADOR) 7/9/2017   
Amsterdam (THE NETHERLANDS) 8/9/2018 - 8/10/2018 - 8/11/2018 - 8/12/2018   
Madrid (SPAIN) 4/23/2020 - 4/24/2020 - 4/25/2020 - 4/26/2020

Så her er det åpenbart noe som er lagt litt på is...

#7 2015-08-15 11:42:00

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Applåder till SKK!

"Världsutställningen är FCIs mest prestigefyllda projekt. Beslutet om att förlägga World Dog Show i Kina där delar av hundhållningen är avskyvärd med ett barbariskt slaktande för skinnets skull och traditionen att äta hund, riskerar att allvarligt skada tilltron till FCI.
Svenska Kennelklubben (SKK) röstade därför inte för att Kina skulle få värdskapet."

Läs hela deras ställningstagande här: http://www.skk.se/PageFiles/40592/SKKs- … DS2019.pdf

Sedan är det ju fantastisk att de fördömer att FCI's egna medlemmar inte ska ha rätt att kritisera verksamheten inom FCI utan att hotas av sanktioner. "SKK finner det fullständigt oacceptabelt att ett medlemsland som uttrycker sin och sina medlemmars uppfattning, oavsett om beslutet fattas av FCIs generalförsamling/FCIs styrelse/annat medlemsland, ska hotas med sanktioner liknande det som skett med Norsk Kennel Klub."
HURRA för det, kanske leder det till en förändring att man inte utdömer sanktioner mot sina egna SKK-medlemmar när de kritiserar verksamheten inom  egna rasklubbar? För den rättigheten bör ju gälla alla medlemmar oavsett i vilket led man befinner sig i under det stora FCI-paraplyet.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#8 2015-08-16 12:12:45

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

HURRA för det, kanske leder det till en förändring att man inte utdömer sanktioner mot sina egna SKK-medlemmar när de kritiserar verksamheten inom  egna rasklubbar? För den rättigheten bör ju gälla alla medlemmar oavsett i vilket led man befinner sig i under det stora FCI-paraplyet.

Tror du verkligen på det?

Jag ställer mig dessutom väldigt frågande till att man hotar att gå ut ur FCI. Vilken organisation har man tänkt vara medlem i då?

Eller har man tänkt bilda en helt egen organisation?  Som uppfödare blir jag lite mörkrädd för den maktfullkomlighet som skulle kunna bli följden....

Lena

#9 2015-08-17 07:01:51

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Helene skrev:

Tror du verkligen på det?

Jag ställer mig dessutom väldigt frågande till att man hotar att gå ut ur FCI. Vilken organisation har man tänkt vara medlem i då?

Eller har man tänkt bilda en helt egen organisation?  Som uppfödare blir jag lite mörkrädd för den maktfullkomlighet som skulle kunna bli följden....

offtopic Nu är vi utanför Kina men viktiga frågor för medlemmarna.

Att frivilligt stå utanför FCI leder nog knappast till något gott. Om flera medlemsländer däremot bli uteslutna för att de vågar protestera mot det som de tycker är fel inom organisationen så hoppas jag på riktig demokrati i vågorna efter det. Kan bli intressant med en omorganisation. Men att SKK skulle lämna FCI på egen hand ser jag som ett tomt hot.

I det här Kina-fallet så "sparkar" FCI nedåt - "vi bestämmer och är ni obekväma så blir det sanktioner" Många med oss känner igen det resonemanget i SKK's egna led. Jag är för att SKK protesterar mot Kina, men jag är medveten om det ironiska i det då den metoden kan användas med SKK's stöd i egna rasklubbar.

På facebook har jag varit med i åtskilliga grupper där det dyker upp flera som drabbats av SKK's maktfullkomlighet där konklusionen ofta är "att du bryter inte mot lagen MEN det du säger är kritik och skadar organisationen". Det mest tragiska är att när diskussionen börjar lyfta så drar sig dessa människor ur. De tar bort sina inlägg och går ur grupperna. De törs inte delta för att det ska uppfattas som kritik mot SKK och att de ska bli anmälda igen och bli uteslutna för det kan innebära slutet för deras uppfödning och tävlande.

SKK gör många bra saker, inget snack om den saken. Men att våga sticka ut hakan kan få tråkiga konsekvenser i en organisation som har mycket egna sanktioner mot medlemmarna. Även när jag skriver detta inlägg så finns det i mitt bakhuvud: "tänk om detta uppfattas som något som kan skada SKK och så blir jag anmäld". Det är alltid en risk att våga diskutera SKK och rasklubbarns arbete offentligt.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#10 2015-08-17 07:23:04

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

när det gäller sport, olika västerländska aktiviteter brukar man säga att det är bra att man på det viset kan visa värdnationens folk hur saker kan gå till på ett bättre sätt. Man får in en fot i ett land och folket kan "lära" sig saker.

Samtidigt får omvärlden en chans att belysa de olika hemskheterna som pågår i värdnationen och kan på det sättet också påverka.

Olika regeringar bryr sig olika mycket. Men de lokala kommunernas befolkning kan ändra saker.

Summasumarum. Kanske kan man påverka och upplysa delar av Kinas befolkning att sluta upp med olika läskiga saker.

Hälsar Caroline

#11 2015-08-17 07:40:14

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Förstår hur du tänker, Caroline, och visst är det så. Men när inte ens ett OS lyckades förändra något annat än att krogarna inte serverade hundkött pga. höga böter under arrangemanget, så tror jag inte att en hundutställning gör det heller. Toppstyrning under hot fungerar sällan i längden. Speciellt om beslutsfattarna gör det för omvärldens tryck och inte som ett led i ett förändringsarbete. Men hundfolk är närmare befolkningen och finns i städer och byar där djurplågeriet sker och har större chans till påverkan.

Visst är det små ringar på en enorm yta men bättre än inget alls. Och jag håller med SKK om att World Dog Show inte ska förknippas med ett land som har så oacceptabel hundhållning inför slakt av hundarna. Och själva slakten av hundarna är så barbarisk att det går knappt att föreställa sig det.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#12 2015-08-17 07:47:41

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja, visst är slakten av hundarna barbarism.
MEN - ska vi kanske ta och titta på hur slakten av svenska/europeiska djur sker?  Samt uppfödning?

Kött som många av er äter varje dag utan att blinka!  oh

För mig är inte hundköttet  värre än annat kött.

Lena

#13 2015-08-17 08:06:40

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tycker inte att det ena behöver utesluta det andra.

Jag tror inte att det är Kinas tradition att äta hundkött som är det man ska angripa. Alla länder har sina traditioner om vilket kött som man kan äta och det är ju ofta obegripligt för andra. Men att agera mot hund/djur-hållning och slaktmetoder är i alla fall ett steg. Debatten sätter ju ljus på detta förhållande utanför Kina och blir det bättre för någon hund så är det något, i alla fall för just den. Jag vill tro att det kommer att bli annorlunda i framtiden men det är en brant uppförsbacke och långt, mycket långt dit.

Men visst kan det göras mer inom vårt eget land och i de länder vi importerar kött ifrån. Kanske tänker någon till av att bara läsa här? Det är många droppar som behövs för att urholka en sten...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#14 2015-08-18 06:56:04

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Helene skrev:

Tycker inte att det ena behöver utesluta det andra.
.........
Men visst kan det göras mer inom vårt eget land och i de länder vi importerar kött ifrån. Kanske tänker någon till av att bara läsa här? Det är många droppar som behövs för att urholka en sten...

Ja, och det spännande är att vilken droppe som helst kan vara den sista droppen som behövdes!

Hälsar Caroline

#15 2015-09-02 05:44:42

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Både Finland och Sverige stöttar Norge i denna fråga och de har stort stöd från sina medlemmar. Men hör och häpna - Danska kennelklubben gör det inte! Jag har läst på DKK's facebooksida och medlemmarna är inte nådiga, de har inte stöd av merparten av dem.

Jag har också läst att 25% av intäkterna till FCI kommer från de nordiska länderna. Men eftersom varje land bara har en röst så är våra röster inte höga.

De nordiska länderna ligger mycket långt fram via sina kennelklubbar i djurhållning, kynologi, forskning, stöttning i många hundsporter m.m. jämfört med många andra medlemsländer. FCI har i mina ögon mycket att förlora i ekonomisk stöd om de nordiska länderna hade lämnat FCI. Vilket guldläge att förhandla om man man sen skulle fundera på vidare samarbete.

Detta påverkar inte resande med hund för vanliga människor men det påverkar en klick som vill ställa ut utanför Norden. Men kanske är det viktigare att markera att man som kennelklubb sätter sin markering MOT öppet djurplågeri  före rosetter och titlar? Det handlar ju inte om våra "lyxproblem" om att få ha en hund i bur några timmar - i Kina trycks de ihop samma bur och de som inte orkar kvävs. De som har "turen" att överleva transporten kan krokas och kokas levande eller strypas långsamt för att pälsen blir bättre då när de flår dem. Osv osv.

En transport som välte i somras var överfull med ihopträngda hundar i burar, flera av dem hade redan lidit en kvalfull död och flera hade halsband och var stulna.

I denna fråga lyfter jag på hatten för kennelklubbarna i Norge, Sverige och Finland!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

Sidfot