#1 2015-10-17 15:31:12

Theresiaf
Medlem
Registrerad: 2013-10-23

aggressiv tik?

Hej. Behöver lite tips och råd från er.

Vår shiba-tik fyller två år nu i november och är världens finaste och roligaste tjej och vi är så glada att vi har henne.
Det är bara ett litet problem och det är hur hon beter sig mot andra hundar.

Såhär:
Hon kommer bra överens med min mammas 6 åriga cocker spaniel-hane och de är typ bästa kompisar. Andra hanhundar av olika raser som är större och äldre än henne själv som vi stöter på ute och i hundgården är inte heller något problem.

Dock så hatar hon alla mindre hundar, de i samma storlek som henne själv och i synnerhet ALLA tikar, oavsett ålder. Alltså, till och med små unga valpar gör hon utfall mot. Och mina systrars tikar (två jack russells och en cockerspaniel) är det fullt krig med, det går inte att ha dem lösa tillsammans för då ger hon sig på dem. Det är inte fullt slagsmål men hon vill trycka ner och dominera dem vilket är väldigt besvärligt och tråkigt då hon numera måste sitta kopplad under familjemiddagarna.
Andra hundägare har reagerat negativt (såklart) och uttryckt sig taskigt om henne i situationer när hon gjort utfall. Hon är ju typisk shiba och använder munnen och tänderna mycket i sitt kroppsspråk och många tror därför att hon är mycket mer aggressiv än vad hon är.
Det har gått så långt att vi inte låter henne hälsa på okända hundar ute längre så varenda gång vi ser en annan hund spänner hon sig, börjar dra mot den andra hunden och är omöjlig att få kontakt med.

Vad beror det här på? Känner hon sig trängd i sitt koppel? Är hon osäker/rädd för något? vad gör vi för fel?

Som hundägare är det här väldigt påfrestande och stressande och man känner sig misslyckad som som inte kan hantera detta. Hjälp oss!

#2 2015-10-17 17:32:48

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: aggressiv tik?

Låt ALDRIG din hund hälsa på andra i koppel. Det är helt onödigt. Dessutom är det väldigt stressande för en hund. På så sätt kommer du att lösa problemet med hennes stress när det handlar om att möta hundar utomhus. Kopplet ska vara slakt och du ska jobba med din kontakt med henne vid passager. Hon ska alltså inte vara koncentrerad på att ha kontakt med den mötande hunden utan med dig.

Har släktens hundar varit dumma mot henne när hon var yngre?  Respekterar dom henne inte nu när hon är vuxen? Uppför dom sig felaktigt på något sätt ur din tik ögon?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2015-10-18 01:16:57

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Jag känner igen frustrationen, inte från mina shibor men från en hund jag hade innan. Han hade blivit påhoppad av lösa hundar så många gånger att han alltid förväntade sig en attack och bestämde sig för att anfall var bästa försvar. Men det gick att få ordning på, så misströsta inte.

Det är jättebra att ni inte låter henne hälsa på okända hundar. Fortsätt så! thumbup

Det är lätt att tro att man är snäll om man låter hundar hälsa på varandra, men precis som Lena säger är det egentligen helt onödigt. När vi möter hundar längs vägen skapar vi dessutom en onaturlig situation för dem. Två främmande hundar som själva skulle hälsa vänligt på varandra skulle närma sig i en båge, men vi tvingar dem istället att gå rakt mot varandra när vi följer vägen, vilket i sig självt kan uppfattas som aggressivt beteende.

Jag låter inte mina hundar hälsa på andra efter vägen. Det händer att folk tycker att man är grinig när man säger nej till det, men det handlar om att min hund ska må bra, inte om att tillfredsställa andra hundägare. Dessutom gynnar det ju i slutändan också andra hundägare eftersom de slipper vara med om att din hund gör utfall.

Enligt mina erfarenheter är shibor väldigt väl medvetna om sin storlek. Det kan vara därför din hund framstår som att hon inte gillar mindre hundar. Hon kan helt enkelt tycka att de ska hållas kort och inte sticka upp mot henne, som är större och starkare. En del shibor blir också väldigt störda av hundar de uppfattar som stökiga, vilket är ganska typiskt för valpar. Det betyder så klart inte att man ska tillåta om hon flyger på dem, men det kan vara en del av förklaringen. Sen kan en shiba också ha ett större personligt utrymme än andra hundar och helt enkelt inte tycka om när en annan hund kommer för nära, precis som vi människor kan tycka att det är obehagligt om någon vi inte känner placerar sig alldeles i ansiktet på oss.

Jag tror också att det kan ligga något i din fundering om din hund känner sig trängd när hon är kopplad. Kopplet gör att hunden inte kan backa undan om hon vill och skapar dessutom potentiellt förarstöd. Det kan få hunden att tänka att "nu är det två mot en, nu tar vi den, matte!"

När man har en hund som gör utfall mot andra hundar är det lätt hänt att man själv blir spänd när man ser en mötande hund. Det märks direkt i andra änden av kopplet. En hund spenderar mycket tid på att läsa sina människors kroppsspråk och reagera utifrån det. Så tänk igenom hur du själv känner dig när ni möter en annan hund. Försök vara avslappnad. Det är större chans att din hund ignorerar den andra hunden om du själv gör det.

En tanke angående kontaktövningar som Lena nämner är att ligga steget före. Om du vet att hunden blir okontaktbar när hon väl har sett den andra hunden, försök få hennes uppmärksamhet innan hon fokuserar på den andra, helst innan hon ens har sett den. Beröm vid rätt tillfälle före och efter ett lyckat möte där hon inte bryr sig om den andra hunden.

Gör gärna kontaktövningar vid andra tillfällen under promenaden än bara under möten också så att inte kontaktövningen i sig blir en signal till hunden att "oj då, nu händer det något, bäst jag är på min vakt," utan snarare en naturlig del av promenaden. Själv tycker jag att det gör promenaden trevligare när hunden faktiskt söker kontakt med mig nu och då och inte bara går med nosen i backen eller håller koll på allt runtomkring. Det gör det också lättare och säkrare att ha henne lös. Sen kanske folk tycker att jag är knäpp som går och pratar med min hund, men det bjuder jag på. smile

#4 2015-10-18 07:02:30

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

När Juni var mellan 1 och 3 år tyckte hon de flesta andra hundar var pestiga och fräste gärna ifrån rejält om någon kom nära.
Ett tag "skvallertränade" jag med henne och belönade så fort vi såg en hund på avstånd och innan hon hunnit stelna till och sen gick vi en omväg runt. Efter ett tag valde hon själv att ta en halvcirkel runt andra hundar.

Jag tycker som de andra att det är fullt normalt att inte tycka om alla hundar man möter eller vilja hälsa på alla. För en shiba är det nog tillräckligt att ha några stycken kompisar man leker med.

Efter tre års ålder har Juni slappnat av betydligt i umgänget med andra hundar, tycker jag. Det går bra att promenera med vilka hundar som helst, hon väljer oftast att gå undan bara om det är nån hon inte gillar eller är för närgången. Men det är ju inget fel om hon väljer att höja läppen lite till exempel för att säga till en hund att backa undan. Det viktiga då är att den andra hunden förstår det och faktiskt flyttar sig lite och att Juni då svarar med att slappna av igen. I det läget brukar jag berömma.

Kanske din systers hundar är dåliga på att läsa av och svara på din shibas signaler vilket gör att hon känner att hon måste säga ifrån på skarpen.

#5 2015-10-18 09:58:59

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Usch vad jobbigt TheresiaF.
Och man blir ju ledsen när folk säger dumma saker om ens käraste vän, även om man förstår dom.

Ibland pratar man ju oxå om att de skyddar och försvarar sin flock. Kanske känner hon att ni inte är tillräckligt starka?

Håller med om att skippa att hälsa på hundar i koppel. Vi hälsar inte särskilt ofta på hundar i koppel. Däremot stannar jag till och pratar med ägare. Men det är liksom skillnad. Då har JAG bestämt att jag vill tala med ägarna. Det verkar göra skillnad för hundarna.

Hana kan oxå göra utfall mot vissa hundar, inte för att vi skall hälsa på hunden. Utan vi går på trottoaren. Det är oftast samma typ av hundar, dvärgschnauzer. Hon blir så förbaskad på dem. Ingen aning.
Vissa gula golden retrievers tycker hon illa om. Lena har berättat att det var en incident med en sådan när hon var ung.
Fast jag som är HEELT objektiv  vill nog mena att just dessa hundar vi träffat har sänt ut gruff-signaler...
Fast det har hänt att någon stackars liten hund fått sig ett bett...

Varför jag berättar det är bara för att visa att vi är många som har perfekta hundar där det blir lite fel ibland.

Lycka till, det kommer gå bra!

Hälsar Caroline

#6 2015-10-18 15:18:40

Theresiaf
Medlem

Åh TACK för alla svar! heart Känns skönt att höra att vissa av er varit med om liknande situationer och ännu skönare att höra att det kan bli bättre.

Vi ska verkligen börja jobba mer intensivt med kontakten ute och fortsätta med att inte låta henne hälsa på okända hundar. Vi bor centralt i en storstad så på kvällsrundorna kan det ibland vara en riktig labyrint då man går förbi 10-15 olika hundar en vanlig runda. Men vi ska kämpa på! TACK!

Lena skrev:

Har släktens hundar varit dumma mot henne när hon var yngre?  Respekterar dom henne inte nu när hon är vuxen? Uppför dom sig felaktigt på något sätt ur din tik ögon?

-Angående mina systrars hundar så är två av dem fortfarande unghundar på mellan 6-11 månader och har aldrig gjort vår tik någonting, snarare är det hon som varit fientligt inställd mot dem redan från dag 1. Den ena skäller hysteriskt och gör utfall medan den yngsta av dem, lägger bara svansen mellan benen och kissar ibland till och med på sig så fort hon får syn på henne.
Den äldre tiken däremot, en jack russel på 8 år var den första hunden som vår shiba hamnade i slagsmål med när hon var typ ett halvår gammal, så att de inte kommer överens är kanske ingen överraskning. Hur som helst så är det tråkigt att hon ska behöva sitta kopplad och titta på medan de andra hundarna umgås tillsammans utan några problem. Och det hjälper inte heller att mina systrar blir hysteriska så fort vår shiba kommer i närheten av de andra hundarna. 
Har ni några tips på hur man kan jobba med deras relation? Ska de få göra upp eller ska man bara acceptera att de inte kommer komma överens och låta det vara?

Senast redigerat av Theresiaf (2015-10-18 15:22:07)

#7 2015-10-18 15:30:24

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Att de skall få göra upp är inte min melodi. Fast det beror ju såklart vad man menar med att göra upp. Men att hålla en kopplad medans de andra springer omkring och gör fula miner.... i mina öron låter det helt fel. Men jag vet inte vad de erfarna säger. Hellre en grind emellan så att båda är fria, fast skilda.

Kanske det inte vore så dumt om dina systrar jobbade lite på sin relation med din hund?
Det känns som om hela din familj måste jobba på det här tillsammans. För de andra hundarnas ägarna bör ta sitt ansvar oxå.

Brukar ni promenera mycket tillsammans? Brukar de få vara fria i naturen tillsammans? Det kanske vore något.

Hälsar Caroline

#8 2015-10-18 15:46:29

Theresiaf
Medlem

Caroline skrev:

Att de skall få göra upp är inte min melodi. Fast det beror ju såklart vad man menar med att göra upp. Men att hålla en kopplad medans de andra springer omkring och gör fula miner.... i mina öron låter det helt fel. Men jag vet inte vad de erfarna säger. Hellre en grind emellan så att båda är fria, fast skilda.

Kanske det inte vore så dumt om dina systrar jobbade lite på sin relation med din hund?
Det känns som om hela din familj måste jobba på det här tillsammans. För de andra hundarnas ägarna bör ta sitt ansvar oxå.

Brukar ni promenera mycket tillsammans? Brukar de få vara fria i naturen tillsammans? Det kanske vore något.

Nejnej, att det ska bli slagsmål vill jag inte heller men jag har funderingar på om ifall det som eventuellt behövs är att rangordningen ordnas upp, alltså att vår shiba behöver få sätta de lite yngre tjejerna på plats och att det sen kanske "räcker"? Det var det jag menar med att "göra upp", var lite otydlig där. smile
Ingen av oss har vågat ha dem lösa tillsammans då speciellt de andra i familjen är rädda för vad vår shiba ska göra.
Och jag håller med, det skär i mitt hjärta när hon sitter där kopplad och ser eländig ut. Hon har verkligen fått stämpeln som "det svarta fåret" och det känns jättetråkigt och orättvist.

Min syster med de två jack rusells-tikarna har vi tyvärr inte promenerat så mycket tillsammans med då de bor en bit ifrån oss, men när vi väl har setts så har promenaderna inte varit speciellt harmoniska tyvärr.
Min andra syster som har den lilla cocker spanieln bor nära och vi ses ute flera gånger i veckan. Med dem finns det bra och dåliga dagar, ibland går det ganska bra men blir vår shiba arg och så är det som att vi är tillbaka på ruta 1 igen.

Senast redigerat av Theresiaf (2015-10-18 15:51:41)

#9 2015-10-18 16:55:08

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

"att göra upp", jo jag förstod det.
Fast vad menas med att göra upp? Hana talar om ibland för hundar hur skåpet skall stå. Och det är inte samma sak som att det blir bråk. Hon visar med kroppen vad hon tycker. Men några utfall brukar det inte vara då.
Hennes utfall brukar vara när hon är kopplad och då har det blivit bråk.

Får en känsla av att det är mycket känslor i spel när det gäller familjens hundar och din lilla shiba får all skuld. heart

Vi har ju ärvt en vuxen cocker spaniel och vår shiba Hana retar ihjäl sig på henne ibland. De är ju så olika till karaktären att det är som två olika arter ibland. Cocker spaniel-flickan är "med" HELA tiden nästan, hon gnäller, piper, pratar, och fladdrar omkring. Hoppar, skäller och lever ett ganska högljutt liv.
Det är ju precis tvärtom mot hur Hana är. När hon blir missnöjd tex för att du lyfter iväg henne, då måste du lyssna för att höra ett litet litet irriterat ljud.

Hälsar Caroline

#10 2015-10-18 17:40:24

Theresiaf
Medlem

Ja men då menar vi samma sak antar jag, men det kanske är en dum idé. Är rädd för att det ska bli värre om man låter vår tik "sätta dem på plats" och det är därför ingen vågar släppa dem lösa tillsammans.. Någon annan som har några tankar kring det?
Min önskan är bara att man i framtiden ska kunna ses på familjemiddagarna och att även hundarna har det mysigt och avslappnat ihop..

Ja det har du rätt i, att de är som helt olika arter och det spelar säkert in hur deras dynamik är.
Har er Hana och cocker spanieln rykt ihop någon gång?

#11 2015-10-18 19:46:48

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag skulle föreslå en hundmöteskurs, många hundtränare erbjuder det. Så kan du få lite träningstips och verktyg.
Att låta hundarna göra upp själva tror jag är det dummaste man kan göra och rent farligt. Jag tror snarare tvärtom att man som ägare måste lägga sig i och visa eller bestämma hur man vill att de ska uppföra sig mot varann.

#12 2015-10-18 21:56:14

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Håller helt med Charlla. Hundar, speciellt tikar ,  "gör inte upp". Och hur är det tänkt att det ska gå till - ska den lilla shiban slåss med dom andra en och en eller alla på en gång?  Hur kommer det att få henne att känna sig och må, både psykiskt och inte minst fysiskt?  Hon kan bli helt sönderbiten och i värsta fall så skadad att hon måste avlivas.

Gå ut och gå och ha strikta regler!  Hundarna ska gå på olika sidor och inte nosa på varandra.  Du måste skydda din tik!  Hon ska inte behöva utsättas för att försvara sig mot hundar hon inte gillar. Men det är genom att gå som man bildar flock,  så kanske på det sättet motsättningarna minskas. Men mysigt kommer nog aldrig dessa hundar att ha det, men kanske över tid att dom kan befinna sig i samma rum utan att någon känner sig hotad.

Lena

#13 2015-10-19 13:10:33

Theresiaf
Medlem

Alltså.. Men självklart menar jag inte att de ska börja slåss eller att någon ska bli skadad. Verkar som att vi menar helt olika saker med uttrycket "att göra upp".. hmm

Men tack för alla tips!
Någon hundtränare har vi dock inte tagit kontakt med i det ärendet då vår Shiba fortfarande är såpass ung, vi har helt enkelt känt att detta är något vi borde kunna arbeta bort själva. Men finns det ingen annan utväg kan det kanske vara något.
Mycket av det andra ni skrivit är redan saker vi gör regelbundet så vi får väl helt enkelt fortsätta med det och kämpa på! smile
Återkommer med update om hur det går. Tack!

Senast redigerat av Theresiaf (2015-10-19 13:11:08)

#14 2015-10-20 10:15:31

Ullis713
Medlem
Registrerad: 2015-10-20

Jag har också en tik, 6 år, som beter sig exakt som din. Tikar och små hundar går inte alls. Det ska vara stora hundar och då helst hanhundar. Hennes beteende började vid 1 års ålder och vi har valt att inte hälsa på okända hundar när vi är ute utan hälsar bara på hundar vi känner och som vi vet att det fungerar med. Dessutom har jag lärt mig att läsa min hund och vet långt innan vi är på hälsningsavstånd om det ens är lönt att försöka.

Jag har också märkt att kroppsspråket hos den andra hunden är viktigt, dvs. hur tydlig den är. Mina föräldrar har en Bichon hanhund som det inte fungerar alls med. När de möts så vänder han bort huvudet och morrar. Han sänder alltså ut två olika signaler vilket gör min Shiba frustrerad.

Ett exempel då det har fungerat jättebra är när vi ganska nyligen gjorde en ny bekantskap och där det fungerade från dag 1. Det vi gjorde då var att vi inte släppte fram hundarna till varandra utan stannade en bit ifrån. Hundarna fick sätta sig ner och vi människor stod och pratade en god stund, ca 10 min. När båda hundarna var lugna och nästan hade tappat intresset för varandra så släppte vi fram dem så att de kunde hälsa. Det fungerade jättebra och när vi möts nu så är det inga problem.

#15 2015-10-21 23:11:54

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

När jag hade hunden som inte gillade främmande hundar var jag på en helgkurs med Torsten Örnkloo (som är fantastiskt duktig på hundars beteende). Han visade en övning med min hund och en annan hanhund som inte gillade andra hanhundar. Efter bara en liten stund kunde vi passera varandra utan att hundarna gjorde utfall. Det kändes som magi, att han på fem minuter kunde lösa ett bekymmer vi försökt jobba med så lång tid, men det handlade mest om vilka signaler jag gav till hunden. Jag minns inte exakt vad han sa - det är trots allt 20 år sen eller så - men han gjorde mig medveten om mitt kroppsspråk och vad det sa till min hund. Så jag skulle definitivt rekommendera en tränare. Det behöver inte vara värsta sessionen med en hundpsykolog. Ibland är det bara till hjälp med en utomstående som kan se det som man själv gör omedvetet. Dessutom är tränaren förhoppningsvis objektiv och saknar förutfattade meningar om din hund.

#16 2015-10-22 03:52:09

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Det finns dessutom kurser i att passera andra hundar. En sådan skickade jag Katashi med husse och matte på och förstås - när kursledaren tog i kopplet försvann problemet.  Det handlar om  hur man hanterar kopplet och som Ylis säger,  vilka signaler man skickar ut själv.

Jag brukar alltid säga att om man vill ha en hund som ska ut och umgås med andra hundar, att det är det som är grejen med ens hundägande, kanske man ska köpa en annan ras. Shibor har för det mesta inte det intresset eftersom det inte är en sådan sorts hund. När dom blir vuxna vill dom inte mer.

Själv tycker jag att dom har helt rätt. Hundar ska inte behöva umgås med och hälsa på kreti och pleti. Det är onormalt och stressande. Man får göra andra saker med sin hund. Sen ska dom inte göra utfall eller bete sig dumt.  Det är en helt annan sak.

Lena

#17 2015-10-22 13:34:14

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Det hadde sikkert passa din tispe veldig fint om hun fikk lov til å "sette på plass" de yngre hundene i familien, hehe, men det er ikke et godt alternativ. Noe av det verste jeg veit er folk som kan finne på å si til meg at valpene/unghundene deres trenger å bli satt på plass, så derfor er det helt ok for dem at mine hunder får være voldsomme med deres, til og med når jeg sier at vi ikke skal hilse. En valp eller unghund trenger IKKE å settes på plass bare fordi den er valp/ung og aktiv og påfrestande for andre. smile Shibaen er også en primitiv hund, så sjøl om den synes at måten den sier ifra på er helt normal og rettferdig, så vil det ofte være veldig voldsomt for andre hunder, og kan godt gå litt galt.

Du har nå ei tispe som har blitt voksen. Da er det helt normalt at hun ikke synes det er så viktig å være omgjengelig med andre lenger. Det kan være litt trist for oss eierne som gjerne vil at alle de vi møter på også skal få se den herlige, lekne og skjønne hunden vi lever med i hverdagen, mens det som synes ute er fresende tenner på tørk om en hund kommer for nærme, eller uinteresse i å leke med andre. Vel, sånn er livet med shiba, og en må tåle de negative sidene en kan risikere å få, akkurat som en også kan få en svært omgjengelig hund. smile

Et annet aspekt du kan huske på, er at det er veldig vanlig for en shiba å ha stor intimsone og stor grad av territorial atferd. Det er ikke uvanlig at det blir anstrengt innendørs om en voksen shiba får besøk av andre eller kommer på besøk, og uansett bør en alltid sørge for å gå en tur sammen først. Det er gjennom aktivitet og opplevelser at hunder opplever flokkfølelse. Deretter krever jeg alltid at hundene hører på meg innendørs, og ligger rolig på plassen sin. Om jeg ikke orker å følge så godt med, så holder jeg hunder på besøk og mine egne atskilt.

Jeg har ei tispe som blir rundere og rundere i kantene med åra, og ei som bare blir verre. Etter å ha opplevd både helt uprovosert angrep og det å bli løpt ned av utallige løse hunder i løpet av det siste halve året, jobber jeg mye med at hun skal føle seg trygg og sterk i møte med andre. Hun er heldigvis ikke utagerende, og passerer andre hunder fint, det er atferden når de kommer løpende rett mot som er ganske strevsom. Jeg skjønner henne himla godt, det er så mange uhøflige hunder (og dumme eiere) at jeg blir helt oppgitt, men fokuset nå ligger på at hun skal ha tillit til at jeg ordner opp.

Jeg synes også at det viktig å være veldig tydelig overfor hundene våre om hva vi forventer og ønsker, og at en ikke kan vente til de har slutta med uønska atferd, for så å belønne at de slutta å være dumme. Vi belønner jo det som skjer før belønninga også. wink Jeg vil derfor aldri stå og vente på at hundene mine skal slutte å fiksere på møtende hunder feks, her tar jeg dem bare med meg, gir klar beskjed om at vi skal gå fint, holder på oppmerksomheten idet vi går forbi og roser masse idet vi har en vellykka passering. Hvis jeg ser at det ikke går å bryte fiksering, så kan jeg dytte borti henne (den eldste er som sagt helt uproblematisk) og si med mørk stemme at vi skal gå fint. Hvis heller ikke det hjelper, så kan jeg godt ta tak i henne og se på henne. Da pleier hun å snappe ut av det. Det er helt greit at hun ikke vil ha hunder opp i ansiktet, men hun skal oppføre seg pent likevel.

Ellers enig med Lena om at en ikke kan forvente at shibaen sin er en sånn hund som er veldig omgjengelig med andre hunder, spesielt ikke når de blir voksne. smile

#18 2015-10-22 14:13:34

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag gillar Aiko-Chans beskrivning "fresende tenner på tørk "big_smile så kan det ju absolut se ut ibland...

Jag vet inte var du bor, men jag tycker Hundens Hus brukar ha bra kurser och vet av egen erfarenhet att det bara är dumt att gå för länge med ett problem och försöka lösa det själv för man riskerar bara att det blir ett befäst beteende hos hunden.

Kurser tycker jag också är ett bra sätt att träna på att umgås med andra hundar.  Och med det menar jag kunna vistas i samma rum eller på en mindre yta, inget annat. Jag brukar påpeka att min hund inte vill bli hälsad på och vill ha lite avstånd till andra hundar (sen är ju folk som äger "snälla" hundar ganska dåliga på att ha uppsikt över dem men det är en annan sak) så det enda som händer är att man leker lite med matte och får en massa extra gott godis och så råkar det vara ett gäng andra hundar runt omkring.

Jag var på ett seminarium på Hundens Hus förra året och då visade hon som startat företaget hur hon jobbar med att träna hundmöten med sina utbildade hundar. Jag fick en tankeställare då och kom på att jag inte är jättebra på att berömma Juni varje gång hon gör rätt vid hundmöten/hundpassager. Så jag försöker göra det numera. Förutom att visa när man tycker hunden gör fel så måste man förstås visa när man tycker de gör rätt. Som jag skrivit innan så får hon absolut säga ifrån om hon tycker en hund kommer för nära, men på en lagom nivå och om den hunden då backar/stannar, dvs svarar rätt på hennes signaler så ska hon kunna slappna av igen tycker jag.

Jag var på en kantarellsökkurs i höstas och en JRT hanne var nyfiken på Juni, hon var också lite intresserad så han fick komma fram. Sen efter en stund sa Juni ifrån att hon fått nog och han backade. Juni satte sig med ryggen emot och jag berömde henne. Tränaren föreslog den andra ägaren att hon också skulle berömma sin hund eftersom han skött sig (och tydligen var alldeles för på vid hundmöten enligt ägaren). "Nähä, sa kvinnan, nu är det alldeles försent, nu har han hittat nåt annat intressant".

Fast det stämde ju inte, både Juni och han var förstås fullt medvetna om varandra men var helt överens om att de inte behövde ha koll på varandra längre trots att de bara var på en halvmeters avstånd.

#19 2015-10-26 12:23:55

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

För många år sedan på stora människoträffar hade vi flera hundar som hörde till 3 eller 4 familjer. Vissa gick bra ihop och vissa mindre bra. Vi startade alltid med att gå ihop dem i flock men pålitligt var det ju inte fullt ut då det var fler än hundarna som trängdes där. På den tiden fick man ju ha bur utan att vara olaglig och när vi inte kunde ha 100% fokus på dem så fick de turas om att vila en stund i bur. Vilket inget av dem hade något emot, de fick lite avskildhet men kunde ändå ha koll på vad som hände. Ingen var ju aldrig riktigt bortstängd heller så vi behövde ju inte börja om att flockgå varje gång vi bytte. Idag skulle ju detta vara olagligt men vi hade nog löst det med kompostgaller i stället.

Svårast kan ju andras förståelse vara. Hade mina shibatikar med på samma ställe som släktens unga boxerhane som var en sann pestråtta. Bufflig, klumpig och totalt okänslig för att de inte ville ha honom över sig. Den äldsta gjorde varningsutfall och skrek och vrålade åt honom men han bara studsade runt och var på dem igen. Men släkten tyckte ju att det var min tik som var en elak en och ville inte se att bristen på lyhördhet och fostran hos sin egen hund som orsakade detta. Så jag skyddade mina tikar och vi hade aldrig semester samtidigt på samma ställe igen.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#20 2015-10-26 17:25:05

Linda J
Medlem
Från: Värmdö
Registrerad: 2012-10-14
Hundar/kennel:
Edeängs Sussi " My", Novens l'Jishin " Kurre", Eriko No Etsuko Go Enerhaugen "Lora"

Du har fått väldigt mycket bra tips här från alla!! 
Min ena tik är 2 år och vid ett års ålder började jag se att hon inte var förtjust i tikar eller yngre hundar,hon älskar äldre hanhundar, valpar går Väldigt bra men när de börjar bli könsmogna unghundar-då tål hon de inte. 
Jag förstår svårigheten i att promenera längs smala gångvägar i stan där man hela tiden möter hundar och för nära. Jag låter inte mina hundar hälsa på andra hundar, sällan gör jag undantag och det är när jag ser att kemin funkar mellan alla. Annars går vi på !!  När jag ser långt ifrån att en hund kommer då tar jag Loras uppmärksamhet och vi gör olika kontaktövningar stilla eller gåendes men hennes blick ska vara fäst vid mig. På det här sättet är det inga problem -tvärtom hon är superduktig och det händer att andra skäller på henne. Hon skäller eller morrar inte åt andra hundar men det har hänt att hundar har släppts för nära vår flock och hon tvekar då inte för att försvara.  Din tik visar endast att hon vill ha sin privacy,  hon ska inte försättas i situationer där hon tvingas ha andra hundar nära inpå sig. Skydda din lilla tjej   heart     Hoppas det löser sig snart!!

Senast redigerat av Linda J (2015-10-26 17:25:31)

Sidfot