#1 2015-11-25 11:52:51

lotta
Medlem
Registrerad: 2015-11-25

Är shiba allergivänlig?

Ja, nu vet jag ju att det inte egentligen finns några allergivänliga hundar utan att det främst handlar om att vissa individer kan funka och andra inte.

Jag är sugen på shiba men sambon är allergiker. Dock framförallt mot katter men lite mot hund också. Han har aldrig gjort något allergitest (men man känner ju vad man reagerar på, vilket ofta är just pälsdjur).

Min fråga är nu om det är någon som är pälsdjursallergiker men ändå lever med en shiba? Någon speciell uppfödare som vet med sig att deras hundar funkar bättre med allergiker?

/Lotta

#2 2015-11-25 12:32:55

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Re: Är shiba allergivänlig?

Om du köper en hund och sedan är din sambo allergisk. Vad gör du då?

Mitt enda tips är att ni gör en allergitest. På vintern nu är en bra tid.
Bara att gå till vårdcentralen och görs det ganska omgående.

Lycka till!

Hälsar Caroline

#3 2015-11-25 12:40:07

caelyt
Medlem
Från: Malmö/Lund
Registrerad: 2015-11-17

Caroline skrev:

Om du köper en hund och sedan är din sambo allergisk. Vad gör du då?

Mitt enda tips är att ni gör en allergitest. På vintern nu är en bra tid.
Bara att gå till vårdcentralen och görs det ganska omgående.

Lycka till!

Håller med. Dock vet jag av erfarenhet (både sambon och jag har gjort) att allergitesterna testar generellt och inte efter ras (sedan är man inte allergisk mot hunden i sig, utan på ev kvalster och annat som bor i pälsen). Mitt tips är som Carolines, gör testet och försök besöka någon med shiba, en uppfödare kanske?
Både jag och sambon är generellt allerigska mot pälsdjur. Medan jag inte reagerar på rottweiler så gör han det, men ingen av oss reagerar på t.ex. shitzhu.

Lycka till smile

//hon som älskar havet

#4 2015-11-25 22:43:45

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Ett test på vårdcentralen säger mig att jag är allergisk mot hundar och katter. Det talar dock inte om att jag är allergisk mot pudel och beagle, men inte mot shiba, att husky fungerar, men inte tollare.

Min man är också allergisk mot vissa hundar. Han vill gärna att vår nästa hund ska vara en annan ras, welsh corgi cardigan. För att ta reda på om det var någon idé att ens börja leta uppfödare sökte jag upp den som stod som representant för rasen i min region och kontaktade honom. Vi fick komma och hälsa på, och han tog också hem sin dotters hundar så att det var tre corgis i huset när vi kom dit, från olika uppfödning. Vi såg till att "stresstesta" allergin genom att klappa hundarna och sedan ha händerna i ansiktet. Det blev ingen som helst allergisk reaktion, och därmed känner jag mig trygg med rasen ur allergisynpunkt.

Så gjorde vi.

Sen tycker jag det är en klar fördel att träffa några hundar av den ras man har tänkt sig i förväg. Man får möjlighet att bilda sig en mycket bättre uppfattning så än vad man kan läsa sig till. Personerna vi träffade som representerade Corgis var väldigt öppna med rasens för- och nackdelar och även om olika uppfödare (vilka egenskaper som var mer och mindre framträdande från olika linjer etc). Det kändes bra för mig. Det är mycket enklare att bilda sig en lite mer opartisk uppfattning på det viset än att hälsa på hos en uppfödare med valpar. De är ju så oemotståndligt söta att det är svårt att inte bara falla pladask för dem och vilja smuggla hem allihop! heart

Sen ska det tilläggas att man kan reagera annorlunda på valpar än på vuxna hundar. De luktar olika. Min man hade vissa besvär av Iki när hon var valp, men de försvann med valppälsen. För vissa hjälper det att bada hunden ofta, för andra inte. Husse till Ikis bästa kompis (mittelspitz) reagerar på Iki om hon inte är nybadad och badar sin egen hund regelbundet. För mig kvittar det.

Att skaffa en valp för att sedan upptäcka att man inte kan ha kvar den på grund av allergi är hjärtslitande för alla inblandade och för den lilla valpen är det inte den allra bästa starten att behöva flytta flera gånger. Så testa innan och fundera och diskutera noga igenom hur mycket eventuella symptom sambon är villig att leva med. Det är mitt tips.

Jag önskar er ett stort lycka till och hoppas att det ska visa sig att shiba fungerar lika bra för er som det har gjort för oss! solros

#5 2015-11-26 06:18:36

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Jag har haft folk här som skulle testa eftersom shibor sägs vara allergivänliga. Barnen var inte allergiska utan pappan. Han fick en jätte-attack efter bara några minuter.

Sen vet jag folk som är allergiska mot hund som ändå klarar shiba.

Så det är väldigt individuellt. Personligen skulle jag varken köpa eller sälja valp om någon i familjen var allergisk. Jag avråder bestämt. Varför chansa?  Den allergiska kan utveckla värre allergi med åren. Plus att det är synd om alla hundar som måste byta hem. Varför börja med att den risken är stor?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

Sidfot