• Index
  •  » Allmänt
  •  » Efterlyser Beninaka ev. kallas han "Hachi"

#1 2016-01-06 07:58:01

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Efterlyser Beninaka ev. kallas han "Hachi"

EFTERLYSER

Någon som känner till en ung röd hane på 8 månader?
HONTO-NO BENINAKA ev kallas han för "HACHI"

Reg.nr. SE35940/2015 född. 30 MAJ 2015.

https://shibainfo.com/forum/img/gallery/4_1452066866.jpg
En puss av Ove innan vi lämnade honom till det vi trodde var ett bra liv.

Han såldes till Kungsängen till en ung man som omedelbart sålde honom vidare. Vi får inte veta var han finns eller vem som har köpt honom. Han kanske har ett bra liv, - eller inte?!

Den unge mannen som vi valde som ägare var på många besök och vi hade mycket telefonkontakt. När vi förstod att han han ångrat sig så erbjöd vi oss att hämta valpen. Vi bestämde träff, tid och plats ett par gånger på dessa 3 dagar. Vi erbjöd hela köpesumman tillbaka och ännu mer pengar när vi förstod att han skulle sälja honom vidare. Trots påstötningar så fick vi inte veta till vem eller vart han flyttat. Efter 6 månader får uppfödare en påminnelse från SKK om såld valp inte är ägarregistrerad. Den skickade jag till mannen som köpt Beninaka med några beska rader om att jag inte fick info vart valpen finns. Då fick jag en mailadress men på de mail jag skickar dit kommer inga svar.

De namn som figurerar i Beninakas liv finns naturligtvis på min svarta lista nu. Jag lämnar ut dem om ni hör av er till mig privat. Eventuellt är det så att de söker en tik, det finns indikationer på det.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#2 2016-01-06 08:01:43

KamillaE
Medlem
Från: Oslo
Registrerad: 2015-06-03
Hundar/kennel:
Akira/Benitaro av Honto-no

Re: Efterlyser Beninaka ev. kallas han "Hachi"

Ånei, lille Beninaka sad Jeg håper virkelig han er hos noen som tar godt vare på han. Jeg har tenkt på Akiras brødre og hvordan de har det. Krysser fingrene for at dere finner han, Helene!

#3 2016-01-06 08:34:52

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är olika hur mycket kontakt man har med olika valpköpare. Förutom de som skriver här om sina valpar (som inte försvinner i "space" efter ett tag) är facebook kanonbra, en bild här och där och lite inblickar i livet.

Tidigare är det bara s.k. hundmänniskor som med tiden visat sin rätta mindre trevliga sida - men att bli lurad så från start har jag aldrig varit med om! Det var så trevlig människor så jag har haft så svårt att tro att de verkligen agerar så här, men tiden har ju utvisat detta.

Lilla Beninaka heart

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#4 2016-01-06 09:07:40

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Nämen usch, vilken mardröm! Håller tummarna för att han hittas och har ett bra hem trots allt.

#5 2016-01-06 10:46:53

caelyt
Medlem
Från: Malmö/Lund
Registrerad: 2015-11-17

charlla skrev:

Nämen usch, vilken mardröm! Håller tummarna för att han hittas och har ett bra hem trots allt.

verkligen!heart

//hon som älskar havet

#6 2016-01-06 20:32:48

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Hoppas ni hittar på honom!

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#7 2016-01-07 16:27:32

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Några timmar innan efterlysningen hamnade på Shiba in Sweden på FB så satt jag där och kollade på kommentarer till olika bilder och såg att vissa hundar hette Hatchi. Men efter att efterlysningen var utlagd försökte jag hitta dessa kommentarer, men kunde inte hitta dem igen mad mycket konstigt!!
Hoppas verkligen att valpen/unghunden kommer till rätta...kanske såld till utlandet och registrerad där??

#8 2016-01-07 18:42:15

caelyt
Medlem

Det finns väl utländska forum man kan efterlysa på oxå väl? Känner bara till ett dock...

//hon som älskar havet

#9 2016-01-09 19:41:30

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Nu vet vi att vi sålde Beninaka till en ung man vars adress visat sig vara samma som ett behandlingshem för unga missbrukare. Mannen sades sig vara allergisk mot valpen och skulle sälja honom till en vän som han skulle dela hus med. Vi ville köpa tillbaka honom för allergin försvinner inte för att valpen byter ägare. Det är lätt att tro att den ungen mannen inte alls var allergisk eller att planen hela tiden var att Beninaka inte alls skulle stanna i huset. Men om den unge mannen var bulvan för någon så undrar vi ju för vem?

Efter 6 månader får vi en mailadress som vi nu vet tillhör vännen men han svarar inte på de mail vi skickar. Vännen är också skriven på samma adress som den första köparen. Vännen är hittad på facebook så det är ju fullt troligt att han har sett efterlysningen på Beninaka med tanke på den explosiva spridningen den har haft.

Jag kanske är fördomsfull men har/hade en tro på att människor som säger sig ha en religiös tillhörighet som bygger på Gud och Jesus skulle värdera ärlighet och moral lite extra. Dessa män var aktiva i Arken, www.arken.org men jag vet ju inte om de har stöd eller inte för sina handlingar.

Många har hört av sig och vi är tacksamma för det. Vi har blivit informerade om mystiska män som tillhör Livets Ord som velat ha shiba på oklara grunder. En man med liknande namn som velat ha shiba och varit "svävande" En man med samma namn som en av dessa som sökt shiba. Vi har fått veta att det finns en shiba i missbrukarkretsar i Skåne. Med mera.

Men huvudfrågan kvarstår:
VAR FINNS BENINAKA? Hur mår han? Hur bor han? Är människorna snälla mot honom? Lever han? Ibland önskar jag att han är död för då vet jag att han inte lider.

Det känns inte riktigt bra att skriva om detta på internet, men vi var tydliga med att vi önskade information om hans liv. Den första köparen valde att avsluta oss efter tre dagar och då fick nog vi rätt att fråga offentligt efter valpen...? Efterlysningen gjordes först efter sex månader, vi borde nog gjort detta tidigare. Men det har varit så svårt att ta till sig att man är grundlurad. Att någon kan göra så här med ett litet liv. Mitt sista mail var en julhälsning... man hoppas ju trots allt att få ett livstecken.

SNÄLLA - fortsätt spana efter en ung röd hane!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#10 2016-01-09 19:55:55

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Behandlingshem.... Har du ringt dit och frågat? Eller kontaktat huvudmannen för hemmet?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#11 2016-01-09 21:33:21

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Troligtvis är det vännens föräldrar som har behandlingshemmet... och de figurerade under de tre dagarna kontakt fanns. Känns inte som om de är tillförlitliga...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#12 2016-01-09 21:43:55

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Myndigheter har ögon på behandlingshem. Jag skulle rota i det.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#13 2016-01-10 10:53:49

caelyt
Medlem

Lena skrev:

Myndigheter har ögon på behandlingshem. Jag skulle rota i det.

Det skulle jag också rota i.
Och jag tycker du gör rätt i att skriva om detta på internet, det är här såna saker får genomslag. Om nåt styrker det ditt case bara när myndigheter börjar titta på hur detta har hanterats. Plus att det finns många som uppenbarligen bryr sig om Beninaka.

//hon som älskar havet

#14 2016-01-17 19:15:28

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jag lade ut efterlysningen på Beninaka på facebook och blev lite tagen på sängen vilken genomslagskraft det hade. På ingen tid alls hade nästa 500 personer delat inlägget och mängder med information och tips välde in.

Men han blev hittad! Det visade sig att han blivit såld till den personen som den första köparen sade, men jag hade bara ett förnamn på honom och hur jag än bad och tjatade fick jag inga kontaktuppgifter till honom. Efter 6 månader fick jag äntligen en mailadress men ingen svarade på mina mail. Det verkade mer som ett vilsespår…

Vi facebook hittade en annan valpköpare den nya ägaren och vi fick kontakt! Det visade sig att jag hade fått en gammal mailadress till honom. Förvisso hans men ingen som han använde….

Men lite skit samma - det går inte att ändra på något och jag kommer alltid att undra varför men det är bara att konstatera att så här är det. Nu har jag fått ett par meddelanden och Beninaka verkar att ha det bra och är älskad. Det är det allra viktigaste för mig.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#15 2016-01-17 19:57:24

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Det var ju goda nyheter thumbup

#16 2016-01-17 22:00:35

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

th_smiley_flower_ heart Så skönt. Nu hoppas vi att den lille sötnosen får fortsätta att ha det riktigt bra heart

Hälsar Caroline

#17 2016-01-18 14:54:17

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Härligt, vilken lättnad! heart

#18 2016-01-19 09:20:43

caelyt
Medlem

heart

//hon som älskar havet

• Index
  •  » Allmänt