#1 2016-03-08 20:20:41

Eva-Lotta
Medlem
Registrerad: 2016-03-08

Råd, erfarenheter om valpar

Hej! wave Jag heter Eva-Lotta och jag är 16 år, jag planerar att längre fram, möjligtvis i vinter eller sommaren 2017 skaffa en shiba. Jag vet att det är en något krävande ras, men jag har växt upp med katter och hundar, och anpassar mig efter djurets behov samt förstår mina djur här hemma väl. (notera, jag bor hemma, med min mamma och pappa, men ska skaffa en egen hund som jag också har när jag flyttar hemifrån låååååångt fram i framtiden)wink

Jag skulle gärna få lite tips och råd. Planerar att åka och besöka någon uppfödare möjligtvis i sommar för att se hur de är. Sen är ju varje individ olika naturligtvis. smile

tack för svar
mvh Eva ^^

16 åriga lantisen på vischan

#2 2016-03-09 04:00:42

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Råd, erfarenheter om valpar

Vad vill du ha tips och råd om?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2016-03-09 18:32:48

Eva-Lotta
Medlem

Hur det är den första valptiden och bra sätt att träna valpen, bra idéer kring valpträning och bra saker man bör lära valpen mm. lite allt möjligt. smile

#4 2016-03-09 20:16:55

caelyt
Medlem
Från: Malmö/Lund
Registrerad: 2015-11-17

Hej, och välkommen hit smile

Jag skriver följande av egen erfarenhet, har inte heller en shiba än men det kommer så småningom (kanske i vinter/tidigt nästa år).

Jag hittade hit för ett par månader sen och innan dess hängde jag på olika forum, främst amerikanska, där de pratade massa shiba och man fick en massa intryck.
Sen hittade jag hit och alla har varit hur trevliga som helst här och vad jag har läst härifrån: så läs alla möjliga trådar som skrivits här. Här får du verkligen tips på tips på tips och det är alldeles fantastiskt. Dessutom är det bra upplägg här så man hittar väldigt lätt.
Utöver detta forum kan du också låna lite böcker och läsa lite om både mental och fysisk träning. Efter ett tag kan du t.o.m lösa någon annans problem smile

Sedan sambon och jag bestämde att vi skulle skaffa shiba, så har jag också satt mig in i olika situationer om hur jag hade gjort/tänkt om jag hade hund. T.ex om man hade stött på en aggressiv hund under en promenad eller liknande.

Lycka till big_smile

//hon som älskar havet

#5 2016-03-09 20:25:29

Eva-Lotta
Medlem

Ja, jag har kollat lite också här, men funderade om någon kunde ge tips. Jag vet ju att jag kan gå på valp kurser osv. Och jag har samlat all möjlig information ett tag nu wink MEn det kan ju alltid komma nytt som matar min hjärna med kunskap big_smile

jag ser verkligen hur trevliga alla är här, vilket jag tycker om mycket. Många på andra ställen säger: Nej, skaffa inte en shiba, skaffa en labrador istället etc. vilket jag tycker är helt orimligt om någon frågar om tips etc. men här är det inte så smile

Tack ^^

#6 2016-03-09 20:39:17

caelyt
Medlem

man har ju hittat rätt ras när det inte finns nånting som avtrubbar en wink

//hon som älskar havet

#7 2016-03-09 20:53:14

Eva-Lotta
Medlem

haha ja ^^ Visst, det blir en utmaning, men så är alla hundar. Det var svårt för oss i början med en hund från rumänien som var både skygg, inte lydde och trodde att man skulle slå honom (pg.a. problemet i hans förra land) Men nu är han tam, lite skygg mot främlingar och en riktigt kär familjemedlem. Varför jag valt Shiban är just på dess personlighet som jag blivit riktigt kär i wink

#8 2016-03-09 21:04:58

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Hej Eva-Lotta!
Javisst är det en underbar hund!
Shiba är inte alls en krävande ras. Det beror ju på vad man har för intressen osv. Däremot så kan det vara lätt att tro att eftersom den inte är så stor att den inte behöver så mycket motion. Men den behöver vara ute mycket. En vuxen hund behöver vara ute i flera timmar varje dag.

Personligen tycker jag att labrador verkar vara en mera "krävande" ras för mig.
Skillnaden som jag ser det är att en labrador, cocker spaniel har ett större behov av att vara människan till lags än en shiba. En shiba är generellt sett mer självständig. Det kan betyda att de är svårare att lära saker. De förstår precis vad du vill och menar. Men... de har ingen lust att göra det. smile
De är vanligt att man säger att de påminner lite om katter.

Tänker däremot att eftersom du går i skolan så måste det ju finnas någon annan som tar hand om hunden på dagarna? Vill den personen också ha en hund? En vuxen hund får enligt inte vara ensam mer än 4 timmar på raken.
Sedan kan man tänka lite på framtiden också. Om du är 17 år när du skaffar en shiba, då är du 32  (!) år när hunden dör....Shibor lever, peppar peppar, väldigt länge.
Hur gör du om du vill resa, plugga på universitetet/annan skola, börja jobba, förhoppningsvis träffa kompisar efter skolan, jobbet, festa lite osv
Ett jobb är ju dessutom åtminstone 8 timmar per dag.
Så länge får inte en hund vara ensam. Vem tar hand om hunden när du åker på semester, är borta över helgen osv?

Jag förstår att du redan tänkt på sådana saker. Men kan ändå inte låta bli att skriva dom. Som 16-17-åring är man lika smart och duktig som vuxna (ibland ännu mera). Men det är tiden som är annorlunda.

Har ni hundar hemma nu?
Ibland kan det vara så att alla hundraser inte passar jättebra ihop på en gång.

Ja usch vad jag låter tråkig. Men... när man skaffar hund när man är ung så måste man tänka lite annorlunda än vad man gör när man är gammal och grå som jag smile

Vi har världens finaste shiba, Hana. Vi fick henne när hon var 7 år. Det var helt overkligt underbart. Fortfarande, flera år efteråt, så är det overkligt underbart.

Vi har en cockerspaniel också. Och det har lärt oss hur viktigt det är att man väljer hund efter vad man kan erbjuda en hund. Hur ser mitt liv ut? Vad har jag för intressen som skulle passa vilken ras? Istället för att bara titta på utseendet. Du som har haft hund i familjen tidigare vet ju också det.

Lycka till! Vad kul att du hittat hit till världen bästa forum!
Själv har jag lärt mig massor här.

Caroline

Hälsar Caroline

#9 2016-03-10 07:05:12

Eva-Lotta
Medlem

Absolut! Jo, min mamma är hemma på dagen då hon jobbar natt och lite senare på eftermiddagen vissa dagar. Så jag kommer gå ut på morgonen, och på kvällen. Något jag tycker är riktigt bra, är att jag kommer gå på ett äventyrs gymnasium, och vandra,paddla klättra etc. Att gå ut med hunden kommer inte vara några problem wink
Jo, jag vet om att jag kommer vara bunden till hunden för en lång tid, men det är också en lång tid med en trogen vän tongue om jag planerar att plugga efter gymnasiet, har mamma redan sagt att hon kan hjälpa till. Du är inte alls jobbig, jag förstår vad du menar smile Hunden hemma är inte alltid så påträngande mot andra hundar heller, han har endast 2 hundar som han leker med ibland, Han brukar hålla sig på sin känt när mina systrars hundar kommer och hälsar på tongue

#10 2016-03-10 08:33:28

caelyt
Medlem

Caroline skrev:

Ja usch vad jag låter tråkig. Men... när man skaffar hund när man är ung så måste man tänka lite annorlunda än vad man gör när man är gammal och grå som jag smile

Tycker inte heller du låter tråkig, det är ju bara bra att du ställer såna frågor. Man kan ju inte tänka på allt själv smile

//hon som älskar havet

#11 2016-03-10 18:35:38

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Vad fint att ni inte tycker jag är alldeles för tråkig.
Jag är nämligen så rädd för att man skaffar hund och sedan kan man inte ha den. Blocket är ju fullt av ledsamma fall.

Vet inte hur andra shibor är. Men om Hana är understimulerad/missnöjd så visar hon det väldigt tyst. Hon går liksom bara undan. Hon är så fruktansvärt tålig.
Vår cockerspaniel däremot..., hon visar oerhört tydligt att hon är missnöjd.

Hälsar Caroline

#12 2016-03-10 20:58:23

caelyt
Medlem

Det är ju det som är så charmigt med detta forum, folk bryr sig verkligen <3
I min värld skaffar man inte hund för att 1-2 år senare sälja den, så gör man bara inte. Undviker därför blocket pga detta, blir så görbannad då och vill köpa alla hundar och ta hand om de resten av livet smile Spenderade säkert flera månader med att läsa om shiba om och om igen endast i syfte att försöka hitta nåt som eventuellt skulle få mig att strunta i det. Lyckades ju inte alls, så det känns rätt!

Vilken pärla Hana är som är tålmodig; lite mer kattdrag där kanske? wink

//hon som älskar havet

#13 2016-03-11 07:18:47

Eva-Lotta
Medlem

Ja, jag tycker det är riktigt uselt att göra sig av med katter,hundar sådär. För ett liter tag sen adopterade vi två katter från ett katthem, en var en riktigt otam kattunge som nu är tam. Den andra var en vuxen katt som var kelig och tam för första stund. Man ska ju inte skaffa djur om man inte klarar av det hmm min mamma kollar ofta på blocket på katter och hundar bara för att, och det är riktigt synd om djuren sad Värsta är när någon köper en valp och kastar ut den när den är vuxen,  hmm

#14 2016-03-11 08:14:18

Shiro
Medlem
Från: Tyresö
Registrerad: 2011-07-14
Hundar/kennel:
Banzai av Enerhaugen (Shiro), Benifuku av Enerhaugen (Mio)

Hej Eva-Lotta och välkommen!
Kul att fler upptäcker vilken fantastisk hund shiban är och inte låter sig avskräckas av ryktet om rasens "svårighet". Om man vill ha en hund att träna lydnad och tävla med, finns det säkert enklare raser. Fast det finns även shibor som lyckas mycket bra på diverse tävlingar, så ingenting är ju omöjligt. Vill man däremot dela livet med en självständigt tänkande varelse, klarar av att ibland bli ifrågasatt av sin hund och är beredd att lirka lite istället för att kräva omedelbar och blind lydnad, så är man rätt människa för en shiba. Själv fastnade jag för rasen just pga deras självständighet och oberoende. Att de dessutom är den vackraste hundrasen i världen är ju bara bonus love. Annat på plussidan: de skäller ytterst sällan. De är väldigt renliga och luktar inte "hund". Renligheten yttrar sig även i att de aldrig förorenar i "lyan" eller i närheten. Det är inte ovanligt att redan 8-veckors shibavalpar är rumsrena. Ingen av mina båda hundar har någonsin gjort "nr 2" på tomten. De hänger gärna med på alla aktiviteter oavsett om det är fjällvandring eller restaurangbesök. Är man hemma hos någon eller på restaurang lägger sig hundarna under bordet och slappar eller sover tills det är dags att gå.
Sedan finns det saker som inte är lika roliga, som man får på köpet så att säga evilgrin. De fäller något kopiöst två ggr/år. Ingen idé att ställa undan dammsugaren de veckorna. De kan vara svåra att ha okopplade på promenader, får de vildvittring så drar de. Det går säkert att jobba med mer än jag gjort, men jag tror ändå att det finns väldigt få shibaägare som kan lita 100% på att deras hund inte sticker på jakt och blir temporärt stendöv när den ser en hare eller rådjur. Vuxna shibor kan bli griniga vid hundmöten när de anser att den andra hunden inte visar dem tillbörlig respekt. Sedan är inte deras renlighet något plus den gången när hunden bli dålig i magen mitt i natten och man tvingas galoppera efter den i minst två kvarter innan den hittar ett tillräckligt avlägset ställe att lätta trycket på.
Jag har nog inte så många tips att ge dig utom att slappna av den första tiden med valpen. Jag är absolut ingen expert, men personligen tycker jag inte att små 8-12 veckors valpar ska tränas. Vi "tränar" ju inte våra barn när de är några månader gamla. Det viktigaste i början är att du och valpen och den hunden du redan har ska knyta an till varann och bli en flock. Mys, gosa, lek, gå så långa promenader som den lille klarar av. Träningen sköter sig automatiskt i början, valpen kommer själv att lära sig genom att observera dig och din äldre hund vad som krävs i er flock. Sedan när den lille är några månader gammal gå gärna en valpkurs. En bra sådan handlar egentligen väldigt lite om att "träna" utan mer om att lära sig lek och annan belöning av valpen vilket är grunden för eventuell vidare träning (om man har sådana ambitioner). Själv har jag gått en massa möjliga kurser med min äldre hund (Shiro), som verkade avsky varenda en av dessa. Utom kantarellsök, för då fick han strosa runt i skogen, vilket han älskar. Viltspår tyckte han var pest och pina och den äckliga rådjursskanken fick matte bära hem själv. Med hund nr 2 (Mio) orkade jag inte gå valpkursen ens och har inte märkt att detta har påverkat honom negativt. Han har lärt sig alla tricks Shiro kan, bara genom att titta på honom och apa efter. Och det är Mio jag kan ha lös i skogen, inte Shiro som jag tränade och tränade och tränade inkallning med.
Så jag har egentligen bara ett tips för livet med en shibavalp - slappna av och njut. Och besök gärna ett par uppfödare innan, så du ser hur just deras hundar är. Var i landet bor du? Det kanske finns någon shibaägare i närheten som du kan besöka? Lycka till med valpplanerna wave

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#15 2016-03-11 15:13:09

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Shiro! Vad roligt att höra ifrån er! PM:ar dig

Hälsar Caroline

#16 2016-03-15 16:48:25

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Caroline och Shiro - vad bra ni har skrivit give-a-rose

#17 2016-03-18 20:00:24

Eva-Lotta
Medlem

Tack för svaren smile jag är jätte tacksam, och är ännu säkrare på att shiban är rätt för mig ^^ Kom gärna med fler råd om ni vill tongue

#18 2016-03-18 20:02:23

Eva-Lotta
Medlem

Shiro skrev:

Hej Eva-Lotta och välkommen!
Kul att fler upptäcker vilken fantastisk hund shiban är och inte låter sig avskräckas av ryktet om rasens "svårighet". Om man vill ha en hund att träna lydnad och tävla med, finns det säkert enklare raser. Fast det finns även shibor som lyckas mycket bra på diverse tävlingar, så ingenting är ju omöjligt. Vill man däremot dela livet med en självständigt tänkande varelse, klarar av att ibland bli ifrågasatt av sin hund och är beredd att lirka lite istället för att kräva omedelbar och blind lydnad, så är man rätt människa för en shiba. Själv fastnade jag för rasen just pga deras självständighet och oberoende. Att de dessutom är den vackraste hundrasen i världen är ju bara bonus love. Annat på plussidan: de skäller ytterst sällan. De är väldigt renliga och luktar inte "hund". Renligheten yttrar sig även i att de aldrig förorenar i "lyan" eller i närheten. Det är inte ovanligt att redan 8-veckors shibavalpar är rumsrena. Ingen av mina båda hundar har någonsin gjort "nr 2" på tomten. De hänger gärna med på alla aktiviteter oavsett om det är fjällvandring eller restaurangbesök. Är man hemma hos någon eller på restaurang lägger sig hundarna under bordet och slappar eller sover tills det är dags att gå.
Sedan finns det saker som inte är lika roliga, som man får på köpet så att säga evilgrin. De fäller något kopiöst två ggr/år. Ingen idé att ställa undan dammsugaren de veckorna. De kan vara svåra att ha okopplade på promenader, får de vildvittring så drar de. Det går säkert att jobba med mer än jag gjort, men jag tror ändå att det finns väldigt få shibaägare som kan lita 100% på att deras hund inte sticker på jakt och blir temporärt stendöv när den ser en hare eller rådjur. Vuxna shibor kan bli griniga vid hundmöten när de anser att den andra hunden inte visar dem tillbörlig respekt. Sedan är inte deras renlighet något plus den gången när hunden bli dålig i magen mitt i natten och man tvingas galoppera efter den i minst två kvarter innan den hittar ett tillräckligt avlägset ställe att lätta trycket på.
Jag har nog inte så många tips att ge dig utom att slappna av den första tiden med valpen. Jag är absolut ingen expert, men personligen tycker jag inte att små 8-12 veckors valpar ska tränas. Vi "tränar" ju inte våra barn när de är några månader gamla. Det viktigaste i början är att du och valpen och den hunden du redan har ska knyta an till varann och bli en flock. Mys, gosa, lek, gå så långa promenader som den lille klarar av. Träningen sköter sig automatiskt i början, valpen kommer själv att lära sig genom att observera dig och din äldre hund vad som krävs i er flock. Sedan när den lille är några månader gammal gå gärna en valpkurs. En bra sådan handlar egentligen väldigt lite om att "träna" utan mer om att lära sig lek och annan belöning av valpen vilket är grunden för eventuell vidare träning (om man har sådana ambitioner). Själv har jag gått en massa möjliga kurser med min äldre hund (Shiro), som verkade avsky varenda en av dessa. Utom kantarellsök, för då fick han strosa runt i skogen, vilket han älskar. Viltspår tyckte han var pest och pina och den äckliga rådjursskanken fick matte bära hem själv. Med hund nr 2 (Mio) orkade jag inte gå valpkursen ens och har inte märkt att detta har påverkat honom negativt. Han har lärt sig alla tricks Shiro kan, bara genom att titta på honom och apa efter. Och det är Mio jag kan ha lös i skogen, inte Shiro som jag tränade och tränade och tränade inkallning med.
Så jag har egentligen bara ett tips för livet med en shibavalp - slappna av och njut. Och besök gärna ett par uppfödare innan, så du ser hur just deras hundar är. Var i landet bor du? Det kanske finns någon shibaägare i närheten som du kan besöka? Lycka till med valpplanerna wave

jo, det finns en i nyköping, och jag bor i en liten by strax där utanför smile i sommar kanske vi åker till lite uppfödare och kikar ^^

#19 2016-03-18 20:34:26

Shiro
Medlem
Hundar/kennel:

Nyköping av alla ställen big_smile Jag och maken och våra två ohäringar hyr fn en stuga utanför Nyköping (vid Stendörren) och är där varje helg under mars-april. Så känner du för att träffa Shiro och Mio och prata shiba, kan vi ses inne i Nyköping, i vår stuga eller så kan vi svänga förbi dig. Skicka gärna ett pm till mig om du har lust med det th_smiley_flower_

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#20 2016-03-18 20:48:30

Eva-Lotta
Medlem

vad kul big_smile då kanske du känner till lilla Lästringe måntro?

#21 2016-03-18 21:07:39

Eva-Lotta
Medlem

träffas gärna någon helg ^^

#22 2016-03-18 21:26:35

Shiro
Medlem
Hundar/kennel:

Tror inte vi har varit i Lästringe än, däremot i Tystberga och Vagnhärad. Brukar köra genom Vagnhärad på väg till och från stugan (bor i Stockholm) och har handlat några gånger i Tystberga. Pm:ar dig mitt mobil, hör av dig någon helg framöver, så kan vi visa upp sötnosarna tops tops

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#23 2016-03-18 21:44:10

Eva-Lotta
Medlem

Tack så mycket big_smile

Sidfot