#1 2016-05-06 20:25:01

Andreas_95
Medlem
Registrerad: 2016-05-04

Klickerträning - För och nackdelar

Klickerträning verkar vara ett effektivt sätt att främja ett önskat beteende. Hur tidigt kan man börja träna klicker med sin valp? Finns det några nackdelar med detta, exempelvis att hunden reagerar på liknande ljud i fel situationer? Berätta gärna om era erfarenheter! smile

#2 2016-05-07 01:44:28

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Klickerträning - För och nackdelar

http://www.klickerklok.se/valp1.php

Den här tjejen skriver mycket matnyttigt om att träna valp!

Allt handlar om hur man gör. Den som inte har gått klickerkurs kanske ska börja med det.

Träna lek och kontakt är otroligt viktigt och kommer före all annan träning. Själva klickern är ett bra hjälpmedel men lika viktigt är t ex belöningsplaceringar. Vad är det vi belönar och hur ska vi belöna och var för att hunden lättare ska utföra det beteende vi vill att den ska göra och dessutom precis när vi vill?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2016-05-07 08:16:37

Andreas_95
Medlem
Registrerad: 2016-05-04

Tack! Det fanns mycket nyttigt att läsa där smile Jag förstår dock inte riktigt belöningsplacering.. Är det att den positiva förstärkningen kommer i rätt ögonblick för att hunden ska kunna utföra övningen så exakt som möjligt?

Finns det någon risk att hunden reagerar sämre på träning utan klicker, om man vänjer den vid ljudet redan i ett tidigt träningsstadie? Alltså att man blir låst till att använda den i fortsättningen?

#4 2016-05-07 10:03:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Du ska träna hunden på olika former av belöning.  Ibland lek. Ibland bara beröm med rösten. Ibland klicker. Ibland röst och godis. Klicker används för att förstärka exakta ögonblicket.

I artiklarna skriver hon mycket om lek som belöning t ex.

Jag kan inte nog understryka vissa grundfärdigheter som hon skriver om och som man kanske inte tänker på  - som bakbens kontroll och att backa. Det har man nytta av vad man än vill träna  - som rally, agility, lydnad etc.

Även att lära hunden att  inte vara upptagen med vad som finns på marken.

Lena

#5 2016-05-07 10:07:18

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Belöningsplacering är ett intressant kapitel helt för sig.
https://yabastasiberianhusky.wordpress. … placering/

Lena

#6 2016-05-15 14:31:43

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Det jag tycker är svårast med klickerträningen är att befästa kommandon. Klicker är helt underbart för att lära in nya tricks. Ganska ofta har det för oss slutat med att Iki har lärt sig något helt annat än det jag egentligen var ute efter till att börja med, men det tycker jag bara är roligt.

Koori gillade inte ljudet, så med henne fungerade det inte. När klickern kom fram gick hon ut ur rummet.

Jag ser nog inga nackdelar med klickerträning, men jag håller med Lena om variation av belöning. smile

#7 2016-05-18 20:45:52

GogosMatte
Medlem
Från: Årsta Stockholm
Registrerad: 2013-11-27
Hundar/kennel:
I himlen: Honto no Gogo. På jorden: Honto no Keiko-Hime Signe

Lena skrev:

Belöningsplacering är ett intressant kapitel helt för sig.
https://yabastasiberianhusky.wordpress. … placering/

Jag läste den där artikeln med intresse, men jag fattar ändå inte. Hur lyckas man placera belöningen utan att den kommer från mig själv? Hon skriver ju att det inte spelar någon roll om man kastar godisen så den landar bakom hunden. Den har ändå fokus på mattes ficka.
?? 🤔

Sidfot