#1 2017-03-13 21:45:13

Shiro
Medlem
Från: Tyresö
Registrerad: 2011-07-14
Hundar/kennel:
Banzai av Enerhaugen (Shiro), Benifuku av Enerhaugen (Mio)

Vår fina Prins Mio finns inte mer

Förra måndagen, den 6 mars, fick Mio somna in efter en vecka med allt kraftigare smärtor medan vi förtvivlat letade efter orsaken och försökte hitta ett sätt att lindra hans lidande.
Han var sitt vanliga spralliga jag när han plötsligt mitt under promenaden fick väldigt ont söndagen den 28 februari. Efter några minuter lade sig smärtan och vi andades ut i tron att det var något ofarligt som magknip. På måndag morgon var smärtan lika plötsligt tillbaka. Vi fick tid hos veterinären på tisdag eftermiddag och rådet att avvakta och ta det lugnt. Måndag eftermiddag åkte vi in akut till Bagarmossen, då smärtattackerna kom allt oftare. Undersökning av rygg, leder och buk, visade ingenting. Inte blodproven och röntgen heller. Han fick en morfinspruta som skulle hålla honom smärtfri till ultraljudsundersökningen som bokades till tisdag morgon. Mitt i natten åkte vi in med honom igen för smärtlindringen slutade verka och han fick en till morfindos.
Ultraljudet på morgonen visade ingenting. Vi blev då skickade till Albano där vi träffade en erfaren neurolog. Hon fick en reaktion från Mio under undersökningen som hon tolkade som möjlig diskbråck. Vi fick 3 olika sorter smärtstillande mediciner och åkte hem med Mio som skulle hållas lugn, inte tillåtas gå i trappor eller hoppa upp i möbler samt gå ut så korta promenader som möjligt.
På onsdag morgon hade vi redan gett honom hela det dygnets maximala dos smärtstillande, så vi tvingades lämna honom på Albano där han kunde få smärtlindring intravenöst.
Dagen efter gjordes en MR, som inte heller visade något fel. De tog även prov på ryggmärgsvätskan och upptäckte där tecken på inflammation. Veterinären trodde då att Mio hade hjärnhinneinflammation och satte in kortison, vilket skulle hjälpa väldigt snabbt. Så vi andades ut. Tyvärr fungerade inte kortisonet och Mio började svullna upp. Först trodde de att det var en allergisk reaktion på något av alla smärtstillande som han fick och började byta ut dessa. Tills hans blodtryck steg kraftigt på måndagen och ett nytt ultraljud gjordes, den här gången på lungor och hjärta.
Det visade att han hade vätska i lungorna eftersom hans hjärta inte orkade arbeta. Anledningen var en tumör i hjärtat som hindrade förmaket att dra ihop sig. Det fanns absolut ingenting man kunde göra, så Mio fick somna in och äntligen slippa ha ont.
Vi är fortfarande chockade och längtar förtvivlat efter vår lilla underbara solstråle. Mio blev 3 år 8 månader och 21 dagar.

Mio 8 veckor och ett par dagar gammal:
https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=8154
Mio med sin bästis morbror Shiro:
https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=8155
Mio som en tålmodig fotomodell och turistattraktion i Tourrettes-sur-Loup förra våren:
https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=8156

Senast redigerat av Shiro (2017-03-14 20:01:33)

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#2 2017-03-14 05:10:11

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Re: Vår fina Prins Mio finns inte mer

Åh vad sorgligt! Stackars er och stackars lille Mio!
Jag lider verkligen med er.
(Om du vill hjälper jag dig att flytta över bilderna)

#3 2017-03-14 09:24:13

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Beklagar sorgen candle

#4 2017-03-14 20:03:03

Shiro
Medlem
Hundar/kennel:

charlla skrev:

Åh vad sorgligt! Stackars er och stackars lille Mio!
Jag lider verkligen med er.
(Om du vill hjälper jag dig att flytta över bilderna)

Tack Charlotte! Och jag behövde tydligen lite tid för att begripa det där med bilderna (har ju gjort detta tidigare, men klarade det bara inte igår)

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#5 2017-03-14 20:13:32

Ranmali
Medlem
Registrerad: 2011-11-06

Jag beklagar verkligen! Hjärtskärande att läsa vad ni och fina Mio fått gå igenom. Skickar massa styrkekramar till er alla candle heart

Senast redigerat av Ranmali (2017-03-14 20:13:52)

Ranmali, Shuno & Zelda.

#6 2017-03-15 04:03:12

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

RIP Mio! candle

Allt kan verkligen hända på livets väg. Så fruktansvärt för er....

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#7 2017-03-15 19:15:22

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

candle

Åh så tråkigt!

Så ovanligt men så sorgligt beslut att behöva göra det bästa för sin älskade hund på detta sett.

heart

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#8 2017-03-16 08:01:22

Shiro
Medlem
Hundar/kennel:

Tack snälla ni!
Jag tror att ett sådant beslut måste vara svårare i mer "normala" fall, när det handlar om att försöka glömma bort sin sorg över att förlora en gammal älskad  vän och bara tänka på vad som är bäst för hunden.
Mio var döende och det enda beslutet vi fick fatta var om han skulle få somna in på en gång när han ändå fått lugnande inför undersökningen eller om han skulle få vänta på att vi hann ta oss till Albano och få sprutan då. Det skulle ta oss minst 1,5 timme att "stånga oss" igenom rusningstrafiken och vi ville inte att han skulle lida en enda minut till... Så det var inget svårt beslut att ta.
Det svåra är att ha förlorat honom så mycket för tidigt och att inte ha kunnat lindra hans smärtor tidigare heart

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#9 2017-03-19 10:22:09

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Isabella, så sorgligt. Mitt ord är precis som Ranmalis, Hjärtskärande.
Tårarna rinner. Stackars er.Tack för att du berättade här på Infot.

Varm kram från Hana, Happy o mig.

Hälsar Caroline

#10 2017-03-22 22:27:41

GogosMatte
Medlem
Från: Årsta Stockholm
Registrerad: 2013-11-27
Hundar/kennel:
I himlen: Honto no Gogo. På jorden: Honto no Keiko-Hime Signe

Stackars er! Beklagar verkligen sorgen.
Vila mjukt lilla Mio! candle

#11 2017-03-23 16:40:26

Shiro
Medlem
Hundar/kennel:

Tack Caroline och Gunilla!
Veterinären som tog hand om vår älskling frågade om vi kunde gå med på en obduktion och fick OK från oss. De ville begripa hur Mios symtom hängde ihop med diagnosen. Och igår fick vi svar - han hade en aggressiv tumör på ca 5 cm som fyllde näst intill hela högra förmaket. Så det fanns verkligen absolut ingenting någon kunde göra. Och igår hittade jag en gammal bild på Mio från vårt första besök hos honom. Och fick hjärtat i halsgropen när jag såg det vita hjärtat på hans haka cry
https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=8158

Senast redigerat av Shiro (2017-03-23 16:42:21)

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#12 2017-03-25 17:21:31

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Lilla Hjärtat-Mio heart
Vad bra att ni tillät obduktion. Då är verkligen vartenda uns av tvivel om ni någonsin skulle få det, borta. kram!

Hälsar Caroline

Sidfot