• Index
  •  » Valpar
  •  » Löpande kostnader för en Shiba

#1 2017-08-23 12:36:05

Jake
Medlem
Registrerad: 2017-08-23

Löpande kostnader för en Shiba

Hej! Vi funderar på att köpa en Shiba men vill först vara 100% informerade smile Jag undrar hur mycket på ett ungefär foder och försäkring kostar per år?
Förstår att det varierar men undrade om ungefärliga siffror.
Stort tack på förhand!

Mvh
Jacob

#2 2017-08-23 19:19:22

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Re: Löpande kostnader för en Shiba

Hej
En shiba kostar nog inte särskilt mycket mer eller mindre än motsvarande andra raser i den storleken. Det är oftast en frisk ras så vanligtvis besöker man inte veterinären ofta.
Försäkringen kollar du bäst själv hos det försäkringsbolag som du vill tillhöra. Det kan man ibland se direkt på internet.
Foder, du kan välja ett billigt kanske sämre alternativ eller ett mycket dyrt av ett hög-kvalitéts foder. Det blir en otroligt stor skillnad i kostnad.
Kanske inte det svar du eftersökte förstås...

Tillkommer gör kostnader såsom hundkorgar, leksaker, färdigköpt hundgodis, hemmagjort hundgodis, hund-kurser, bil-burar/säkerhetsbälten, kanske lax-olja, vitamin-tillskott, hundfiltar. I olika åldrar kostar hunden olika mycket dessutom

Kanske är det inte dessa frågor som ska avgöra om man vill ha en shiba tänker jag?
Kanske finns det frågor som är viktigare såsom: Vad har jag att erbjuda en shiba? Är jag rätt sorts person? Är min livsstil det som passar en shiba?

Varför jag skriver det, är för att jag träffar så många personer som vill ha en shiba, för att den är så söt och gullig (vilken de ju är smile )
Men att de är inte som tex en cocker spaniel. De kan ha ett större behov av frihet och egen-tid än tex en cocker spaniel. En del är mycket självständiga och vill inte sitta i knät hela kvällarna.

Det är inte meningen att låta tråkig!
Men kände bara en viss oro inför din fråga, att den ska få bestämma huruvida ni väljer en shiba eller inte.

Lycka till !

Hälsar Caroline

#3 2017-08-27 09:08:47

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Bra svarat Caroline. och en viktig aspekt inför hundköp är alltid - lever jag det liv som passar just den rasen jag är förälskad i? Och vad är jag beredd att offra för att lägga de timmarna på en hund.

Var ju inte svar på frågan wink Men det behövs en avsatt budget för hundägande. och ang. försäkringar så är det ju mer än själva självrisken som kostar, man betala alltid en viss procent av hela summan och ev. mediciner.

Ju större marknad Anicura och Evidensa får desto dyrare veterinärvård har det visat sig. Och det kommer ju naturligtvis påverka de premier vi betalar. Så en hund är så mycket mer kostnader än bara inköpet.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#4 2017-08-27 16:17:48

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

En vuxen hund äter 2-4 dl mat/dag om den får ett bra, dyrt foder.  Vad det kostar beror på vilket foder du väljer. En ung hund som växer äter mer. Tillkommer kostnader för godis,  tuggben etc.

Vad försäkringen kostar beror på livvärde, självrisk,  vad som ska ingå av rehab, medicin etc.  Minst 2500 kr/år och uppåt. Tillkommer kostnader för veterinärbesök.

Att  ha  hund kostar ganska mycket. Även för en liten och frisk hund som en shiba.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

• Index
  •  » Valpar
  •  » Löpande kostnader för en Shiba

Sidfot