#31 2007-06-22 09:28:20

Mayvor
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Re: Linus

Grattis och lycka till med en vacker Linus!
Mayvor

#32 2007-07-11 11:49:15

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Helene och jag tackar och bugar oss!

Linus är en intelligent hund som verkligen har försökt göra sitt bästa. När han kom hade jag 1 höglöpande tik, 1 valp och 2 hanhundar och hann inte alltid vara så pedagogisk - men det har varit intressant att se, hur han har försökt förstå vad jag menar och anpassat sig. Han har lärt sig mycket genom att bara titta på.

Han är just nu min allra bästa vapendragare och följer mej som en skugga. Att inte få vara där jag är gör honom helt olycklig. Av mina flickor tycker han mest om Hana. Man kan hitta dom 2 ihopträngda i en fåtölj - skulle aldrig Umai eller Akiko tillåta!

Språkligt är tyska/danska och svenska så lika att han inte haft några problem med att förstå ord.

Det har sina helt egna svårigheter att ta hem en redan vuxen hund och anpassningen tar mycket mycket längre tid - men det har självklart också sin helt egna charm att lära känna en vuxen hund.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#33 2007-07-26 19:00:52

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- Linus tränas i lina under hundpromenaderna - han vill alltid göra sitt bästa, och dit hör att vara nära mej och få beröm, så allt har gått bra så här långt

det är så roligt att se, hur han tar sats och SPRINGER allt vad han orkar - och förra helgen gick han t o m helt lös i skogen, det ni! Det var första gången i hela hans liv. Inga problem.

Som alla nya hundar som kommit hit, tycker han min säng är det bästa som finns och med högst status - fast bara om jag sitter bredvid, i samma rum. Än vill han inte lämna mig utom synhåll.

Lena

#34 2007-07-27 08:04:22

Anette
Medlem
Från: Bollstanäs
Registrerad: 2006-07-16
Hundar/kennel:
Honto-no Momoko "Moa", Honto-no Reiko "Ronja", Honto-No Ichihime "Ida"

Lena! Det är verkligen kul att följa hur du lägger upp träningen för Linus!
Lena och Helene! Stort grattis till  nyförvärvet!
Mvh Anette

Mvh Anette med flock  Moa paw Ronja paw Ida

#35 2007-09-01 05:23:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- fortsättning på Linus kan förtälja - denna hund går nu lös på alla promenader. Lyder villkorslöst på inkallning - nej, JAG har nog inte gjort så mycket, för detta kan jag nog tacka hans tidigare ägare Jytte Roeschke! Visserligen har han aldrig sprungit lös där, utom i rasthagen och trädgården, men att komma när jag ropar är ett av hans största nöjen...

Linus och jag har också börjat lydnadskurs - alla var imponerade över hans enorma kontaktförmåga och koncentrationsförmåga - jag med!

Han har lärt sig "sitt" vilket tog sin lilla tid - han kunde bara inte begripa vad jag menade, han har ju bara lärt sig "stå" för utställningarna. Nu när han har lärt sig så sätter han sig hela tiden, han tror det är en "konst"! Nästa moment måste ju bli "ligg", men det har vi  inte provat på än.... roll - men "fot" går han helt av sig självt! - bara att få honom att förstå att detta är ett moment med ett tillhörande kommando....

Linus är 3 år gammal - det är roligt att se, att det finns en sådan hög inlärningskapacitet också hos en äldre hund

Lena

#36 2007-09-01 07:52:19

monika
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2006-07-29
Hundar/kennel:
Chonix´ Tomoko (Tsuki), Stämmlocks Emiko (Emma)

Du kommer ha mycket glädje av den fina hunden tror jag!

En annan 3åring som följer sina egna lagar i skogen är min Tsuki roll
Igår testade jag ett nytt sätt att bemöta hennes rymningar. Jag blev uppriktigt besviken på henne när det hade gått så bra att vara lös ett tag, så när hon rymde kanske 5 min gömde jag mig så att hon fick leta. Sen blev jag inte alls glad när hon hittade mig utan jag satte mig demonstrativt på en sten med ryggen mot henne i några minuter. Därefter ville jag koppla henne, men då skuttade hon undan på lek.. så jag gjorde om samma sak. Då blev hon väldigt fundersam, kom fram efter en stund och visade med nosen.. sorry, ta på mig kopplet nu. Sen gick hon fot hela vägen hem, lite bakom mig. Väl hemma kände jag att det var sagt, det jag ville säga och berömde henne.
Det ska bli intressant att se om  det får någon effekt i längden.. för hitills har jag inte funnit något bra sätt som funkar på henne. Det är för kul att rymma helt enkelt!!

wan wan!

Monika

#37 2007-09-23 18:02:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- Kan berätta att Etsuo varit och hälsat på - Han och Linus känner ju inte varandra och Etsuo är ju med sina 12 månader vuxen hane - men det gick hur bra som helst! Efter lite sprättande och morrande gick det utmärkt att umgås! Inga som helst problem och ganska fantastiskt - det säger en hel del när man kan sätta ihop vuxna hanar som vardera har sina tikar utan att det blir fullt slagsmål.

Att vara ute och gå med 6 shibor springandes fritt omkring är en upplevelse kan jag tala om.... - det bara svishar och susar runt runt en!

Lena

#38 2007-10-27 17:36:03

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- den hund som jag näst väluppfostrade Umai har mest okopplad är Linus. Tänkte just i dag på hur fantastiskt det är att han klarar det - att det har gått så fort? Att han lyder så bra?

Fast i går hände nåt oväntat - vi hade varit ute på golfbanan och gått, länge länge i mörkret - hundarna älskar verkligen att gå där och sprang som bara den och vatten finns ju att dricka på många ställen - sen kom vi hem och 2 timmar senare hör jag hur det skvalar - och där står Linus och lyfter benet mot en stol i vardagsrummet, det kom säkert ut 1 liter minst!!! mad - då var han nog tillbaka till sitt liv som hundgårdshund igen! devil  - men matte var INTE glad kan jag säga....

Lena

#39 2007-12-19 15:48:18

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- Linus är hemma igen efter att ha varit på "parningsbesök" hos Chili - lite stressad över miljöombyten och han säger att han trivdes bra hos Helene - men suckar nu djupt och lägger sej ner.... - det är jobbigt att bo borta på besök!!

Umai och Akiko fräser åt honom (JASÅ! är det så dags att komma nu!!!), men Hana är vänligt inställd.

- två tikar parade och jag kan säga att han klarar både dom svårparade (Chiaki) och lättparade (Chili). Han vet när det är höglöp. Han är en otroligt snäll och vänlig hund, både mot andra hundar och andra människor

Lena

#40 2007-12-19 18:38:14

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

- Linus är hemma igen efter att ha varit på "parningsbesök" hos Chili - lite stressad över miljöombyten och han säger att han trivdes bra hos Helene - men suckar nu djupt och lägger sej ner.... - det är jobbigt att bo borta på besök!!

Ja Linus är verkligen en trevlig hund! Det var första gången jag fick rå om honom helt själv utan Lena och han fungerade jättebra med mina hundar. Stort av en hane som är på bortaplan för att para, och det finns andra hanhundar som definitivt tycker att han ska låta bli deras tikar, men ändå är otroligt snäll mot en främmande hanvalp som inte är så blyg av sig - Torsten!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#41 2008-01-03 16:52:01

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- stackars Linus!

på promenad bland isande vindar och virvlande snö - gick han ut på en is som vek sig under hionom - stackaren fick kravla som en isbrytare iland medans jag och resten av flocken spänt tittade på - jag hade ju förstås fått hoppa i och dra upp honom ifall han inte hade klarat det, men det gick.... Sen fick vi vända på klacken och gå hem, men vi var förstås en blåsig halvtimme hemifrån - så efter en stund klirrade hela hunden när han gick...

Nåja, nu är vi hemma - tur att vissa hanhundar har en fantastiskt tjock päls på sig....

Lena

#42 2008-01-03 17:36:18

monika
Medlem
Registrerad: 2006-07-29
Hundar/kennel:
Chonix´ Tomoko (Tsuki), Stämmlocks Emiko (Emma)

Stackars Linus och tur för dig Lena !!
Påminner mig om en gång jag riktigt tänkte till om hundar och is...
sen dess tar jag inga risker yikes. Fick höra en hemsk historia från en hundägare som skulle rädda sin hund i en vak och sen inte själv kom upp.. hon hade tur och blev räddad, men fick bestående men av köldskadorna.
Vi diskuterade en hårdkokt fråga... hur långt går man för sin älskade hunds skull, och jag insåg att jag först och främst tänkte på att jag har barn och inte skulle gjort som hon (inbillar jag mig..). Efter den diskussionen är jag mycket mer försiktig och tar ingen risk med en rymmande shiba som får syn på nåt kul långt ut på isen... värt att tänka på nu när isen lägger sig.

wan wan!

Monika

#43 2008-01-03 17:47:35

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

håller helt med dej Monika! - men vi var ute på en golfbana, och där är pölarna obehagligt djupa för en shiba men inte livsfarligt djupa för en människa - men stod en vinter och tittade på Tops som sprang ut på djupt vatten på en is som var bara millimetertjock - den lilla hunden kom från Texas, Dallas och förstod inte att ísar kan vara otäcka, det som varje svenskfödd shibavalp snabbt lär sig... hur som helst lyckades han både vända OCH ta sig nästan in till land innan det brast - DÄR hade jag inte hoppat i och räddat nån hund.... Men det var sista gången Tops sprang ut på gungande isar, för det var kallt och otäckt att ramla i

Lena

#44 2008-01-03 21:47:58

Lisen
Medlem
Registrerad: 2006-09-05
Hundar/kennel:
Honto-No Narita

Linus kommer nog att pasas sig för isar i framtiden, eller hur? blushpaw Skönt att du slapp hoppa i Lena!

Bästa hälsningar
Lis

#45 2008-01-04 04:34:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lisen skrev:

Linus kommer nog att pasas sig för isar i framtiden, eller hur? blushpaw Skönt att du slapp hoppa i Lena!

Ja, det skulle jag tro, det var ingen behaglig upplevelse för hundstackaren... roll

Lena

#46 2008-01-04 11:43:43

Helene Lundin
Medlem
Registrerad: 2006-07-14
Hundar/kennel:
Stämmlocks Dikusha *Ester* ,Stämmlocks Etsuo *Noppe* & Stämmlocks Jun'Ichi-Taizan *Nisse*.

Lilla Linus stackarn, tror nog att Linus i fortsättning tar isar med lite större respekt oh .

Mvh
Helene L, Ester & Etsuo.

#47 2008-01-04 14:17:22

Gunilla
Medlem
Registrerad: 2006-09-04
Hundar/kennel:
Honto no Gogo

Om isen brister för en shiba är det väl ganska säkert att en människa inte kan ge sig ut på isen och rädda den utan att trilla i själv, om det är djupt vatten menar jag. Jag kommer ihåg en händelse från när jag var barn och en golden gick ner sig på isen i en djup tjärn.
Någon tog en båt som låg i närheten och drog den på isen så långt det gick tills isen brast. Jag minns att de fick upp hunden i båten, men hur tusan tog de sig i land ? Det minns jag inte.  Jag kommer ihåg att hunden var väldigt uthållig och orkade kämpa väldigt länge så om er hund går ner sig på isen: RING BRANDKÅREN !
Gunilla

#48 2008-01-06 08:09:15

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- ajaj!!! den eländiga Linus... Hade precis kopplat loss alla hundarna när Linus i full fart springer rakt in i min fot - som jag JUST håller på och sätter ner i marken - foten vred sig och jag ramlade omkull - kopplar upp dom stackars hundarna och haltade hem

sitter nu med en hejdundrande värk och foten i högläge

Lena

#49 2008-01-06 17:25:33

Gunilla
Medlem
Registrerad: 2006-09-04
Hundar/kennel:
Honto no Gogo

Aj,aj ! Låter inte bra. Hoppas det inte är någon fraktur. Den där Linus, är det inte lite Emil i Lönneberga över honom?
Gunilla

#50 2008-01-06 17:50:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Gunilla skrev:

Aj,aj ! Låter inte bra. Hoppas det inte är någon fraktur. Den där Linus, är det inte lite Emil i Lönneberga över honom?
Gunilla

...ha ha... Emil, ja det var bra...

Nej, ingen fraktur, men känns som om en del ledband inte mår så bra - man blir alltid lika förvånad när också små hundar kan orsaka stora skador och allt händer på ett litet kick!

Lena

#51 2008-01-07 00:32:18

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

- ajaj!!! den eländiga Linus... Hade precis kopplat loss alla hundarna när Linus i full fart springer rakt in i min fot - som jag JUST håller på och sätter ner i marken - foten vred sig och jag ramlade omkull - kopplar upp dom stackars hundarna och haltade hem

sitter nu med en hejdundrande värk och foten i högläge

Kan gå illa sånt där! Hur är det nu?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#52 2008-01-07 04:50:33

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- smorde faktiskt in foten med våtvärmande omslag och Noni innerst, och vet inte om det är det eller ej, men det är mycket bättre i dag - lite märkligt, för det var en rejäl stukning, jag skrek rakt ut och låg still på backen utan att kunna röra mej en bra stund

Lena

#53 2008-01-07 09:14:21

Arb.gunilla
Medlem
Registrerad: 2007-11-27

Ibland kan det vara bra att röntga. Det kan vara en fraktur fast man inte tror det. Råkade själv ut för det för några år sedan. När du skriver att det gjorde så väldigt ont blir man misstänksam. Min fot svullnade upp kraftigt. Fraktur i foten kan vara lite knepigt.
Gunilla

#54 2008-01-07 13:36:27

Lisen
Medlem
Registrerad: 2006-09-05
Hundar/kennel:
Honto-No Narita

Aj aj!! Håller med Gunilla, kan ju inte skada att röntga både mjuk- och hårddelar. Många småben i foten..
Ja den Linus vad han håller på...roll devil heart
God bättring!

Bästa hälsningar
Lis

#55 2008-02-20 08:33:10

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- Linus är yr i huvudet! Två av hans flickor har börjat löpa.... - och det är nåt absolut annorlunda med Hanas "doft" för både tikar och hanhundar tänder på henne! Från första dagen på löpet!

Så Linus vet snart inte åt vilket håll han ska titta! Men han är bra - han är väldigt lugn fram tills det är dags att para, han skriker och bråkar aldrig.

Lena

#56 2008-02-20 10:14:33

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är härligt med hanhundar som vet när det är dags big_smile ...så lite yrsel där i mellan kan vara värt det!

Är i alla fall mycket glad åt Linus fyra små vappungar som jag har här hemma. big_smile Förutom att de har alla förutsättningar att utvecklas till att bli jättetrevliga så hoppas vi ju på att de ska bli världsvinnare efter Linus (som själv har fyra stycken såna i nära släktskap)

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#57 2008-02-20 11:05:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Det är härligt med hanhundar som vet när det är dags big_smile ...så lite yrsel där i mellan kan vara värt det!

Är i alla fall mycket glad åt Linus fyra små vappungar som jag har här hemma. big_smile Förutom att de har alla förutsättningar att utvecklas till att bli jättetrevliga så hoppas vi ju på att de ska bli världsvinnare efter Linus (som själv har fyra stycken såna i nära släktskap)

- ja, det är ju synd att dom inte föddes för 1 år sen!!! wink

Hur som helst - Linus vet när det är dags och han suckar bara när flickorna stressar runt honom och bjuder ut sej - aldrig blir han sur eller otrevlig. När det sen är dags att para - då gör han det! Mycket entusiastiskt dessutom!

Lena

#58 2008-02-26 06:58:46

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- kaoset stiger sakta här hemma - mina flickor vill ha barn i vår.... - helt otroligt skönt att ha en hane hemma som vet, när det är dags!

Det är så mycket lättare att planera sina parningar då.

Lena

#59 2008-02-26 09:26:38

Kiiro
Medlem
Från: Bollebygd
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Chonix Yuu-Kiiro och Chonix Chuu-Sami

big_smile Vi håller tummar och tassar och hoppas på små Linus bäbisar till våren/sommaren.

Mvh Anna.M

#60 2008-03-01 14:45:36

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Lena skrev:

- Linus är yr i huvudet! Två av hans flickor har börjat löpa....

Ja, stackars Linus... Nu har ju hans höglöpande tjej åkt ifrån honom, ända ner till höganäs! sad Efter joggande runt runt runt i lägenheten, lite pip och mer joggande tog vi en rejäl promenad på ungefär en och en halv timme. Nu är han halvt utslagen och ligger och sover fox Och jag är mer än slut i fötterna...

My beloved monster and me

Sidfot