#1 2011-06-19 20:21:02

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Blodspår och jaktinstinkt?!

Jag undrar lite över det här med blodspår.
Hörde från en källa att har man en jakthund/hund med mycket jakt i sig där man inte tänkt "ta till vara på jakten" så är det dumt att lägga blodspår då det triggar jaktinstinkterna ännu mer. Det ska t.ex. vara bättre att spåra saker och personer. Någon som har någon erfarenhet?

andrea
    &
ChiBus

#2 2011-06-19 20:26:29

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Re: Blodspår och jaktinstinkt?!

Jag skulle säga att jag mestadels hört det motsatta, att hundar som får utlopp för sina instinkter i form av arrangerade spår inte lika ofta drar på andra spår eftersom de är mer "nöjda".

Kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad på Zumis allmänna spårintresse ute när vi lade mer viltspår i en period. Hon blev alltså varken mer eller mindre intresserad vad jag kunde märka.

My beloved monster and me

#3 2011-06-20 14:00:48

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Det här har jag också tänkt en del på hur det egentligen ligger till. Har hört båda delarna av både folk och böcker, men är nog mer benägen på att tro på att det inte ska trigga jaktlusten mer. Men det kan ha och göra med att jag är så grymt sugen på att pröva blodspår själv...blush

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#4 2011-06-20 19:34:47

andrea
Medlem
Hundar/kennel:

Jag kör hellre andra spår och sök så länge, för att trigga Chis jaktlust mer vore en mardröm!

andrea
    &
ChiBus

#5 2011-06-21 14:42:04

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Jeg opplever overhodet ikke at mine blir noe mer blodtørstige av å gå spor, uansett om det er menneskespor eller blodspor. Det som trigger dem er jakt, som feks lure coursing. Det skal jeg nok aldri ta med Aiko på igjen, for da blei hun fullstendig gal...

Andrea, Chi forbinder høyst sannsynlig ikke blodet med dyr, bare at det lukter spennende. Dette antar jeg fordi en ettersøkshund uten unntak vil slå over på ferskspor om det krysser et blodspor (men den går forhåpentligvis tilbake på ettersøksblodsporet igjen). Jeg synes du heller skal la henne få utløp for jaktinnstinktet sitt ved å bruke instinktene sine enn å unngå det. Om hun kicker liker mye på menneskespor er det jo ingen sak, men hvis blodspor er det kuleste i verden, bør hun jo få være med på det? smile

#6 2011-06-22 15:10:38

andrea
Medlem
Hundar/kennel:

Aiko-Chan skrev:

Jeg opplever overhodet ikke at mine blir noe mer blodtørstige av å gå spor, uansett om det er menneskespor eller blodspor. Det som trigger dem er jakt, som feks lure coursing. Det skal jeg nok aldri ta med Aiko på igjen, for da blei hun fullstendig gal...

Andrea, Chi forbinder høyst sannsynlig ikke blodet med dyr, bare at det lukter spennende. Dette antar jeg fordi en ettersøkshund uten unntak vil slå over på ferskspor om det krysser et blodspor (men den går forhåpentligvis tilbake på ettersøksblodsporet igjen). Jeg synes du heller skal la henne få utløp for jaktinnstinktet sitt ved å bruke instinktene sine enn å unngå det. Om hun kicker liker mye på menneskespor er det jo ingen sak, men hvis blodspor er det kuleste i verden, bør hun jo få være med på det? smile

Absolut ska hon få gå blodspår om hon tycker att det är kul! Vi har hittills aldrig testat just blodspår utan bara andra spår och det verkar ju inte trigga någonting under någon längre period iaf. Kanske är det just blodspår som skulle få henne att tagga ner lite och inte vilja jaga ALLT som rör sig big_smile

andrea
    &
ChiBus

Sidfot