#1 2012-03-22 11:47:48

Siri
Medlem
Från: Jämtland
Registrerad: 2010-12-05
Hundar/kennel:
Nattfjärilens Fukuhime / Honda (Shiba), Taiga (Östsibirisk laika), Fjällälgens Tarras (Jämthund), Beno (Drever), Jämtska Bryske (Jämthund)

Hondas första uppspårade älg!

Under höstens jakt har Honda fått vara med och sitta i bilen medan jag och Taiga har jagat, och i fikapauserna ar hon fått springa lös och charma gubbarna i jaktlaget. Hon har även fått spåra påskjuten älg en del!

Första gången gick det till såhär: En gubbe i jaktlaget satt på pass och då kom det en ensam älg utan nån hund efter sig. Han sköt den, såg att det blev en lungträff och älgen satte fart iväg i och med smällen. Dock satt han i ett högt torn, så han såg att älgen sprang ca 100 meter innan det stöp. Då ropade han på mig via radion, eftersom ingen har lov att lämna passet utan att kontakta hundföraren eller jaktledaren.

Jag var inte långt bort, så jag kopplade Taiga och gick till bilen och bytte hund. På med spårselen på Honda! Skytten fick dirigera mig så jag kom i älgens spår, och vid skottplatsen visade jag Honda på spåren och kommenderade "sök". Hon spårade helt klockrent hela vägen fram till älgen! Dock blev hon lite rädd för själva älgen när hon väl kom fram, men det gick över när den inte rörde på sig. Duktig hund!

Detta gjorde vi om flera gånger under jakten när tillfälle gavs, och hon vet exakt vad det handlar om när spårselen kommer fram!

Hunting is not a matter of life and death. It's much more important than that.

#2 2012-03-22 19:37:27

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Re: Hondas första uppspårade älg!

thumbup Duktig Honda! Å jag förstår att hon blev rädd för älgen, de är ju JÄTTESTORA! wink

Sidfot