#1 2012-03-01 21:51:42

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Viltspår

Tjohoooo! På lördag börjar äntligen viltspåret. SOM VI HAR LÄNGTAT, både jag och Thellan.
Att vi dessutom går den tillsammans med "shiba-gänget" kommer bli väldigt festligt tror jag big_smile

Bilder och utvärdering av första gången utlovas!

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#2 2012-03-02 06:31:32

Lollo Lemmetty
Medlem
Från: Hästängsudd / Åkersberga
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Honto No Rintaro "Tarro" , Honto No Chikai "Maja"

Re: Viltspår

Å vad härligt det låter å det är så kul när det är fler Shibor med på samma kurs. thumbup
Vi ska snart fortsätta på vår spårkurs och där går även Ann med  Shiborna Tayo och Niko.

Bästa Hälsningar

Lollo med Maja och Tarro

#3 2012-03-02 07:14:01

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

ÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHH!!!!! Musse o jag har oxå längtat! Lite ledsna för att vi missar första gången men mannen o jag ska till Tylösand så jag tror att vi kommer få hur mysigt som helst smile En rapport vill vi gärna! Ha så roligt wave

#4 2012-03-02 09:01:43

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

VAD KUL!!! smile  Ser fram mot rapporter! thumbup

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#5 2012-03-02 09:34:22

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Kos dere masse! Blodspor er best i verden, hilsen Imouto og Aiko!

#6 2012-03-03 17:31:33

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Så är första gången på viltspårkursen avklarad! big_smile

Det kommer att bli så KUL de kommande åtta veckorna! Och lärorikt!!!
Idag fick vovvarna prova att gå ett spår och så fick de ett pass i jaktlydnad. Innan passet i lydnad fick vi tvåbenta en genomgång om kursledarnas träningsfilosofi, vilket alltid är spännande att få höra.

Själva spåret gick sisådär för vår del. Thelma tyckte nog att det hela var MYCKET märkligt och hon förstod inte riktigt vad vi ville att hon skulle göra... långt om länge kom hon fram till "målet" som märktes ut av en klöv - den var spännande däremot! whistle

Shibavännerna Thelma, Taito och Ginza hamnade i "samma grupp" på spåret så det var roligt smile Shiborna skötte sig fint, både under spårningen och lydnaden kan jag meddela  wave

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#7 2012-03-04 17:13:15

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Det ska bli så roligt o spännande att gå den här kursen och kul att det gick bra för er alla wave

Men då blir det annorlunda nästa gång då för då kommer jag o Musse o "fördärvar" allt. Just för tillfället har han nos, ögon o hjärna inriktade på andra signaler än mina lollol Mååååånga tikar i byn som löper nu.... whistle

#8 2012-03-22 05:05:38

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

På lördag börjar Pärlans och min kurs i viltspår med sikte på start i öppen klass. Det ska bli så KUL! heart Vi ska gå på Klubbarp, hos Eva som hjälpte oss fram till anlagsprovet. Bara för vår skull ändrade hon dag eftersom rally-kursen förstås började samma tid och samma dag... oh

Det är ju mycket träning och Pärlan ska lära sig att klara av spår som legat ett par dygn... - men TÄNK vad kul om hon skulle kunna klara av detta! Spåren är ju inte längre än på anlagsprovet, dom ska "bara" ligga längre. Återkommer med rapporter i ämnet! smile

3 förstapris i öppen klass och man är viltspårchampion - ni fattar...? paw

Lena

#9 2012-03-22 07:33:58

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Viltspårchampion.... det låter fint! Om Musse fortsätter att tycka detta är kul så blir det ett anlagsprov. Sen får vi se. Det finns även en kurs för att bli godkänd eftersökshund för de hundar med anlag och förare med jaktlicens. Å jag har licensen så får vi se om Musse har anlaget smile Men det verkar som om han tycker det är jättekul.
Har pratat med en kompis som jagar om att få länsa hans frys på blod o klövar för att kunna lägga spår själv. Måste bara lära mig lite till först, så jag inte gör fel eller har för brottom eller nåt.

#10 2012-03-24 16:08:25

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lite nyheter för i år i öppna klassen - en nyhet är att hunden ska leta upp spåret själv i en ruta och att man inte längre får markera början av spåret genom att krafsa....

Sen ska spåret ligga 12-24 timmar, innehålla spetsvinklar, gå genom snår, ha bloduppehåll och tillbakagång i spåret. Längden har utökats till minst 600 meter. Och så tillkommer skott förstås....

Lena

#11 2012-03-27 19:08:08

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Nu har vi lagt spår som ska ligga över natten och med början i ruta, så nu blir det spännande att se, om Pärlan grejar det i morgon....

Lena

#12 2012-03-27 19:46:25

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Lena skrev:

Nu har vi lagt spår som ska ligga över natten och med början i ruta, så nu blir det spännande att se, om Pärlan grejar det i morgon....

thumbup

Jag har själv målsättning att både klara av anlagsprov och öppenklass i år. 2 juni är vi anmälda till en endagskurs i viltspår med sikte på öppenklass. Fram tills dess så spårar vi på egen hand. Rekommenderar verkligen detta till alla, även som "bara" aktivering. Så kul heart

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#13 2012-03-28 05:25:43

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Goldenhill skrev:

Lena skrev:

thumbup

Jag har själv målsättning att både klara av anlagsprov och öppenklass i år. 2 juni är vi anmälda till en endagskurs i viltspår med sikte på öppenklass. Fram tills dess så spårar vi på egen hand. Rekommenderar verkligen detta till alla, även som "bara" aktivering. Så kul heart

Heja heja!!! thumbup thumbup thumbup

Nu på morgonen tog Pärlan helt klanderfritt upp ett 11 timmar gammal spår. Hon fick lite problem över ett fält där det går mycket vilt, men hon jobbade hårt för att få upp spåret igen och det syntes tydligt när hon tappade det, Matte är stolt stolt stolt! wave

Lena

#14 2012-03-31 18:48:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Vi lade ett spår i eftermiddags när det blåste småspik, och det kommer att vara 16 timmar gammalt även om vi går ut kl 7 i morgon... Ja ja, vi får se hur det går... roll

Lena

#15 2012-04-02 10:46:58

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Nu när det börjar bli vår (?) tänkte jag försöka ta nya tag med spårträningen.
Jag behöver tips på hur jag ska motivera Juni, hon har hittills nämligen inte varit intresserad av de spåren jag vill att hon ska jobba med. Men hon är superduktig på riktiga djurspår, även dagisfröknarna säger att där är hon mycket mer envis och uthållig än de andra hundarna. Så det är ju inget fel på nosen...

Blodspår med skankar i slutet var jätteointressant när vi provade i höstas. Och förresten undrar jag, om man använder blodpulver, måste man ändå ha tillstånd från Jordbruksverket?

#16 2012-04-02 12:19:13

Aiko-Chan
Medlem
Hundar/kennel:

Jeg skal på blodsporkurs i begynnelsen av mai, og denne gangen blir det knertmonsteret som skal få være med! thumbup Vi er påmeldt en del prøver i løpet av sesongen, så her er det bare å trene.

Vi begynner i morgen med Anette og Kiyomi, og gleder oss stort!

#17 2012-04-02 20:17:12

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Blodspår med skankar i slutet var jätteointressant när vi provade i höstas. Och förresten undrar jag, om man använder blodpulver, måste man ändå ha tillstånd från Jordbruksverket?

Ingen aning! Kan du inte ta reda på det och berätta, när du vet?

Lena

#18 2012-04-03 10:39:07

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida:

Detta gäller för blodspårning
Jordbruksverket kan ge tillstånd till att du använder blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar för sökning efter skadat vilt.
Observera att du även måste ha tillstånd om du handlar blod i en livsmedelsbutik som du sedan ska använda för spårning.

Du får inte använda blodet förrän tidigast två veckor efter det att blodet lämnat slakteriet. Anledningen till detta är att varor som lämnat slakteriet ska kunna återkallas om till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest spåras till djur som passerat slakteriet.

Det kostar 300 kronor att få ett beslut om tillstånd. Tillståndet gäller i tre år. Ansökningsblanketten finns till höger.

Du behöver inget tillstånd för att få lägga blodspår med blod från vilda djur. Men du får bara använda blod som kommer från djur som du inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur.

Jag tolkar det som att man inte behöver tillstånd om man använder torkat blod/pulver, jag tror inte det räknas som en livsmedelsprodukt.

#19 2012-04-03 12:29:45

Aiko-Chan
Medlem
Hundar/kennel:

charlla skrev:

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida:

Detta gäller för blodspårning
Jordbruksverket kan ge tillstånd till att du använder blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar för sökning efter skadat vilt.
Observera att du även måste ha tillstånd om du handlar blod i en livsmedelsbutik som du sedan ska använda för spårning.

Du får inte använda blodet förrän tidigast två veckor efter det att blodet lämnat slakteriet. Anledningen till detta är att varor som lämnat slakteriet ska kunna återkallas om till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest spåras till djur som passerat slakteriet.

Og noen påstår at Norge er den siste sovjetstaten... roll Her går vi på butikken og kjøper blod, ferdig med det. Dere skal jaggu ha for at dere gidder å trene blodspor med så mange reguleringer! lol

#20 2012-04-03 14:53:35

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Efter vad jag fått lära mig måste du ha markägarens tillstånd att lägga blodspår.
Precis som du måste ha markägarens tillstånd att lägga vanliga spår om ni är fler än två som tränar tillsammans samtidigt. Är man fler är två är man en grupp, nämligen!
När jag köper blod på konsum/Ica är det ingen som frågar vad jag ska ha det till.

Hälsningar Helena

#21 2012-04-03 15:29:16

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Jeg har kjøpt blod direkte fra slakteriet og heller ikke de spør hva jeg skal bruke det til.

Det er også slik i Norge at hvis man er fler enn to så må man ha tillatelse fra grunneier. Da blir det regnet som en organisert trening. Vet ikke hvor det står skrevet, men det er iallefall slik hundeklubber jeg vet om praktiserer det.

Laila

#22 2012-04-08 10:59:50

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Så kul det var att lägga och gå spår i snö! Man kunde se precis hur hunden gick! I dag lade vi tillbakagång för första gången, och det redde Pärlan ut efter lite cirklande - extra svårt var det att kursledaren med assistent stod precis i tillbakagången roll - Pärlan blev ju jätteglad att hitta just dom där! lol - men fortsatte sedan spåra och redde ut det.... thumbup

Lena

#23 2012-04-08 13:28:02

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Jeg er blitt fortalt at man ikke skal gå noen form for spor i snø. Nå kommer det kansje litt ann på hvor mye snø. Litt melis dryss på bakken gjør ingen ting.
Dette for at hundene da går der det er lettest for seg selv og muligheten for at de ikke bruker nesa skikkelig hele tiden er tilstede.

Laila

#24 2012-04-08 14:54:59

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

SÅ mycket snö var det inte, Laila! wink  Jag antar dessutom att en eftersökshund ska kunna arbeta i snö också, så det kan vara bra att prova nån gång!

Lena

#25 2012-04-08 18:04:21

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja selvfølgelig. De skal kunne spore opp i all slags terreng og vær.
Derfor der det viktig og trene i alle situasjoner ikke minst vær situasjoner.

Laila

Senast redigerat av Laila (2012-04-08 18:04:55)

#26 2012-05-01 11:59:24

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

I dag har Pärlan gått ett fullt öppen-klass-spår, lagt av en främmande människa och som legat i 22 timmar. Vi måste träna mer på återgången, det förstår hon inte. Där började hon irra runt. Likaså där spåret legat öppet i det torra, soliga vädret och där hon skulle vinkla - det var också svårt.

Vi måste i vilket fall träna återgångarna om vi ska klara ett första pris i öppen klass. neutral

Lena

#27 2012-05-09 18:57:47

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Idag har Zum och Fun börjat sina kurser i viltspår! Dom var verkligen verkligen helt oroligt duktiga! wave

Lena

#28 2012-06-08 20:14:08

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Zum och Fun har ett par gånger kvar på kursen. Zum är en stjärna, men Fun också kommer sig mer och mer. Speciellt när jag förstod att den sele jag använde inte passade Fun i smaken - när jag bytte gick allt mycket bättre.

Nu är det bara anlagsprov kvar - sen så ska nog matte lägga ner spårandet ett tag och ta upp det igen till hösten eller kanske nästa vår. Zum är ju bara drygt 1 år och jag tror inte på att pressa unga hundar för hårt för tidigt. Funny tror jag inte har personlig drift nog att bli viltspårchampion, hon har för lätt att ge upp. Men Zum.... hon är klockren.... Hon spårar på, vinklar tar hon med en klackspark och hon ger sig inte. Det är roligt att jobba med en hund som hon.

Lena

Sidfot