#1 2012-05-23 18:54:05

Kamilla
Medlem
Registrerad: 2010-07-17
Hundar/kennel:
Shibatroll´s Darcy "Lipton"
Webbsida

Hur får man en träningsglad Shiba?

Jag har visserligen världens bästa hund men när matte vill mer än herr hund blir det lite av en krock.
Är ingen direkt träningsfreak som satsar på tävlingar och sådant men jag tycker det är kul att prova nya saker och lära in nya tricks.

När Lipton (Min hund) väl är på humör är han hur bra som helst. Han jobbar på och lär sig saker snabbt, men oftast tröttnar han innan mig så att säga wink.
Egentligen är han nog ganska rastypisk och gör helt enkelt inget som han själv inte vill.

Jag funderar på om jag kanske borde skaffa någon annan ras nästa hund men är samtidigt så fäst vid den här underbara rasen.
Jag vet att det finns flera här som tränar aktivt med era Shibor och det inger mig med hopp smile

Min fråga är alltså finns det något man kan göra för att få honom mer motiverad?
Och om jag någon gång i framtiden köper en till Shiba vad kan jag göra för att få en mer träningsglad hund?
Är det träningsvilliga Shibalinjer som gäller eller går det att påverka motivationen och "arousal-nivån" hos en valp så pass att vilken Shiba som helst kan bli en passande träningskompis?

#2 2012-05-23 19:12:59

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Hur får man en träningsglad Shiba?

Jag anser att man i så fall ska satsa på linjer som visat sig vara träningsvilliga. Sen ska man börja redan när valpen är liten, men bara på roligt och korta korta stunder för att lära, att samarbete är roligt. Sen kanske man också ska vara beredd att träna sånt hunden verkar passa för - men så är det ju med alla raser. Både ras och individ spelar stor roll, sen kommer metod för att påverka resten.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2012-05-23 20:39:28

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

En annan bra sak för att få en träningsvillig shiba, är att skaffa minst en hund till wink Nu när Zumi inte är mattes enda träningskamrat så blir det ett större värde i träningen än det var tidigare när hon fick hur mycket hon ville, och det var hon som bestämde... Det har verkligen gett resultat eftersom vi lyckats ta en freestyletitel big_smile

Jag valde att inte chansa på en shiba till, eftersom mitt sikte är ställt på SM i min gren. Hade jag haft lite lägre ambitioner hade nog två shibor fungerat, om shiba nummer två kommit från linjer med ordentlig motor. smile

My beloved monster and me

#4 2012-05-23 20:44:12

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

LadyFrost skrev:

En annan bra sak för att få en träningsvillig shiba, är att skaffa minst en hund till wink Nu när Zumi inte är mattes enda träningskamrat så blir det ett större värde i träningen än det var tidigare när hon fick hur mycket hon ville, och det var hon som bestämde... Det har verkligen gett resultat eftersom vi lyckats ta en freestyletitel big_smile

Jag valde att inte chansa på en shiba till, eftersom mitt sikte är ställt på SM i min gren. Hade jag haft lite lägre ambitioner hade nog två shibor fungerat, om shiba nummer två kommit från linjer med ordentlig motor. smile

Jag anser nog att en shiba med Pärlans kvaliteer skulle kunna ta sig till SM med rätt metoder.

Lena

#5 2012-05-23 20:54:47

Kamilla
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Tack för råden, bäst att hålla ögonen öppna för kullar från träningsvilliga Shibor helt enkelt. Men dröjer nog några år till innan det är dags för en till hund wink.
Är inte villig att ge upp Shiban ännu, dom har alldeles för många bra och trevliga egenskaper som överväger.

Får traggla på med min lille herre så länge, han kan när han vill smile.
Har tränat med honom sen valp men mycket fokus låg också på passivitet så jag har nog varit en stor del i att han är relativt lugn av sig, på gott och ont.
Fast det är ju skönt i många situationer också, det är t ex. aldrig några problem att ha med sig honom överallt.

Har funderat lite på det här med jakten också. Lipton skulle jag väl säga ligger någonstans kring medel när det gäller jaktintresse.

Jag jagar ju inte själv och har inga planer på att börja men det känns ju som om han borde få utlopp för jaktbehovet på något sätt.
Har du något tips på andra aktiviteter som skulle kunna fungera som ersättning?

Nu när jag ändå är inne på det ämnet också kom jag på en till fråga. Jag upplever det som att Lipton jagar mer med synen än med nosen. Känns mer som ett Vinthundbeteende, är det vanligt för Shibor också?

#6 2012-05-23 20:57:03

LadyFrost
Medlem
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Lena skrev:

Jag anser nog att en shiba med Pärlans kvaliteer skulle kunna ta sig till SM med rätt metoder.

Och det är där chansningen kommer in i bilden. Det går inte att förneka att Pärlan är mer av ett undantag än en regel i rasen wink Jag visste (jag har ju träffat henne!) att den typen av hundar finns, men också att de är i minoritet. Så länge det är mer sannolikt att man får en svårmotiverad hund än en lättmotiverad hund, så är det svårt att välja just den rasen OM man har lite löjligt höga ambitioner smile

Jag gillar tendenserna jag sett i rasen nu på sistone, med lite mer motor och lite mer lättmotiverade hundar. För min smak går det åt rätt håll wink

#7 2012-05-23 21:05:50

Kamilla
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

LadyFrost skrev:

Det var positiva nyheter smile

Jag funderade lite över samma teori i början av veckan. Jag var på freestyleinstruktörs utbildning mån-tis.
Jättekul men det hade kanske varit lite roligare om man hade en lite piggare hund wink.
Men han gjorde det han skulle i alla fall men inte så entusiastiskt direkt.

Vi får nog köra freestyle till lååångsamma låtar tror jag lol
Det var jättekul att få lära sig mer och testa på Freestyle, men jag är nog för feg för att ge mig på att börja tävla i det wink

#8 2012-05-23 21:06:39

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Jag tyckte också att det kändes lite svårt att hitta en aktivitet som passar Thelma, som är en relativt aktiv hund och hyffsat träningsvillig (tycker jag själv i alla fall).

Jag funderade länge på rallylydnad - sen agility - men så provade vi viltspår och det verkade vara tillräckligt intressant för att Thelma skulle vilja träna. Dessutom är det roligt att hon kan få göra något som känns naturligt för henne.
Hon är en snabb tjej så jag tänkte försöka hitta ett träningstillfälle med lure coursing som hon kan få prova på. Det får bli nästa grej som vi provar. Tycker hon att det är kul så ska jag försöka hitta någon kurs i det. Tanken är att vi fortsätter med spårningen också! Vem vet, kanske blir det ett anlagsprov... någon gång. 

Jag tänker att ni kanske inte har provat någon aktivitet än som han är riktigt intresserad av? Jag kan absolut rekommendera att gå spår! Prova! big_smile Och om han, precis som Thelma, gillar fart så kanske ni också ska kika lite på lure coursing? Det verkar fasligt kul i alla fall! thumbup

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#9 2012-05-23 21:12:23

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Korte tips for å få i gang shibaer og skape et godt forhold (må selvsagt tilpasses hvert enkelt individ):

1) Bruk mye tid på lek med hunden. Fysisk bryting, løp etter hverandre, lær han at å henge i ei fille er det kuleste i verden. Lag mye lyd hvis kan kicker på det og bruk deg sjøl aktivt så han synes du er dødskul! Ikke vær redd for å se mongo ut.

2) Ikke sett av tid for å "trene". Overrask heller hunden med å leke og kreve øyekontakt på tur, og utvid til å gå fri ved foten på skogsstier, få super innkalling over jorder fordi du løper i motsatt retning, tren "rull rundt" idet han legger seg ned for å hvile på tur osv osv.

3) Få deg en hund til. big_smile

4) Prøv å belønne med lek heller enn mat. Lek holder tempoet oppe mens mat roer.

5) Tren inn masse tullete triks med korte, korte økter. Da lærer han å lære, og ved å lykkes, vil han kanskje bli mer motivert for å jobbe på.

Og så er det noe med det å være seg bevisst motoren og førerorinteringa til hunden, og jobbe ut i fra det. Jeg kjenner broren til Lipton, og han er også en meget avbalansert og kul herremann som ikke synes det viktigste i livet er å sitte for en bit tørr lever. wink

#10 2012-05-23 21:32:04

LadyFrost
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Appropå lekbelöningar - är det svårt att få igång hunden på boll, kampdutt eller liknande så kan man kampa med torkat godis! Planet Pets torkade ankfileer t ex fungerar alldeles utmärkt, så utmärkt att Zumi bet mig i handen genom vanten wink Kompisar använder sånandära belöningsfickor med köttbullar eller korv i att kampa med.

Vi siktar på anlagsprovet i viltspår under sommaren eller till hösten. Viltspåret är det enda som är självbelönande för Zumi, freestylen gör hon för belöningen medan spåret går hon för att hon verkligen gillar att spåra vilt.

...och appropå att lyckas - med Zumi kan jag hålla inne belöningen EN felaktig repetition. Andra gången måste hon lyckas, annars slutar hon att göra det. Att hitta sin hund gräns för utebliven belöning är bra, så man inte öveskrider den.

#11 2012-05-23 21:58:50

Kamilla
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja viltspår var en bra idé, varför tänkte jag inte på det tongue
Vi har än så länge bara provat personspår men han har inte riktigt fattat grejen än tror jag. Han kopplar liksom inte ihop A och B, alltså att spåret leder till någon kul på slutet.
Lipton är mer av en sök/leta hund, det tycker han är jättekul.

Tråkigt nog så finns det väldigt dåligt med kurser där jag bor hmm.
Men i höst går jag utbildning till spåraktiveringsintruktör så då lär jag väl lära mig en del.

Apportering gillar han också, kanske borde försöka få till det som någon typ av belöning?
När han väl är motiverad spelar det inte så stor roll vilket godis jag använder som belöning, då kör han på.
Är han riktigt på humör funkar till och med torrfoder. Han kan ha sin skål med mat bredvid och gå och nosa i den och ändå välja att fortsätta träna trots att han får samma sak.

Frågan är ju bara hur jag ska lyckas få honom motiverad när jag vill också wink
Lekbelöningar lät som en bra idé. Vi kör mycket klickerträning så då blir det mycket godisbelöningar.

#12 2012-05-24 05:49:36

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Jag tror inte att det finns mer arbetsvilliga linjer utan det handlar om vad man gör med sin valp från början.
Jag brukar lägga mycket tid det första månaderna på att träna lek med bollar kamptrasor och annat och att träna mycket kontaktövningar och samarbetsövningar. Mina hundar kan sällan sitt och ligg innan de är fem månader, vi tränar inte sånt! Däremot kan de gå ganska långa sträckor med fullständig kontakt, alldeles av sig själva. Det är inget jag har gett kommando om men de gör det för att de vill och finner nöje i det. Att sedan ta steget till inlärning av moment blir inte svårt, dessutom har jag då en massa sätt att belöna min hund för det den gör!
Så enligt mig tränas det alldeles för mycket lydandsmoment alldeles för tidigt och så har man slarvat med grunden, som är kontakt, samarbete och belöningsinlärning!

Senast redigerat av Helena (2012-05-24 05:50:38)

Hälsningar Helena

#13 2012-05-24 06:06:00

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Det som også er viktig er at man tar pauser. Selv om vi synes det er gøy så kan hundene fort gå lei. Stopp mens det er mest gøy, da skaper man forventning til neste gang. Og ikke minst ha en favoritt leke som du tar frem for å skape motivasjon og som gir signal på at nå skal vi ha det gøy og trene sammen.'

Jeg ser også på mine at jeg godt kan ta treningsfri noen dager hvis det i en periode har vært mye trening. Da er de helt på nett igjen. Men det finnes hunder som ikke trenger denne treningspausen.

Tren også korte økter men heller flere. Bedere med kvalitet en kvantitet. Vi har ikke en border collie vi trener som hele tiden vil gjøre alt for deg.

Så enligt mig tränas det alldeles för mycket lydandsmoment alldeles för tidigt och så har man slarvat med grunden, som är kontakt, samarbete och belöningsinlärning!

thumbup

Lykke til

Laila

#14 2012-05-24 08:50:25

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

LadyFrost skrev:

...och appropå att lyckas - med Zumi kan jag hålla inne belöningen EN felaktig repetition. Andra gången måste hon lyckas, annars slutar hon att göra det. Att hitta sin hund gräns för utebliven belöning är bra, så man inte öveskrider den.

thumbup Veldig godt poeng!

Helena skrev:

Helt enig! Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke lekte mer med Aiko da hun var liten, men har tatt det igjen med Imouto, som ikke kan noenting, men som alltid er klar for å leke! lol

#15 2012-05-24 10:39:14

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Jag tror inte att det finns mer arbetsvilliga linjer utan det handlar om vad man gör med sin valp från början.

Nähä, och varför inte det nu då,.det finns ju inom alla raser? Jag håller aldrig på med kamptrasor och får ändå träningsvilliga hundar. Men en del har bara inte lust alldeles för kort träningsvillighet - i sekunder räknat.
Alla min valpar "kan" sitt när dom är 6 veckor.

Lena

#16 2012-05-24 12:14:23

Paint
Medlem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Jag har två shibor som båda är väldigt arbetsvilliga och snabblärda. Dock krävs det att de tränas på olika sätt och deras arbetsvilja är något som jag har jobbat fram från början.

Min Kenzo har alltid tyckt att det är roligt att samarbeta med mig och mycket av det beror nog på den grund vi la under valpperioden. Och då var han ändå hela 6 månader när han kom till oss. Istället för att ställa krav umgicks vi med varandra och hade roligt, det ska vara kul att vara med mig! Därifrån kunde vi sedan bygga vidare både inom lydnad och spår. Han har aldrig varit särskilt intresserad av leksaker och är heller inte en matglad hund så belöningarna har man fått vara mycket uppfinningsrik med för att hålla det där drivet och motivationen uppe. Vi har exempelvis sprungit tillsammans efter lydnadskurser, för att han har byggt upp så mycket positiv energi under träningen och det har varit en rolig belöning för honom. Så ja, man får vara kreativ wink Sen har han givetvis haft dagar då han inte vill och då har vi haft väldigt korta pass, lite ligg, lite sitt, lite fotgående och många långa pauser. Att tjata skulle aldrig fungerat.

Milou gillar att lära sig nya saker, men det tar en stund för henne att "samla" sig då hon oftast blir övertaggad och då inte riktigt lyssnar ordentligt. Tjatar jag på henne så slutar hon tillslut att lyssna helt och skulle jag mot all förmodan bli irriterad på att hon inte lyssnar så kommer vi garanterat ingenstans. Då är det bättre att släppa och försöka igen senare. Så med henne gäller det korta pass och längre pauser. Så när hon gör rätt så slutar vi där för att avsluta träningen positivt så att det är vad hon minns tills nästa gång. Vi använder oss också sparsamt av belöningar som varieras mellan leksaker, bollar, godis etc.

Hon hade en tennisboll som var fäst vid ett snöre som hon fullkomligt älskade. Den använde vi BARA vid träning för att ge den extra värde och öka hennes förväntan.

Rallylydnad har båda hundarna uppskattat eftersom det kräver mycket samarbete men med en synlig och hörbar glädje. Du får heja på din hund och det tror jag att många shibor gillar. smile

Shibor är knepiga men inte omöjliga. Man får leta sig fram bland belöningar och olika hundsporter för att se vad som passar just en själv och ens hund. Sen kan man väl för all del chansa med att se till arbetsvilliga linjer, men utan en god kontaktuppbyggnad och ett aktivt arbete för att bibehålla den tror jag inte att man kommer såå mycket längre ändå smile

Senast redigerat av Paint (2012-05-24 12:30:46)

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#17 2012-05-24 12:17:43

LadyFrost
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Jag tror att det är att förenkla lite för mycket. Det finns förvisso lite för få "träningsshibor" för att man ska kunna tala om linjer per se, men det är ganska uppenbart att det finns mer och mindre lättmotiverade individer med mer och mindre motor.

Skulle det handla om vad man gör, borde Zumi enligt det tänket vara den träningsvilliga av mina två eftersom jag lade mycket mer tid på kontaktövningar, samarbete, inkallning och små trick med henne än med Norrie. Norrie har tränats med tävlingsmål sen han var pyttestor, moment i alla möjliga olika grenar som jag ville ha som en bra grund att plocka från. Zumi har jag spontanlekt mer med, belönat kontakt mycket mer med, följsamhetsövat mer med. Haft mer tid tillsammans med. Men uppenbart så är det ändå Norrie som är den som aldrig bangar träning. Som aldrig slutar innan matte gör det. Trots att matte inte alls har jobbat på de bitarna - för de fanns liksom redan.

#18 2012-05-24 12:27:17

Paint
Medlem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

LadyFrost skrev:

Helena skrev:

Jag tror att det är att förenkla lite för mycket. Det finns förvisso lite för få "träningsshibor" för att man ska kunna tala om linjer per se, men det är ganska uppenbart att det finns mer och mindre lättmotiverade individer med mer och mindre motor.

Skulle det handla om vad man gör, borde Zumi enligt det tänket vara den träningsvilliga av mina två eftersom jag lade mycket mer tid på kontaktövningar, samarbete, inkallning och små trick med henne än med Norrie. Norrie har tränats med tävlingsmål sen han var pyttestor, moment i alla möjliga olika grenar som jag ville ha som en bra grund att plocka från. Zumi har jag spontanlekt mer med, belönat kontakt mycket mer med, följsamhetsövat mer med. Haft mer tid tillsammans med. Men uppenbart så är det ändå Norrie som är den som aldrig bangar träning. Som aldrig slutar innan matte gör det. Trots att matte inte alls har jobbat på de bitarna - för de fanns liksom redan.

Jag håller med dig om att det finns mer/mindre lättmotiverade individer. Men samtidigt är det två olika raser (framtagna i två olika syften från början) som du jämförs nu och det spelar väl en stor roll också kan jag tänka mig? smile

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#19 2012-05-24 14:18:01

LadyFrost
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Paint skrev:

Jag håller med dig om att det finns mer/mindre lättmotiverade individer. Men samtidigt är det två olika raser (framtagna i två olika syften från början) som du jämförs nu och det spelar väl en stor roll också kan jag tänka mig? smile

Självklart är mina hundar av två olika raser, men som påståendet var formulerat (att det var viktigare vad man gjorde med valpen, än vilken individ man får), så kändes det ändå som en rimlig jämförelse. Vi ser ju utifrån trådarna på forumet i övrigt att vi har en mentalt väldigt heterogen ras, och jag upplever nog att det spelar stor roll vilken individ i den heterogeniteten man har. smile

Samma hund kan också utvecklas, förstås, men jag upplever att de största skillnaderna i just vårt träningsförhållande var dels, att skaffa en hund till och få lite konkurrens, dels, att få en ökad aptit och därmed en riktigt effektiv motivator.

En sak som gjorde att jag inte valde en shiba till, var att det är jättesvårt att hantera en hund som inte vill göra något flera gånger. Eller något den redan kan (vilket dock inte stämmer på just Zumi, hon älskar att göra saker hon kan och få godis för det, skitenkel mat ju!). I Zumis freestyleprogram har jag lyckats bygga till så att inga rörelser upprepas mer än nödvändigt, för då lägger hon av. En klart begränsande faktor, och ganska shibatypiskt upplever jag. wink "men matte, nu har jag gjort det här, nu gör jag något annat"

#20 2012-05-24 19:30:50

Helena
Medlem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Inom de raser där man pratar om arbetslinjer har man bedrivit en medveten avel för att få fram dessa. Tex är det stor skillnad på en working schäfer, en show-schäfer och en "vanlig familjeschäfer".
Likaså inom huskies där det finns drag- och show-huskies som skiljer sig både till utseende och mentalitet. Vi har aldrig bedrivit sådan avel inom vår ras. Det finns dock olika individer som är mer eller mindre motiverade av sig själva till att jobba. Chikai var en sådan hund. Hon jobbade för att hon tyckte det var kul, att få en belöning var bara en bonus! Miko och Bokkai är mer drivna av vad det ska komma som belöning för arbetet!
Att jag lägger så mycket tid och så stor vikt vid att lära mina valpar olika lekbelöningar, kontakt och samarbete beror på att jag vill kunna erbjuda fler belöningar än bara godis tex.( Det är viktigare för mig än att de kan sitt och ligg vid ung ålder.`)
Själv jobbar jag också med större motivation om jag:
1. Tycker arbetet är kul.
2. Har bra arbetskamrater.
3. Får uppskattning för mitt jobb.   
4. Får bra lön.
Till skillnad om jag bara får lön i slutet av månaden!
Enligt min erfarenhet tycker hundarna det är kul med olika slags belöningar. Många säger att deras hund inte tycker om bollar eller kampleksaker och bara vill ha godis ibland, och då bara en särskild sorts godis. Det beror enligt min erfarenhet på att man inte lekt tillräckligt mycket med hunden som valp. Alla valpar gillar nämligen bollar och kamp och sväljer det mesta de kommer över!
Sedan kan man naturligtvis välja att bara belöna med köttbullar, men har man inte en hund som drivs av arbetsglädje kommer man inte särskilt långt med det.

Hälsningar Helena

#21 2012-05-25 08:58:41

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Om man har en hund med lite jakt i kan man använda det när man belönar. Jag kan lova att Koori - som för det mesta inte tar emot godis utomhus och inte är så sugen på lekbelöningar i allmänhet - blir helt extatisk över en fågelvinge eller en rådjursklöv, eller en skinnbit att kampa med. Helt plötsligt kan hon gå genom eld och vatten...

#22 2012-06-10 09:20:20

Sanna
Medlem
Registrerad: 2006-09-02
Hundar/kennel:
Honto-No Ototo "Otto" och Honto-No Momokuro "Molly"

Jag tränar en hel del med mina hundar. Har två shibor och funderade även jag på att byta ras när det var dags för en ny hund. Min Otto är lite speciell och vi tränar agility, rallylydnad och sök. Rallyn har vi inte lagt ner så mycket krut på men agility och sök jobbar vi med ganska mycket. I agility har vi kommit upp i 2:an i hopp men är kvar i 1:an i agilityklass. Vi går oftast runt med tidsfel då han inte är så snabb wink Söket gör vi mest för att ha kul men han är jätteduktig! Kan aldrig ha honom lös i skogen eftersom det är mycket jakt i honom men när vi kör sök är han lös och har peppar, peppar aldrig stuckit ifrån mig.

När det var dags för ny hund funderade jag på en Aussie eftersom jag älskar agilityn men så blev det en shiba iaf och jag är supernöjd. Har fått en liten tös som älskar att lära! Hon gör allt speciellt för godis. Jag tror att Molly kan bli ännu bättre än Otto och även lära mer saker.

När det gäller Otto är det bara gott godis som gäller. I dagsläget kyckling och tidigare korv. Det duger inte att träna med torra kulgodisar. Molly kan man leka med som belöning men det ger mer att få godis.

Ge inte upp för det går smile Tänkte lägga agilityn på hyllan med Otto när han var 2,5 för han bara stack. Han var mer på åkern bredvid än på plan men sen vände det och efter det går det nästan alltid bra.

#23 2012-06-10 13:14:29

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Sanna skrev:

När det var dags för ny hund funderade jag på en Aussie eftersom jag älskar agilityn men så blev det en shiba iaf och jag är supernöjd. Har fått en liten tös som älskar att lära! Hon gör allt speciellt för godis. Jag tror att Molly kan bli ännu bättre än Otto och även lära mer saker.

thumbup ett Taizan-barn-barn! heart

Lena

#24 2012-06-10 14:44:20

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Värt att nämna är att Otto är 8 år och fortfarande tävlar och utvecklas!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

Sidfot