#1 2012-10-12 12:59:53

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Botten-napp

Jag är så besviken cry Jag hade äntligen lyckats anmäla mig till en kurs hos Johan Andersson, Fria Hundar. Hade varit jättenyfiken och fått uppfattningen att han var en riktig "dog whisperer", typ. Det jag lockats av var filosofin om att hundarna ska kunna gå lösa i stor utsträckning, att det verkade bygga mycket på kontakt och tillit och positiva metoder och att han verkar vara bra på att "läsa hundar". Kursen börjar nästa vecka, men det skulle hållas ett introduktionstillfälle för att "förstå hans filosofi" först och jag mailade igår och frågade när det skulle vara. Då ringde han upp och bad om ursäkt för att han glömt meddela mig men att den faktiskt var just igår...

Som tur var kunde jag smita tidigare från jobbet och åkte iväg. När jag hämtade Juni sa hennes dagisfröken att hon varit på workshop med honom och blivit väldigt besviken och bad mig att titta lite kritiskt på det.

Jag hade hunnit bli lite fundersam redan innan om det var rätt nivå för oss eftersom det är en kurs efter valpkursnivå. Och det hade jag rätt i, övriga deltagare hade väldigt oregerliga unghundar eller äldre hundar de aldrig gått kurs med som skällde konstant eller slängde sig hejdlöst i kopplet mot alla hundar i närheten. Johan sa att han hade en regel att "inga hundar fick hälsa i koppel", (ja jättebra, tänkte jag), "för att alla hundar vill ju fram och leka med varann som ni vet", tyckte han (eller tvärtom, hatar när främmande hundar rusar fram, tänkte jag...). Den hunden som skällde konstant fick vatten sprutat på sig (vet inte om det var hans idé eller ägarnas) och när det inte fungerade så stampade han mot den, vilket fick hunden att hålla tyst eftersom den antagligen tänkte "vad sjutton ska han trampa på mig?" Fast det höll ju i ett par sekunder bara sen skällde han igen och då skickade han bort hund och ägare för att hans röst inte skulle hålla om han behövde prata högre.
I övrigt gick det mesta ut på att man skulle peta sin hund i bakdelen som korrigering. Han pratade lite om att läsa hundens signaler, som öron och svans, väldigt basic, men i och för sig verkade det vara en nyhet för flera av deltagarna. (En av deltagarna med en väldigt reaktiv pitbull hade inte ens förstått att man kunde träna sin hund med belöningar som godis.) Vi fick stå i ring och ett ekipage i taget ska gå runt utan att reagera på de andra hundarna. Det har vi övat på många gånger och Juni har inte tyckt det varit ett dugg svårt sen hon var valp. Johan tyckte inte att Juni fick sitta och ha ögonkontakt med mig (som jag passade på att öva) för att då blev det för lätt för henne. Få henne att stå upp. Jo, det kan jag väl men hon kommer inte att reagera mer på hundarna för det. Sedan påpekade jag att Juni inte är en sån hund som gillar att man petar henne i rumpan, men han sa att hade jättemånga andra metoder också, fast han gav inga exempel.

Två unga hanhundar började gruffa lite och ena ägaren petade då till sin hund i rumpan. Varpå hunden då sätter tänderna i hennes arm. Ja, just i sådana här situationer bör ni inte peta till hunden, kom han på då.

När Juni och jag stått och frusit i 1,5 timme visade det sig att det kostade ytterligare 150 kr att gå den här introduktionen! Fast den informationen hade jag inte fått så jag hade inte pengar med mig.I alla fall kände jag att varken nivån eller träningsmetodiken passade oss, så idag har jag mailat och tackat nej till kursen.
(Nu har vi tid och råd att gå en fortsättningskurs i rallylydnad istället, inomhus smile )

#2 2012-10-12 18:19:08

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Re: Botten-napp

Vad trist!!! thumbdown Speciellt när man sett fram emot en kurs så mycket. Bra att ni kan träna rally istället! smile

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#3 2012-10-18 09:26:46

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag fick ett meddelande på min svarare från tränaren "jag vet inte riktigt varför du inte vill fortsätta kursen men jag såg ju att du inte gillade amstaffen så jag kan försäkra dig om att den inte ska gå samma kurs som du"!!!
Öh, va? Jag tyckte inte sämre om amstaffen/pitbullen än de andra hundarna...

#4 2012-10-18 12:31:13

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Nja det där lät ju inte så bra för er. Hoppas det blir bättre på nästa kurs!

Hälsar Caroline

#5 2012-10-18 17:48:04

Babs
Medlem
Registrerad: 2010-08-10

Intressant att höra. Min bror och svägerska har gått kurs på Fria hundar med sin vuxna labrador och ska nu i höst gå kurs med sin valp. De har tyckt att det har varit jättebra, men jag har tyckt att det verkade lite mystiskt att, som Johan Andersson tydligen tycker är bra, spruta vatten på hunden för att korrigera den. Det tror jag att Indra aldrig skulle förlåta oss om vi utsatte henne för.
Vi har haft lite oflyt med kursandet i höst. Jag anmälde oss till både spårkurs och hundmöteskurs hos en kursarrangör som vi har gått hos tidigare och tyckt varit väldigt bra. Av olika skäl blev kurserna aldrig av och vi fick inget besked om varför förrän långt efter kursstart. Under tiden har jag letat efter andra som arrangerar kurser och hittat en som verkar bra. Det blir en fortsättningskurs i lydnad som börjar i december. Hoppas bara att Indra-fifiluran har fått lite mer päls till dess, för just nu är hon väldigt tunnklädd. smile

#6 2012-10-19 15:14:31

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Resten av kursen erbjöd säkert mer än introduktionen, men just där kändes det som att det var alldeles för mycket korrigeringar och alldeles för lite positiv förstärkning. Och jag kände att eftersom majoriteten av deltagarna verkade behöva öva på helt olika saker än vad vi gör så kommer majoriteten av kursen att handla om det och då blir det inte särskilt givande för oss.

Sidfot