#1 2012-12-19 17:52:17

TettyBonnie
Medlem
Registrerad: 2012-08-10
Webbsida

Blev livrädd för domaren

Hej där!

Jag och min lilla Bonnie tränade mycket inför gröngölings utställningen i Hässleholm.
Bonnie tyckte det var himla kul att träna att stå på bord och gå fint och stod även snyggt stilla. Hon höll på att tappa sina sista tänder, men tillsist lyckandes jag med
att jag fick kolla på hennes tänder.

Utställningsdagen: Vi var där i god tid innan så Bonnie fick lukta på allt och lugna sig från allt som var nytt. Sedan var det vår tur, vid detta laget hade MÅNGA okända människor redan klappat Bonnie utan att hon visat alldra minsta obehag. Vi börjar med att gå runt och det går kanonbra, brukar vara det hon har svårast för (hon hoppar till upp på mig i tron att vi ska leka), men det gick hur bra som helst.
Spänningen jag känt innan för att gå in försvann helt, nu var det "värsta" över.
Som jag skrev så tycker hon det är kul att stå på bordet och bli känd på, av mig eller vem som helst (trodde jag).
Domaren kommer fram och ska lägga handen på Bonnie, då blir hon skräckslagen!
Hon ville inte låta domaren komma nära henne, inte hur mycket jag försöker muta eller lugna henne.
Hon better sig som om domaren skulle döda henne, det var renpanik...
Vi blev skickade ur ringen då domaren inte fick ta i Bonnie (hon försökte inte bita henne, Bonnie ville bara inte låta domaren röra henne).
De sa till mig att jag måste låta främlingar röra vid henne så hon blir van...
MEN det är något som händer varje dag och något vi tränat på mycket!

Nu laddar vi för att gå på en valputställning i Hässleholm,
men jag vill ha er åsikt!
Vad var det som blev fel?
Hur kan jag "hjälpa" Bonnie så hon inte reagerar så?
Vad är det som jag ska träna på...?

Jag vet det kan vara svårt att svara på då ni inte känner mig och Bonnie,
men skulle uppskatta svar ändå från er erfarna utställare big_smile

#2 2012-12-19 18:30:18

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Blev livrädd för domaren

Jag tycker du verkar ha gjort allt rätt.
Jag låter dock aldrig främmande människor klappa mina hundar. Speciellt inte på en utställning.   Kanske var hon trött på att bli klappad? Kanske hon ogillade domaren? Kanske du inte har tränat henne på det handlag som domare har, deras sätt att ta i en hund? Kanske var du nervös?
På't igen och se hur får går! smile

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2012-12-19 18:35:08

TettyBonnie
Medlem
Webbsida

Tack smile jag ville bara höra om jag gjorde rätt!
För man vet ju aldrig...
Nej jag tycker inte heller att främmande människor ska komma fram hur som helst och klappa ens hund, men det lätt på domaren som hon tyckte det hmm

Jag kan erkänna att jag var nervös när vi sprang första runden, men det släppte sen...
Dock så vet man väl aldrig riktigt vad som blev fel

Allt jag vet är att Bonnie tycker det är kul att träna till det
och vi ska prova igen! Tycker hon inte om det så får det ju vara smile
Vi gör ju det för att vi båda ska ha kul! Sen ska vi prova agility ;D

#4 2012-12-19 18:59:06

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Tycker  inte du ska ge upp utställning bara för lite motgångar. Hon är ju bara valp.
Gå handlerkurser.
Jag går inte många valputställningar, kanske en eller två bara för träning. Sen tar jag ut min hund på utställning när den har växt i sig, psykiskt och fysiskt.
Det kanske tar ett år eller mer, jag väntar.  Din valp måste igenom en eller två bra  utställningar nu eftersom den första blev en dålig upplevelse. Vänta sen.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#5 2012-12-19 21:20:56

Sel
Medlem
Från: Peebles
Registrerad: 2010-11-06
Hundar/kennel:
Lorendale Happy Soul "Chika" och Kailzie, världens härligaste JRT!

När jag visade Chika för första gången på en inoff blev allting fel. Hon hade precis blivit halvåret, hunnit glida in i starten på sitt första löp - jag var Ensam i vår klass (alla andra hundar och människor stod bredvid och tittade på OSS. Första utställningen för oss båda, mina knän var gele! oh  ) Sedan visade det sig dessutom att domaren var en lång, mörk karl med stor svart täckjacka på.

Det slutade med att han såg att hunden var obekväm och inte ens petade på henne, istället gav han oss en saklig bedömning utifrån det han såg och skickade ut oss ur ringen utan rosett.

Efteråt, i lunchpausen, kom han fram för att bjuda lillan på en rejäl bit hamburgare - och hon tyckte det var mer värt än alla rosetter i världen!smile
Nästa utställning gick som på räls!

Som sagt - på't igen! thumbup

Senast redigerat av Sel (2012-12-19 21:21:29)

"The average dog is a nicer person than the average person."

#6 2012-12-19 23:28:55

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Jeg stilte ut knertis MYE da hun var valp, og hun oppførte seg uten unntak som en liten fjelldronning. Sto på bord som en statue, ignorerte dommeren fullstendig uansett hva h*n dreiv med og løp som en liten showponni. big_smile Hun vant omtrent alt som var.

Så kom første løpetid, og da passa det rett og slett ikke det lille knertmonsteret å stå fint på bord mens fremmede forgrep seg på henne. Borte var showponnien, og ut kom rodeohesten. Sjelden har jeg vært mer flau enn på verdensutstillinga i Paris i fjor, da Imouto på INGEN måte hadde tenkt til å stå fint mens dommer gikk over kroppen! tongue

Nå har hun akkurat fylt to år og er igjen en drøm å stille, men trenger mer støtte på bord enn før, i form av ros og kos. Vi har funnet vår greie og jeg er glad for at vi har det gøy i ringen igjen.

Poenget mitt er at det virker som du har gjort alt riktig, men at det kanskje bare ikke passa Bonnie å bli tafset på den dagen. Det som blir viktig da, er å trene opp tilliten mellom dere. Hvis du bestemmer at dere skal gjøre noe, må hun stole på at det er greit.

Lykke til, dette kommer til å ordne seg! smile

#7 2012-12-20 10:20:36

TettyBonnie
Medlem
Webbsida

Tack för er hjälp (historier).
Jag misstänkte att det kan vara att Bonnie inte vuxit till sig så att säga.
Valputställning är som ni säger är träning smile
Vi ska träna nu inför valputställningen i Hässleholm i feb-mars.
Målet är helt enkelt att Bonnie ska tycka det är kul
och låta domaren röra vid henne smile

#8 2012-12-20 10:37:33

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Man kan träna momenten under andra former än att kopiera just själva utställningen. Då kan träningen kännas roligare och momenten bekanta när det väl är utställningsdags. Träna även andra saker på bordet så det inte är så låst vid att främmande ska ta på henne.

Och som du säger, lägg tyngdpunkten på att hon är glad och trygg i ringen så får det andra växa fram vartefter.

Ibland kan det vara så att valpen tycker att domaren luktar konstigt som tagit i så många andra hundar precis innan. Den känner sig helt plötsligt inte trygg längre och reagerar med hundens naturliga flyktbeteende. Och har domaren  precis spritat händerna så kan även den bästa backa när de händerna ska öppna munnen...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#9 2012-12-21 19:58:27

TettyBonnie
Medlem
Webbsida

Tack de är goda tips big_smile

Att blanda in utställningens moment i vår lek/träning, kanon idé!

God Jul godjul

Sidfot