#1 2013-01-18 08:57:07

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Skällande och antiskall-halsband

Om hur man tränar minskat skällande och hur man använder antiskall-halsband är uppe i annan tråd men jag tycker att detta ämne ska få en egen plats. Jag tror att det finns flera här som kan dela med sig av sina erfarenheter i ämnet.

Jag själv har ingen egen erfarenhet av antiskall-halsband men jag tror att det är svårt att träna bort skällande genom bestraffning. Hur tror att hunden har svårt att koppla stöten/skakningen med VAD den skäller på - tror att det oftast blir en svårtolkad bestraffning som gör hunden mer osäker. Och om det är glada ljud så reagerar väl sensorn i halsbandet också?

Kanske någon som vet mer om själva halsbandet kan berätta mer om det innan jag tycker mer? wink

Glöm inte bort att berätta hur ni gör med skällande shibor för att minska det!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#2 2013-01-18 11:05:10

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Re: Skällande och antiskall-halsband

I Norge er bruk av strøm på hund kun tillatt idet en ønsker å avvenne hunden å jakte sau, og dette utføres kun av sertifiserte folk og kun på jakthunder.

Ei jeg kjenner har nylig brukt såkalt bjeffehalsbånd på sin unge kelpiehannhund, som var helt hysterisk i sin bjeffing, uten å være hysterisk. Han elsker bare lyden av stemmen sin. Dette halsbåndet satt på i to uker uten å være påskrudd, før hun begynte å skru det på idet hun lot han være aleine hjemme. Hver gang han begynte å varsle (han har ikke seperasjonsangst, bare veldig mye å si om alt), fikk han en sprut vann i fjeset. Han blei skikkelig forfjamsa, og etter noen ukers bruk kan han nå være med på ting uten å plage alle andre til stede med bjeffinga si, og ikke minst være aleine hjemme uten å plage alle som nærmer seg huset.

Jeg har ikke bjeffeshibaer sjøl, men da jeg passa en bjeffefrøken noen uker i fjor, var det viktig for meg å vise henne at JEG tar ansvar for leiligheten og hva som foregår utenfor, sånn at hun ikke trenger å si fra hver gang det kom en lyd. Da bodde jeg i bygård, og det passa ganske dårlig. tongue Jeg holdt henne i nærheten av meg og avbrøyt bjeffinga momentant ved å be henne holde fred og si at det går bra, jeg passer på, mens jeg holdt henne og ga henne kos. Aiko kan bjeffe litt idet hun er ute i hagen og synes Imouto er kjedelig som bare vil jakte og glo på fugler, men så fort hun begynner, så må hun komme inn. Nå holder det ofte å bare åpne veranda-døra for at hun skal være stille. smile

#3 2013-01-18 14:58:17

Nika
Medlem
Från: Karlstad
Registrerad: 2011-11-11
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Fukutora "Nika"

Jag har ingen egen erfarenhet av anti-skallhalsband eftersom det strider helt mot hur jag tänker när jag tränar hund, så ett sånt kommer aldrig komma innanför min tröskel... Men jag håller med om att jag inte tror att man kan träna bort skällande med bestraffning. Jag tycker dessutom att man ser bättre träningsresultat inom, ja, alla områden om man tränar med positiv förstärkning istället. Jag har hört om djurägare som fått sina skällande hundar att skälla ännu mer tack vare ett anti-skallhalsband eftersom hunden bara stressat upp sig och skällt tack vare det. Dessutom finns det ju alltid en anledning till att hunden skäller, så det känns lite som att man "behandlar symtom" istället för själva uppkomsten.

Nika har aldrig varit skällig, hon kan lekskälla ibland och "moffa" (låter precis som att hon säger "moff") på dörren om det plingar på, men det är ingenting vi har behövt träna på. Andra som har haft problem har medvetet utsatt hunden för situationer då de vet att den kommer skälla, och redan innan hunden har börjat skälla belönat den och avlett den. Det kan ta tid men det har i alla fall gett bra resultat för de jag har haft kontakt med! smile

#4 2013-01-18 17:58:22

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Elstötshalsband är väl förbjudna i Sverige också men det finns med vatten och ultraljud har jag sett. Det känns vanskligt att använda på en orolig eller rädd hund som riskerar att inte förstå korrigeringen och bara bli ännu mer rädd.
Och det bygger ju på en överraskningseffekt som nog kan avta snabbt på en mindre rädd hund.

Juni vill gärna jobba extra som polis när hon ser folk som gör konstiga saker. Ibland hinner jag reagera innan henne och då räcker det att ge ett litet tryck med kopplet eller korta upp det och berätta för henne att allt är ok. Hinner hon börja skälla ut människan så kan hon vara svår att få stopp på, men jag brukar be henne sitta och titta på mig i stället. Hon muttrar gärna ett tag till men lugnar sig ganska snabbt.

Skällande när dörrklockan ringer har jag skrivit om innan, det var lätt att träna bort med positiv förstärkning. Man kan göra det till en lek- dörrklockan ringer= sitt och var tyst så får man godis.
På uteplatsen är regeln att man måste vara tyst annars måste man gå in. Jag har också belönat snabbt att hon sett något men innan hon skäller; en katt! Vad duktig du är, tjofs in med godis. 
Juni är för det mesta tyst, det är mest det här polisarbetet vi inte är överens om.

#5 2013-01-19 17:33:37

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Vi är evigt tacksamma för att Hana inte skäller.
Häromdagen gick jag förbi en lägenhet där det satt en skällande tax...
Stackarna

Hana jobbar extra som ordnings-vakt ibland o ger skall.
Hon är ju inte släkt med Juni för intet!
Men, peppar peppar, så är det inte ofta. Och oftast har hon rätt faktiskt.
Juni har inte helt fel, stressa in sådär på tåget...otrevligt. wink

Hälsar Caroline

#6 2013-01-19 17:41:18

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Caroline skrev:

Vi är evigt tacksamma för att Hana inte skäller.
Häromdagen gick jag förbi en lägenhet där det satt en skällande tax...
Stackarna

Hana jobbar extra som ordnings-vakt ibland o ger skall.
Hon är ju inte släkt med Juni för intet!
Men, peppar peppar, så är det inte ofta. Och oftast har hon rätt faktiskt.
Juni har inte helt fel, stressa in sådär på tåget...otrevligt. wink

Det roliga är att Hana hade väldigt lätt att ge skall som ung. Det växte bort. Periodvis fick hon inte vara ute i trädgården eller på altanen för hon skällde så mycket.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#7 2013-01-19 17:46:07

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Nu är hon knäpp-tyst! Det gjorde du bra!thumbup

Hälsar Caroline