#1 2013-03-22 14:13:53

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

#2 2013-03-22 16:16:49

Jannika
Medlem
Från: Stockholm/Henriksdal
Registrerad: 2013-03-20
Hundar/kennel:
Molly

Re: Omplacering av 7 mån hane

Vilken fin kille!!

#3 2013-03-22 19:42:55

Malin
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2013-03-10
Hundar/kennel:
Sutamuroku Paazu
Webbsida

Så fin! Men usch, jag mår så dåligt när jag läser om omplaceringar. sad Jag vill ju ta hand om/"rädda" alla.

Senast redigerat av Malin (2013-03-22 19:43:14)

#4 2013-03-23 00:30:25

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Alla omplaceringar far inte illa, eller kommer från en olycklig bakgrund och behöver "räddas". Det är klart att det är en omställning att byta hem, men det är det ju för en 8 veckors valp också, och dem tycker man generellt inte synd om för att de måste flytta.

Men, jo, det slår an en sträng hos mig också (annars skulle jag nog inte ha postat).

I det här fallet verkar det inte alls vara frågan om någon "problemhund". Inte utifrån annonsen i alla fall.

Hoppas att den här killen kan hitta ett varaktigt hem.

#5 2013-03-23 05:38:50

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Ylis skrev:

Alla omplaceringar far inte illa, eller kommer från en olycklig bakgrund och behöver "räddas". Det är klart att det är en omställning att byta hem, men det är det ju för en 8 veckors valp också, och dem tycker man generellt inte synd om för att de måste flytta.

Men, jo, det slår an en sträng hos mig också (annars skulle jag nog inte ha postat).

I det här fallet verkar det inte alls vara frågan om någon "problemhund". Inte utifrån annonsen i alla fall.

I annonsen skriver man knappast ut om det är en problemhund. Man ska alltid vara försiktig när man tar hand om en vuxen hund. Klarar man av den? Har man möjlighet ha den kvar? Man ska INTE ta hand om en hund för att man tycker synd om den. En del hundar blir tyvärr vandringspokaler och går runt från hem till hem. Hunden kan också "kosta" mer än vad man klarar av. Köper man den blir den ens ansvar.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#6 2013-03-23 08:21:53

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Ja, det är ganska talande att det finns en överrepresentation av stora hanhundar i åldern 6 månader - 2,5 år bland omplaceringsannonserna.

Självklart ska man vara försiktig. Det gäller även när man köper valp, men i högre grad med en vuxen hund. Den har ju hunnit vara med om mer i livet, både bra och dåliga erfarenheter, hunnit lägga sig till med vanor och beteenden som kan vara svåra att bli av med.

Det har helt enkelt lite andra förutsättningar att skaffa sig en vuxen hund än att skaffa sig en valp.

#7 2013-03-23 10:00:16

Dess
Medlem
Från: Lysekil (från Värmdö Sthlm)
Registrerad: 2011-02-20
Hundar/kennel:
Shiro

Åh, den vovven har ju jag följt på Lindas fb-grupp Shibavänner. Han e jättefin!

Tror ni att just hanhundar är överrepresenterade för att det är 'svårare' hundar? Eller föds det fler hanar vilket ger det resultatet?

"In the darkest of times you will shine"

#8 2013-03-23 11:17:00

Malin
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2013-03-10
Hundar/kennel:
Sutamuroku Paazu
Webbsida

Ylis skrev:

Självklar far inte alla omplaceringshundar illa eller är problemhundar. Att en hund får byta hem kan vara en bra sak om hunden hamnar hos någon som har mer tid och bättre förutsättning att ta hand om den. I många fall tycker jag nog mest synd om ägare som måste hitta ett nytt hem till sin familjemedlem. Jag vill aldrig hamna i den situationen själv.

Hoppas verkligen någon vill ge den här vovven ett bra hem.

Sidfot