#1 2013-03-30 16:52:04

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Å dele planer

Spørsmål til hannhundeiere og oppdrettere:

Hvis dere skal pare ei tispe, er det naturlig å spørre hannhundeier om hunden har blitt brukt eller er planlagt brukt i andre kombinasjoner?

Og ville dere med hannhunder følt det naturlig eller illojalt å fortelle til de som kommer med forespørsler at joda, bikkja skal brukes på den og den tispa?

Jeg tenker at dette jo er litt vesentlig å vite om i avlsarbeidet, da er det litt kjedelig å feks reise til Spania for å parre, for å deretter finne ut at kusina til din tispe har blitt parra med nettopp samme hannhund, eller at en stor oppdretter har parra tre av sine tisper med samme.

#2 2013-03-30 18:02:43

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Å dele planer

Nja.....
Jag anser att det är ett avtal mellan mig och hanhunds/tikägaren, och ofta vill man kanske inte att det ska komma ut, vilken hund man tänker/ har tänkt att para med. Det är ju inte säkert det blir några valpar.....
Så jag skulle nog vilja fråga inblandade parter först, om det är ok att säga något, innan jag går ut med information.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2013-03-30 18:34:24

Aiko-Chan
Medlem
Hundar/kennel:

Det forstår jeg, og jeg ønsker jo heller ikke at en evt eier av en hund jeg skal bruke på knertis forteller dette til hvem som helst.

Samtidig er det veldig kjedelig å reise halve jorda rundt for å lage en unik kombinasjon dersom det viser at "alle andre" har tenkt på det samme...

#4 2013-03-30 18:59:57

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Aiko-Chan skrev:

Det forstår jeg, og jeg ønsker jo heller ikke at en evt eier av en hund jeg skal bruke på knertis forteller dette til hvem som helst.

Samtidig er det veldig kjedelig å reise halve jorda rundt for å lage en unik kombinasjon dersom det viser at "alle andre" har tenkt på det samme...

Men hur ofta händer det?
De flesta uppfödare åker inte långt.

Lena

#5 2013-03-30 20:41:33

Aiko-Chan
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Men hur ofta händer det?
De flesta uppfödare åker inte långt.

Jeg veit ikke hvor ofte det skjer, jeg? lol Jeg er bare litt paranoid, og ønsker ikke å tråkke verken hannhundeier eller andre på tærne ved å spørre om disse tingene, samtidig som jeg kjenner jeg blir litt provosert av disse hemmelighetskremmeriene alle holder på med.

#6 2013-03-30 22:13:42

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Men om man förklarar varför för hanhundsägaren så får man hoppas att den inte säljer någon parning till en då...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#7 2013-03-31 12:32:45

Ichiokasow
Medlem
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Vi pleier ikke å opplyse om kommende kull av den enkle grunn at vi av erfaring vet at det ikke alltid går som planlagt. Vi legger ut kullene på hjemmesiden (og på Norsk Shibaklubbs hjemmeside) når de er født.

Vi selger ytterst sjelden paringer på våre hannhunder da vi  har mange egne tisper vi ønsker å benytte dem  til og ikke ønsker at våre hannhunder skal bli matadorer.

Når det gjelder å bruke hannhunder i utlandet (borsett fra Sverige) er det vell få andre oppdretter i Norge enn vi som har gjort det? ( Vi har kjøpt paringer i Finland, Danmark og i Tyskland for uten i Sverige)

Senast redigerat av Ichiokasow (2013-03-31 12:37:33)

#8 2013-03-31 13:29:49

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Reglene for rabiesvaksine er endret og kansje dette bidrar til at flere oppdrettere kommer nå til å reise utenlands for å parre.?

For min del skal man ikke se bort fra det.

Man behøver ikke få matadoravl på sine hanner selv om man låner de bort til andre oppdrettere.

Laila

#9 2013-03-31 16:31:05

Ichiokasow
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Når det gjelder matadoravl så er det vell antall avkom etter hunden som teller? Ikke hvem som bruker hunden. Vi ønsker å bruke våre hannhunder primært til egne tisper og da er det ikke rom for å låne de så meget ut hvis vi ønsker å unngå at de skal få for mange avkom.

Det påviler oss hannhundeiere et meget stort ansvar i forhold til vilke tisper vi bruker hunden til og til hvor mange.

#10 2013-03-31 17:16:44

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja det er antall avkom etter hannen.
Men om feks. du har bestemt at hunden skal ha 5 kull etter seg og velger å bruke hannen på 3 av dine egene og låne bort til to oppdrettere så blir jo det ikke matadoravl. Så sant ikke disse tispene gir mer enn 5 valper i hvert kull.

Ja jeg vet at dere ønsker primært å bruke de på egene tisper, men det var snakk om matadoravl.

Laila

#11 2013-04-01 13:49:59

Ichiokasow
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Om man kjøper inn en dyr import for å få nytt blod i kennelen er det vell naturlig at man ønsker å bruke denne hunden selv og ikke begrensen den slik at andre (som ikke har investert noe!) kan benytte hunden?

Vi har en liten rase og må holde antall avkom etter hver enkelt hund på ett for rasen forsvarlig antall. En import med nytt blod kan man dog tillate å ha et noe høyere antall avkom en en hund der både far og evt brødre/halvbrødre er flittig benyttet. Men matadoravl er meget uheldig og vil i neste omgang føre til innavl da genematerialet i rasen på den måte forsnevres.

Senast redigerat av Ichiokasow (2013-04-01 13:57:29)

#12 2013-04-01 15:15:40

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Det er ikke snakk her om hvordan du disponerer dine importer, men om hvordan man kan få en oversikt over den hannen man får lov til å bruk, blir brukt på manga andre kombinasjoner.

Uansett om man er hannhund eier eller tispe eier har man ansvar for at det ikke blir matadoravl på begge kjønn.

Laila

#13 2013-04-01 16:48:43

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Laila skrev:

Det er ikke snakk her om hvordan du disponerer dine importer, men om hvordan man kan få en oversikt over den hannen man får lov til å bruk, blir brukt på manga andre kombinasjoner.

Uansett om man er hannhund eier eller tispe eier har man ansvar for at det ikke blir matadoravl på begge kjønn.

Laila

Det låter som om du har tänkt låna en hanhund där du inte litar på hanhundsägarens avelsprinciper/värderingar?

Lena

#14 2013-04-01 17:23:35

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Jeg har full respekt for andres avelsprinsipper og vurderinger.
Har selv sagt nei til parringer på en av mine tidligere hanner, bla p.g.a matadoravl.

Nå var jo spørsmålene fra Sandra :

Hvis dere skal pare ei tispe, er det naturlig å spørre hannhundeier om hunden har blitt brukt eller er planlagt brukt i andre kombinasjoner?

Og ville dere med hannhunder følt det naturlig eller illojalt å fortelle til de som kommer med forespørsler at joda, bikkja skal brukes på den og den tispa?

Laila

#15 2013-04-01 18:02:51

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

Laila skrev:

Laila

Det låter som om du har tänkt låna en hanhund där du inte litar på hanhundsägarens avelsprinciper/värderingar?

Svarade bara på ditt inlägg, Laila. wink

Lena

#16 2013-04-01 20:07:53

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Om någon frågar mig om mina planer för en av mina hanhundar så svarar jag självklart - "efter vad jag vet idag, så Xxxxxx. " (har jag planer f xx antal kullar totalt/i år....etc)

Det är ju väldigt svårt att veta i februari hur resten av året blir - man får ju oftast en förfrågan när ett löp närmar sig.

Man kan ju inte veta. Av 5 förfrågningar blir det  kanske 3 parningar som verkligen blir av och av dessa går 1 eller 2 tikar tomma.....

Sedan hade man inte tänkt ta fler kullar och så kommer den där tiken som man inte kan säga nej till, för hon passar ju så bra.... etc etc

Lena

#17 2013-04-01 21:33:39

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Får man låna en hane som är lite använd så vet man ju inte  om det förblir så. Alla framtida avelsplaner är ju knappast täckta. Det gäller ju både när man lånar ut en hane eller när man köper en parning.

Det är ju inte så ovanligt att hanhundar flyttar mellan olika länder heller. Den speciella parningen man gjorde kanske inte är så speciell om några år. Men så är det ju och det får man hantera då även om det inte känns så kul...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#18 2013-04-02 15:58:54

Ichiokasow
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Ening med Laila at det er den enkelte hunde eier som må ta ansvar for at hunder i vedkommendes eie ikke blir matadorer (overanvedte) Det er bare oppdretter  , ved å regulere antall kull på tispen eller hannhundeier ved å begrense antall kull etter den enkelte hannhund som har ansvar for dette. Og da må man jo se på hundes avlsverdi. NKK sier at det bare er de beste som skal ha mange avkom.

Generelt er det bedre for rasen om vi bruker 10 forsjkellige hanner med ett kull hver, enn om vi har 10 kull etter en enkelt hannhund. Det er også best i de tilfelle en hund har flere kull at de er med forskjellige partnere da dette vil bredde genepoolen i rasen på sikt og dette er spesielt viktig i raser med få individer (som vår rase) Men det spørs jo også hva den enkelte hund kan tilføre av nye gener/kvaliteter. til rasen. En slik hund bør (om den er av høy kvalitet) benyttes mere for å sikre at genene til denne hunden bevares i rasen.

#19 2013-04-02 19:35:00

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Selv om man bruker de aller beste individene så har man ingen garanti på at dette vil gi de beste avkommene.
Det som teller er at de hunder som brukes er rasetypiske har godt gemytt og er ellers friske.
Og i tillegg kommer innavlsgrad.

Laila

Senast redigerat av Laila (2013-04-02 19:35:50)

#20 2013-04-03 05:30:30

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Och vad avgör vilka som är de bästa individerna? Är ganska säker på att vi uppfödare har olika kriterier för den urvalsprocessen.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#21 2013-04-03 07:17:49

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Enig med deg Helene.

Laila

#22 2013-04-03 09:22:11

Aiko-Chan
Medlem
Hundar/kennel:

Jeg mener selvsagt ikke at en skal forsøke å "reservere" seg avlsrettigheter på en annens hund, men tenker helt konkret at det er kjipt å bruke tusenvis av kroner på å reise til utlandet for å parre med en hannhund en føler seg lur som har funnet, bare for å finne ut at det egentlig er den nye snakkisen i shiba-Norge, sånn at "hele" høst 2013-kohorten har samme eksotiske pappa. tongue

Hva som skjer i framtida kan jo ingen spå, og det er jo bare et kompliment om noen synes at de valpene en sjøl fikk fram fra en kombinasjon var så bra at de gjerne vil bruke samme hannhund på egen tispe. smile

#23 2013-04-03 11:15:16

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Aiko-Chan skrev:

Jeg mener selvsagt ikke at en skal forsøke å "reservere" seg avlsrettigheter på en annens hund, men tenker helt konkret at det er kjipt å bruke tusenvis av kroner på å reise til utlandet for å parre med en hannhund en føler seg lur som har funnet, bare for å finne ut at det egentlig er den nye snakkisen i shiba-Norge, sånn at "hele" høst 2013-kohorten har samme eksotiske pappa. tongue

Hva som skjer i framtida kan jo ingen spå, og det er jo bare et kompliment om noen synes at de valpene en sjøl fikk fram fra en kombinasjon var så bra at de gjerne vil bruke samme hannhund på egen tispe. smile

En viss ärlighet kan man ju önska från hanhundsägaren om man förklarar varför man vill ha den informationen. Själv skulle jag aldrig tala om vilka specifika hundar som stod i kö för just min avelshane för det får tikägaren avgöra när och om den vill dela ut den informationen. Men jag skulle verkligen avväga om om jag skulle säga ja till den som frågar om nära släktingar till dennes hund skulle paras med min hane. Speciellt om du förklarar varför du frågar.

Jag förstår precis din fråga, har själv betalt för en parning på specifik hane som jag naturligtvis inte visste då att den skulle bli väldigt mycket (över) använd. Den parningen blev helt meningslös för mig och jag har avslutat den linjen. Ja, det är beskt ibland.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

Sidfot