#1 2010-04-10 14:54:33

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Sök?

Funderar på att gå en sök-kurs - kanske framförallt med aktiva lilla Pärlan. Helt nytt område för mej!

Någon som provat med shibor? Hur har det gått i så fall?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#2 2010-04-10 15:36:21

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Re: Sök?

Tenker du da på spor eller feltsøk?

Laila

Senast redigerat av Laila (2010-04-10 15:36:39)

#3 2010-04-10 15:44:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Laila skrev:

Tenker du da på spor eller feltsøk?

Laila

Leta upp människor i skogen och sedan komma till matte och berätta, att hon hittat dom och var dom finns.

Vad kallas det i Norge? smile

Lena

#4 2010-04-10 17:05:29

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Rundering kaller vi det. Det er det jeg trener med mine. De elsker det.

Det er to ting hunden må kunne og det er innkalling og apportering eller halsgiving.

Man må også ha noen figuranter og da er man avhengig av hjelp fra andre. Så at man på en trening må være en som går på mittlinjen sammen med hund og fører og vet hvor figurantene ligger, samt 2-3 figuranter så ca5 personer må en regne med.
Men helt i begynnelsen og under innlæring går det fint med fører og hund og et menneske. Det som en starter med er at en får hunden til å løpe ut til det menneske som har gjemt seg i skogen. Siden bygger man videre på meldingsbiten

Hvis man ønsker å konkurere i denne grenen av bruks så må en også trene på appell programmet. Og feltsøk, finne gjenstander gjemt i et område på 50x50 m.

Det som er så fint med rundering er at hundene må selv jobbe selvstendig og det er en veldig fin aktivisering for hunder som f.eks ikke er så veldig sosiale, de må selv takle situasjonen.
Og ikke minst det å finne mennesker ute i skogen som har masse godis, eller favorittleken :-) bare det er jo vert bryet med å finne de som har gjemt seg.

Bilder fra kurs og treninger finnes mpå min hjemmeside under brukskurs/samlinger
http://www.litenhund.com/kurstrening.html

Selv skal jeg på et bruks appellkurs neste helg, helga 13-16 mai runderingskurs/samling og 3-5 september bruks samling. Håper å få tatt mange bilder fra de stedene

Laila

Senast redigerat av Laila (2010-04-10 17:48:41)

#5 2010-04-10 18:46:14

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

"alla" mina hundkompisar tränar sök med sina hundar, så jag är lite sugen att börja själv, men det får vänta ett tag nu. Om du inte har en hund att låna ut? wink

My beloved monster and me

#6 2010-04-10 18:49:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

LadyFrost skrev:

"alla" mina hundkompisar tränar sök med sina hundar, så jag är lite sugen att börja själv, men det får vänta ett tag nu. Om du inte har en hund att låna ut? wink

Du kan låna en! wink När ska vi börja?

Lena

#7 2010-04-10 19:05:17

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Tja, jag skulle behöva lära mig grunderna först.... whistle Jag vet att det går en kurs nu, men jag har för mig att det också skulle börja en till sommaren - eller om det var efter sommaren (vilken koll jag har...!).

My beloved monster and me

#8 2010-04-10 20:30:35

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

LadyFrost skrev:

Tja, jag skulle behöva lära mig grunderna först.... whistle Jag vet att det går en kurs nu, men jag har för mig att det också skulle börja en till sommaren - eller om det var efter sommaren (vilken koll jag har...!).

Det börjar en ny kurs direkt när denna slutar - det är den jag funderar på.

Lena

#9 2010-04-10 20:45:42

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Meld dere på, det er kjempegøy å trene rundering og hundene kommer til å elske det. Det eneste er at når en er ute å trener går hele dagen med til trening.

Laila

#10 2010-04-11 13:54:09

Sandra&Naomi
Medlem
Från: Strängnäs
Registrerad: 2008-10-19
Hundar/kennel:
Monokuros Haru No Hime "Naomi"

Lena skrev:

Funderar på att gå en sök-kurs - kanske framförallt med aktiva lilla Pärlan. Helt nytt område för mej!

Någon som provat med shibor? Hur har det gått i så fall?

Vi har inte provat sök, men spår däremot! Det var SUPERDUPER roligt tyckte Naomi.

#11 2013-05-11 14:32:34

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Vi går en helgkurs i sök. Förutom en gång då Juni tyckte det var roligare att retas med matte och springa runt lös och vägra bli infångad och uppkopplad så gick det riktigt bra faktiskt. Hon sprang glatt fram till figuranterna. Får se hur det går imorgon. Går det bra då med vore det kul att fortsätta. Men det känns lite krångligt, man behöver ju vara några stycken. Är det någon på forumet i Stockholmstrakten som är intresserad?

Sidfot