#1 2013-06-17 02:23:57

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Bur

Hund i bur är helt förbjudet i Sverige.

Saxat från SKK http://www.skk.se/hundagande/tips-och-r … ad-galler/

Undantag från burregeln
Det finns undantag från burregeln, exempelvis för sjuka hundar som kan behöva lugn och ro och ordineras ”burvila” av veterinären. Men då måste du som ägare skriva till Jordbruksverket och få dispens, annars är det ett lagbrott. Speciella regler gäller också för transport av hundar, för djursjukhus och djurkliniker, tikar med valpar och när hundar är med vid jakt. (Vid jakt gäller burförvaring max åtta timmar under ett dygn om hunden rastas minst var tredje timme.)

Även vid utställning, prov och tävling (och träning inför tävling) är burförvaring tillåten, både för att underlätta praktiskt för dig som deltar och för att hunden ska ha en egen och lite tryggare plats bland alla okända människor och hundar. Men då ska buren vara täckt på minst två sidor samt att hunden ska rastas minst varannan timme.)

I samband med transport får hundar förvaras i bur, förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Den här regeln är förstås till för att ge våra hundar ett bättre liv - men jag får problem. När jag i helgen hade en av mina hundar i bur på tävling - så grät den hejdlöst. Hunden blev stressad över burläget.

Den skulle ha behövt träna på detta innan "skarpt läge" d v s tävling.

Hur gör ni andra för att burträna lagligt, några tips?

(nu läste jag SKKs text en gång till och blev förvirrad - hund kan sitta i bur i bilen 3 timmar utan rastning men måste rastas varannan timme på utställning...? Någon som orkar får gärna sätta sig in i detta och förklara för mig om det är menat på detta sätt..? Varför i så fall?)

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#2 2013-06-17 06:47:10

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Re: Bur

Ja, jag kan nog inte svara på dina frågor angående varför de ska rastas ofta när det är tävling men inte behöver det när man åker bil men mina hundar åker mycket bil (vi åker till skogen, träning mm flera ggr i veckan) och får burträning genom det. det står ju ocskå i texten att hundar få vara i bur medan man tränar inför tävling så då måste det väl vara ok att ha dem i bur medan man tränar (utställningstränar t.ex.)

#3 2013-06-17 13:16:27

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

Ja, jag kan nog inte svara på dina frågor angående varför de ska rastas ofta när det är tävling men inte behöver det när man åker bil men mina hundar åker mycket bil (vi åker till skogen, träning mm flera ggr i veckan) och får burträning genom det. det står ju ocskå i texten att hundar få vara i bur medan man tränar inför tävling så då måste det väl vara ok att ha dem i bur medan man tränar (utställningstränar t.ex.)

Fast att sitta i bur i bilen är en helt annan sak än att sitta i bur på utställning.

Vad räknas som träning? Om jag ställer upp hunden på ett bord härhemma för att utställningsträna - kan jag sätta in hunden i bur efteråt? Är det träning?

Om jag går ut och tränar att gå runt i utställningskoppel i trädgården - kan jag då ta ut en bur och sätta in hunden i den före eller efter att hunden gått runt i utställningskoppel? Är det den sortens träning som gör, att hunden kan sättas i bur?

Jag undrar? neutral

Lena

#4 2013-06-17 13:28:47

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag tror det finns utrymme för tolkning av lagstiftningen. Den är ju till för att hundar inte ska förvaras under längre perioder i bur och blev så detaljerad för att det är omöjligt att kontrollera för en djurskyddsinspektör om de ser en hund i bur i hemmamiljö ifall den bara varit där en kort stund eller inte.

#5 2013-06-17 14:26:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Jag tror det finns utrymme för tolkning av lagstiftningen. Den är ju till för att hundar inte ska förvaras under längre perioder i bur och blev så detaljerad för att det är omöjligt att kontrollera för en djurskyddsinspektör om de ser en hund i bur i hemmamiljö ifall den bara varit där en kort stund eller inte.

Jo jag vet.
Men det måste betyda att om en inspektör kommer och ser min hund i bur härhemma så åker jag dit, även om utställningskopplet ligger framme och jag hävdar, att jag utställningstränar?

Så i praktiken blir det omöjligt att burträna hunden annat än på tävling. Eller om man åker på lärarledd träning, men då är det ju inte bur man tränar utan gå och stå.

Lena

#6 2013-06-17 16:02:44

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är ju här som lagstiftning får korkade följder. Den antar att dem som använder bur missbrukar det. Försök inbilla mig att den som använde bur felaktigt tidigare skulle ha ändrat sig... Nej, för att komma åt ett fåtal skitstövlar med lagstiftning så "offrar" man de som kan använda en bur normalt.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#7 2013-06-17 18:50:40

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Det där är jättesvårt och det är säkert skillnad från inspektör till inspektör hur de skulle tolka situationerna. Men om man åker iväg till ngt ställe o tränar en hund så måste man kunna träna en annan i att sitta i bur o titta på? eller?!
Gonza har varit duktig på utställningar och funnit sig i att ibland få sitta i buren. Jag har två hundar men bara en bur så de får skiftas om att sitta i den. Kanske är det det som gjort att han anpassat sig så bra till den?

#8 2013-06-17 20:07:41

Tixzaro's kennel
Medlem
Från: Sunnansjö/Dalarna
Registrerad: 2008-07-16
Hundar/kennel:
-Noven's Lázaro, -Noven's Biei (Tixy), -Honto No Sachiko.

lol

Helene skrev:

Det är ju här som lagstiftning får korkade följder. Den antar att dem som använder bur missbrukar det. Försök inbilla mig att den som använde bur felaktigt tidigare skulle ha ändrat sig... Nej, för att komma åt ett fåtal skitstövlar med lagstiftning så "offrar" man de som kan använda en bur normalt.

Medlem i bl.a  SVenska kennelklubben, Norska kennelklubben Norsk  Shibaklubb.

#9 2013-06-17 21:54:00

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

Det där är jättesvårt och det är säkert skillnad från inspektör till inspektör hur de skulle tolka situationerna. Men om man åker iväg till ngt ställe o tränar en hund så måste man kunna träna en annan i att sitta i bur o titta på?

Man måste, med detta resonemang,  ha 2 hundar och åka iväg hemifrån. Då kan en sitta i bur och alltså burträna när man tränar den andra.

Ja, det kanske är så det är?

Det blir krångligt och det är svårt att tolka regeln så att man inte gör fel.

Lena

#10 2013-06-18 04:30:47

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Men jag tror inte de är så petiga. Har jobbat lite tidigare med djurskydd och är inspektör fast inom annat yrke och man gör ju en samlad bedömning av hur djuren mår. Om det enda man hittar att anmärka på är ett djur i bur men allt i övrigt är bra så kan jag inte tänka mig att det skulle leda till något särskilt.

#11 2013-06-18 04:38:24

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Men jag tror inte de är så petiga. Har jobbat lite tidigare med djurskydd och är inspektör fast inom annat yrke och man gör ju en samlad bedömning av hur djuren mår. Om det enda man hittar att anmärka på är ett djur i bur men allt i övrigt är bra så kan jag inte tänka mig att det skulle leda till något särskilt.

Hur ska man veta?
Burregeln är benhård. Inga djur i bur i hemmet.

Då skulle varenda människa kunna ha hundarna i bur och lägga fram ett utställningskoppel och säga, att man burtränade inför utställning? Tror inte dom godtar det.

Jag skulle verkligen behöva burträna min ena hund. Det är inte att sitta i bur i sig som jag är svårt utan att sitta i bur och jag går därifrån. Hunden får panik av att inte se mig. Jag skulle behöva börja på att träna detta hemma, där hunden känner sig trygg. På utställningar måste jag ibland kunna gå så att hunden inte ser mig.

Måste man söka dispens? Men jag tror inte man får det, veterinärer måste söka dispens för sjuka hundar.

Lena

#12 2013-06-18 05:05:20

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jo, de är petiga eller eller noggranna paragrafryttare. Jag vet att frågan har ställts till Jordbruksverket om den åskrädda hunden får fortsätta ligga i sin bur vid åska och det fick den inte! Hunden vill vara tryggt omsluten och ha burdörren stängd men nej nej!
En annan fråga var om man fick stänga burdörren någon minut när andra hundar passerade - också nej.

Så inte är lagen alltid för hundens bästa.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#13 2013-06-18 16:11:57

Mayvor
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Jag är lagbrytare! Och bryr mig inte om det heller, så länge det handlar om trygghet. Det finns ingen som har så bråttom in i buren som Kenzo, om vi är på en utställning. Det är hans trygghet och han mår bra. Han gillar att ligga där och titta på när andra "fjantar" sig i ringen! big_smile
Så vi fortsätter med bur när det behövs.

Mayvor

#14 2013-06-18 17:13:03

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Men hvordan sjekker man at bur reglene i Sverige ikke brytes?

Jeg har forstått det slik at oppdrettere får hjemmebesøk hvor det sjekkes hvordan hver oppdretter driver sitt oppdrett. Det setter jeg stor pris på da det finnes forhold som ikke er verdig. Skulle ønske at det var noe slikt i Norge også.

Laila

#15 2013-06-28 06:15:20

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Er det ingen som kan svare på hvordan reglene for bruk av bur overholdes?

Laila

#16 2013-06-28 08:41:39

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Laila skrev:

Er det ingen som kan svare på hvordan reglene for bruk av bur overholdes?

Laila

Till Jordbruksverkets hemsida:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomra … 05134.html

Lena

#17 2013-06-28 08:43:53

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag har mailat till länsveterinären om hur man ska tolka lagen men inte fått svar.

#18 2013-06-28 13:00:01

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Jag har mailat till länsveterinären om hur man ska tolka lagen men inte fått svar.

thumbup

Lena

#19 2013-06-29 07:29:01

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

charlla skrev:

Hoppas att du får svar! thumbup

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#20 2013-07-25 15:36:54

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag har fått svar nu: det finns inga som helst undantag till förbudet. Förutom de redan nämnda i lagstiftningen förstås. Men ingen träning hemma alltså.

#21 2013-07-25 17:02:01

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Jag har fått svar nu: det finns inga som helst undantag till förbudet. Förutom de redan nämnda i lagstiftningen förstås. Men ingen träning hemma alltså.

Tänkte nog det! smile
- men märkligt är det.

Lena

#22 2013-07-25 17:52:12

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

regler är bra, men ibland blir dom bara lite löjliga.
Hur ska man få en hund som inte känner sig trygg i bur att bli det om man inte får träna hemma? hmm

Jag är lagbrytare! Och bryr mig inte om det heller, så länge det handlar om trygghet. Det finns ingen som har så bråttom in i buren som Kenzo, om vi är på en utställning. Det är hans trygghet och han mår bra. Han gillar att ligga där och titta på när andra "fjantar" sig i ringen! 
Så vi fortsätter med bur när det behövs.

Min äldsta jack russel är likadan. Nu har jag en aning större vanliga transportburar (håller på att få en specialgjord riktig bur till min bil). Men Astrid har alltid åkt bil i en sådan och tar jag ur den ur bilen ska hon in i den på engång. så då brukar jag öppna åt henne och ofta ligger hon där nästintill hela dan roll (med luckan öppen förstås)

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#23 2013-09-04 03:27:03

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jag hoppas verkligen att de sätter dit en massa människor som missbrukar användadet av bur! Så att förbudet verkligen blir värt något för alla som använder bur med förnuft!

Men vad skulle hända om jag skickade in ett foto på en som inte hade täckt sin bur ordentligt på en utställning? Och vart skickar jag det? Till Jordbruksverket eller till polisen?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#24 2013-09-04 04:28:37

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Till länsstyrelsen, det är där djurskyddsinspektörerna sitter.

#25 2013-09-04 10:46:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag har ett problem! Köpte en ny stålbur och lade in en dyna för att prova, om den passade. Sen hände nåt och jag glömde bort att buren stod där - givetvis med dörren öppen. Bara för att upptäcka att speciellt Boy tycker om att ligga i den! Det finns en mjuk korg bredvid och han lägger sig hellre i buren. Så den har fått stå.

Nu är jag ju lagbrytare eftersom dörren sitter kvar. Eller hur? Det hjälper ju inte att dörren är öppen, den måste tas bort. Men om jag tar bort dörren från en stålbur förstör jag ju buren och den blir oanvändbar till det jag har tänkt ha den till, framförallt på träning. En plastbotten är bra på fuktigt underlag nämligen, då går inte tygburarna.

Boy ligger i den skrivandets stund och jag är som sagt lagbrytare eftersom dörren sitter på. Men jag har inte hjärta att ta bort buren för honom!

Men jag får väl härda mig och göra det! sad Jag vill ju inte bli anmäld och åka dit enligt djurskyddslagen.

Lena

#26 2013-09-04 10:49:18

Paula
Medlem
Från: Örebro
Hundar/kennel:
Kennel Aangenaam
Webbsida

Ta buntband och spänn fast burdörren i burväggen så är du ingen lagbrytare.

#27 2013-09-04 10:51:08

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Paula skrev:

Ta buntband och spänn fast burdörren i burväggen så är du ingen lagbrytare.

hur vet du att det är tillåtet?

Lena

#28 2013-09-04 12:25:52

Paula
Medlem
Från: Örebro
Hundar/kennel:
Kennel Aangenaam
Webbsida

Det vet jag inte. Tämnkte Då är ju dörren inte stängd eller kan stängas.

Sidfot