#1 2012-03-22 11:58:29

Siri
Medlem
Från: Jämtland
Registrerad: 2010-12-05
Hundar/kennel:
Nattfjärilens Fukuhime / Honda (Shiba), Taiga (Östsibirisk laika), Fjällälgens Tarras (Jämthund), Beno (Drever), Jämtska Bryske (Jämthund)

Sele som inte används för drag eller spår?

En fråga av ren nyfikenhet här....
När jag skulle köpa en dragsele till Honda såg jag ju att det fanns en hel uppsjö av selar av alla de slag och modeller. I min värld används sele antingen när man spårar (spårsele) eller när hundarna drar nått (dragsele). De selar jag såg verkade helt oanvändbara till detta, så jag frågade personalen vad de användes till. Och nu blev jag lite förvånad...

Enligt henne så används en del selar för att hundar (främst småhundar) drar så mycket att de inte kan ha halsband för de drar sönder halsen, och då används sele istället roll
Detta låter ju helt otroligt i mina öron! En bättre lösning vore väl att lära dessa hundar att gå i koppel istället?!

Ni som har koll och vet: Varför används sele när det inte handlar om drag eller spår? OBS! Detta är alltså ingen kritik mot selanvändare, jag är bara vetgirig!

Hunting is not a matter of life and death. It's much more important than that.

#2 2012-03-22 12:14:30

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Sele som inte används för drag eller spår?

Jag har haft exakt samma åsikt som du - men jag är nu delvis sel-användare själv... blush Alla som har träffat min Pärla vet, att det är en hund med mycket energi. Jag kunde omöjligt lära henne att inte dra i kopplet, speciellt som jag har minst tre-fem hundar till med mig. Jag gav upp i höstas och satte sele och flexi på henne - och nu blev hon inte längre stressad av halsband som drogs åt, hund som ville framåt och matte som blev arg. Hon slutade dra. Nu kan hon gå juste även med halsband - men vissa koppelpromenader ser jag på henne att hon måste få mer rörelsefrihet än bara koppel och då åker sele och flexi på....

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2012-03-22 19:35:03

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Jag använder sele på Musse när jag cyklar med honom eller när jag vill ge honom mer frihet, långlina + sele brukar jag använda då. Vid vanliga promenader använder jag halsband o koppel/flexikoppel beroende på var vi är.

Vi har precis börjat en viltspårkurs och på den har jag inte använt den selen som jag har till cykel/lek o stoj utan jag har fått låna ett spårhalsband. Vad som är bäst av sele eller spårhalsband har jag inte en aning om men han spårar på bra med halsbandet iaf.

#4 2012-03-22 23:08:32

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Vi använder sele när vi cyklar och när det är mörkt, eftersom det ryms mer reflexer på en sele än på ett halsband.

#5 2012-03-28 17:58:39

Gogogunilla
Medlem
Registrerad: 2010-04-07

När jag tog över Gogo var hon 4,5 år och hade i princip aldrig (tror jag) gått lös på promenaderna. Jag ville ge henne mer frihet och träna inkallning och använde i några månader en jättelång lina. Enligt min mening går långlina och halsband bara inte ihop. Det är farligt. Så därför köpte jag en sele. Sen fortsatte vi att använda den av bara farten för att det verkade så bekvämt. Vi har lagt undan långlinan för länge sen nu. Gogo går 50% lös och 50% i flexikoppel. Hon drar inte, men även med flexikoppel tycker jag det känns bättre med sele.

Kanske beror det på att jag själv har både diskbråck och artros i nackregionen sad. Jag tycker det ser så obehagligt ut med halsband. sele funkar aldeles utmärkt. Sen har jag ett par gånger i akuta situationer kunnat lyfta upp henne i selen, en liten bonus. Sist var det när hon höll på att bli nertrampad på bussen.

Största risken/problemet med sele är när hon leker grythund och kryper in i konstiga cementrör och tunnlar som finns här i Årstaskogen oh
Det kan vara lite större risk att fastna med en sele. Men man kan ju fastna med halsband också. En annan bra sak med sele är att man kan sätta lysen på ryggen på hunden under den mörka årstiden (jag tycker inte att hunden ska ha lyset i sitt synfält)

#6 2013-10-18 02:13:06

Tixzaro's kennel
Medlem
Från: Sunnansjö/Dalarna
Registrerad: 2008-07-16
Hundar/kennel:
-Noven's Lázaro, -Noven's Biei (Tixy), -Honto No Sachiko.

Vi använder sele på alla tre! Detta gäller höst och vinterkvällar. Alla tre kan gå fot med koppel. Dock tillhör jag dem som anser att de inte ska behöva gå fot jämt och ständigt utan de får gå fritt men med koppel. Höstkvällar använder jag sele Hurta reflexsele för att de ska synas och för att jag får bättre kontroll vid konfrontation med paddor. Vinterkvällar gäller det att synas. Vi bor på landsbygden där det ej fins så mycket lycktstolpar som lyser upp som det gör i storstaden.

Medlem i bl.a  SVenska kennelklubben, Norska kennelklubben Norsk  Shibaklubb.

#7 2013-10-19 05:32:55

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Jag använder sele bara när jag cyklar eller joggar. Förutom den som är i drag-åldern och får ha en Metizo-sele under den perioden.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#8 2013-10-19 08:50:53

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Jag har ofta Hanas rosa sele (som Shiro kallar för bikini) och mitt hundförarbälte.
Så skönt.  Hundförarbälte är det enda jag tjatar om nu. Men nu märker jag ju hur bra det är för kroppen. Särskilt i jämförelse med bara flexi.

Hälsar Caroline

Sidfot