• Index
  •  » Avel
  •  » Avelsrätt, vad gäller egentligen?

#1 2013-08-22 10:33:36

Siri
Medlem
Från: Jämtland
Registrerad: 2010-12-05
Hundar/kennel:
Nattfjärilens Fukuhime / Honda (Shiba), Taiga (Östsibirisk laika), Fjällälgens Tarras (Jämthund), Beno (Drever), Jämtska Bryske (Jämthund)

Avelsrätt, vad gäller egentligen?

När jag köpte min älskade hund behöll uppfödaren avelsrätten, vilken (som jag fattar det) innebär att hon har rätt att ta en (eller var det två?) kullar på min tik. Hon sa även att hon skulle se till att hon blev höftröntgad och att hon blev anmäld till de utställningar som hon ville att hon skulle på.

Nu till mitt lilla bekymmer: Honda är tre år nu, och om hon ska ha några valpar tycker jag att det är dags nu. Dock lyckas jag inte få tag på uppfödaren, har inte lyckats på två år. Vad gäller då? Kan jag röntga henne, ställa ut henne och ta en egen kull, eller begår jag ett kontraktsbrott? Nån som kan bringa klarhet i det här?

Hunting is not a matter of life and death. It's much more important than that.

#2 2013-08-22 11:23:51

Kiyomi
Medlem
Från: Tranby
Registrerad: 2010-08-13
Hundar/kennel:
Kennel Hakushu, Honto-no Kiyomi og Hakushu Ki Yari
Webbsida

Re: Avelsrätt, vad gäller egentligen?

I kjøpekontrakten skal det stå antall kull. Jeg tror også det skal stå når hun evt skal overføres på deg om oppdretter ikke skal ha kull på henne. Jeg tror ikke du får registrert noe kull på en hund som du selv ikke står som eier hos SKK.

#3 2013-08-22 11:24:07

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Om jag förstått det rätt kan du inte ta någon egen kull utan uppfödarens tillåtelse om du har ett fodervärdskontrakt. Tiken är ju inte din innan. Om det är 1 el 2 kullar beror på det kontrakt ni har.

Självklart kan du båda röntga och ställa ut henne men jag tror inte du kan begära ersättning för det i efterhand.

När tiken är 5 år övergår hon i din ägo oavsett om ägaren tagit sina kullar eller ej.

Bäst är förstås att ringa SKKs jurist så får du bättre svar.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#4 2013-08-22 11:40:48

Siri
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilens Fukuhime / Honda (Shiba), Taiga (Östsibirisk laika), Fjällälgens Tarras (Jämthund), Beno (Drever), Jämtska Bryske (Jämthund)

Jag står som ägare på henne, och naturligtvis tänker jag bekosta röntgen själv. När jag köpte henne skrev vi ett kontrakt, som jag självklart inte hittar, där står det säkert hur många kullar det var... Jag tänkte om det finns nått sätt som det BRUKAR vara på. Men då kanske det gäller fodervärdsförhållanden, och nått sånt är det ju inte.

#5 2013-08-22 11:53:07

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Siri skrev:

Jag står som ägare på henne, och naturligtvis tänker jag bekosta röntgen själv. När jag köpte henne skrev vi ett kontrakt, som jag självklart inte hittar, där står det säkert hur många kullar det var... Jag tänkte om det finns nått sätt som det BRUKAR vara på. Men då kanske det gäller fodervärdsförhållanden, och nått sånt är det ju inte.

Det finns ju regler! Som måste följas.

Jag tycker du ska ringa SKK och höra.

Om du har betalat fullt pris för tiken är det ju en sak. Har du betalat del av hunden och resten skulle täckas av att uppfödaren fick en kull är det en annan sak.

Lena

#6 2013-08-22 15:09:34

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Om du står som ägare på henne så låter det som att det var ett köp med bibehållen avelsrätt - det som tidigare hette halvfodervärd. Det kontraktet innebär att du när som helst kan betala resten av köpesumman (oftast halva) och hunden går då helt över i din ägo. Skulle det vara ett fodervärdsavtal så är det ingen köpesumma generellt, och uppfödaren står som ägare till 5 års ålder. Men som Lena skriver, ring SKK och förklara läget, de kan guida dig rätt.

My beloved monster and me

#7 2013-08-22 20:26:00

Siri
Medlem
Hundar/kennel:

Nu har jag för det första lyckats få kontakt med uppfödaren, och även fått en hel del annan info från annat håll, så nu vet jag vartåt det bär så att säga.
Tack för svaren! Jag är ju helt rudis på sånt här, men jag lär mig! Det går att lära gamla hundar  sitta smile

#8 2013-08-23 05:17:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Siri skrev:

Nu har jag för det första lyckats få kontakt med uppfödaren, och även fått en hel del annan info från annat håll, så nu vet jag vartåt det bär så att säga.
Tack för svaren! Jag är ju helt rudis på sånt här, men jag lär mig! Det går att lära gamla hundar  sitta smile

Perfekt att du fick tag på uppfödaren framför allt! thumbup Ni har ju ett kontrakt.

Så blir det valpar nu då? th_smiley_flower_

Lena

#9 2013-08-25 10:52:38

Siri
Medlem
Hundar/kennel:

Det är väl en smula oklart om det blir valpar, men höftröntgen blir det iallafall...

#10 2013-11-04 18:13:00

Siri
Medlem
Hundar/kennel:

Nu har jag fått svar på röntgen, och hon har c-höfter. Så det blir inga valpar skulle jag tro, för inte avlar man väl på c-höfter? Jag är ju mest insatt när det gäller jämthund, och där avlas det inte på c-höfter, inte seriösa uppfödare i allafall. Men det kanske är annat med Shiba?

#11 2013-11-04 18:39:13

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Hej Siri, det finns säkert flera trådar som handlar om det här.
Här är en
http://shibainfo.com/forum/viewtopic.php?pid=20893

Hälsar Caroline

#12 2013-11-04 18:44:40

Siri
Medlem
Hundar/kennel:

Tack! Uppfödaren skulle höra av sig ikväll, så vi får väl se vad hon säger...

#13 2013-11-04 21:34:18

Siri
Medlem
Hundar/kennel:

Tusen tack för all hjälp och info! Nu har jag bättre koll!

Hoppas ingen tog illa upp för det jag skrev om att avla på jämthundar med c-höfter, såg i efterhand att det kunde uppfattas fel. Jag menar naturligtvis att det är en jäkla sjuhelsikes skillnad på jämthund och shiba, inte att nån som avlar på en shiba med c-höfter är oseriös, hoppas alla förstod det smile

Det blir hur som helst inga valpar för min lilla räv, hon får nöja sig med katterna smile

Dock ska vi utbilda oss på eftersök, vi behöver en spårpräglad hund och hon (som de flesta hundar) behöver ett jobb. Det är så mycket älg här, och som en följd av det många trafikolyckor. Eftersökshundar är det dock inte så gott om, men där kommer Honda briljera (hoppas jag)!

Än en gång, tack för svar!

#14 2013-11-05 03:58:45

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Caroline skrev:

Hej Siri, det finns säkert flera trådar som handlar om det här.
Här är en
http://shibainfo.com/forum/viewtopic.php?pid=20893

Sicken bra tråd! smile  Har du läst hela forumet, Caroline?

Lena

#15 2013-11-05 17:54:32

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Världens bästa forum!

Hälsar Caroline