#1 2014-01-05 14:11:29

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Avelshane

Hur många avkommor är det rimligt att en avelshane har efter sig i en population av shibans storlek?

Vi vet ju att för många avkommor leder till bekymmer,  men vad kan anses som rimligt i praktiken?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#2 2014-01-06 12:08:38

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Re: Avelshane

Er ikke regelen for matador avl noe å gå etter? 5 % av fødte valper de siste 5 årene.
Mener at det grovt regnet ligger på 20-30 avkom

Laila

#3 2014-01-06 12:30:29

Kiyomi
Medlem
Från: Tranby
Registrerad: 2010-08-13
Hundar/kennel:
Kennel Hakushu, Honto-no Kiyomi og Hakushu Ki Yari
Webbsida

Jeg tenker at dette tallet øker drastisk om vi ser Norge og Sverige under ett, men at det utveksles såpass mye hunder mellom disse landene at det ikke er helt på jordet.

Jeg kunne ønsket meg at det var stopp/pause for "avkomstgransking" etter et visst antall avkom, men atter igjen så sier ikke feks røntgenbilder noe om kvaliteten på avkom. Ei heller utstillingsresultater egentlig.

Jeg liker ikke at en hannhund fyller "kvota" si mens han fortsatt er bare ungdommen selv.

#4 2014-01-06 13:39:05

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag tittar på min Taizan som inte fick så många valpar själv men hej hopp! har barnbarn! (vilket förstås är jätteroligt! smile )

Sedan finns det hanar med många valpar men som sedan inte har många barnbarn - kanske är de flesta avkommorna sålda som sällskapshundar. Gör det något om en sådan hane har många avkommor?

Medans en annan hane hamnar hos uppfödare som tar många valpar och vips! - finns det massor av barn och barnbarn. Ibland är det slumpen som styr på något sätt - en hane blir populär och "alla" vill använda den. Ibland kan man som uppfödare inte veta var när och hur det ska hända.

Eller en hane som får många döttrar - och av naturliga skäl blir det då inte så många barnbarn. Kan en sådan hane få fler avkommor?

Hur ska man tänka om en hane som är importhane respektive "inhemsk"?

Lena

#5 2014-01-08 10:55:09

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Er så enig med det Kiyomi skriver.

Avlen har vel godt av at man ser hva denne hannen gir av valper i f.eks 2-3 kull før man så bruker den videre. Kombinasjonen og gener vet vi selvfølgelig ikke hvordan slår ut, men litt indikasjon får man hvis man venter.
Synes noen ganger at hannene brukes opp alt for fort, en hanne har jo mange fler år den kan gå i avl enn en tispe, så hvorfor være så veldig raske med å bruke den på mange tisper tidlig?

Laila

#6 2014-01-09 05:11:28

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Laila skrev:

Er så enig med det Kiyomi skriver.

Avlen har vel godt av at man ser hva denne hannen gir av valper i f.eks 2-3 kull før man så bruker den videre. Kombinasjonen og gener vet vi selvfølgelig ikke hvordan slår ut, men litt indikasjon får man hvis man venter.
Synes noen ganger at hannene brukes opp alt for fort, en hanne har jo mange fler år den kan gå i avl enn en tispe, så hvorfor være så veldig raske med å bruke den på mange tisper tidlig?

Laila

Jag håller helt med. Min Boy kommer dock att få fler än 2-3 kullar i år. Känns också skönt att få ut lite valpar efter honom - han kan ju bli överkörd och dö t ex.  Sedan kommer jag att hålla på honom några år har jag tänkt, och se, vad han gett och vilka tikar han borde gå vidare med.

Men några 30 valpar blir det inte i år, det kan jag säga... neutral - eller hoppas. Om det blir kullar med 6 valpar i kullen så ökar ju antalet valpar efter en hanhund dramatiskt, i a f på papperet. Antalet som går vidare i aveln lär ju inte bli fler med 6 valpar i en kull än 3. Eller...?  tongue

Lena

#7 2014-01-23 09:36:53

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

I mina ögon är det skillnad på en "infödd" hanhund och en import. Och då tänker jag på att den infödda hanen har en pappa & mamma, ev. hel och halvsyskon i avel och en import har vanligtvis en stor del nytt blod och nya gener att tillföra. I speciellt Norge och Sverige finns det släktskap mellan shiborna så en sådan import mellan oss tillför ofta inte så mycket nytt.

Att blint räkna avkommor är att skjuta brevid målet. Det blir en tårtbitsavel utan hänsyn till helheten. Och om en hane visar sig vara en god nedärvare av vad en uppfödare eftersträvar kan den gott få någon kull till som äldre fast summan avkommor ökar.

Shibor får så få valpar att det går inte att utvärdera en hane rättvist och fullt ut på några kullar. Det beror mycket på den sammansatta kombinationen om tik och hane passar ihop. Där är det en fördel att känna linjen och släktskapet, men med en import har man inte lika stor kännedom om detta och måste ha avkommor att utvärdera på. Vi avlar ju på ett pakke gener från flera generationer och inte bara på vad ögat ser.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#8 2014-02-12 12:11:46

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Så vad tänker du är rimligt Helene, på en importhane?

Det kan ju ändå inte vara vettigt med så många valpar efter sig som de som ligger i topp på våra listor?

Lena

#9 2014-02-24 12:19:36

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Nej, det är det inte. Men jag tycker inte att man stelt ska snöa in på att räkna avkommor. Det blir en snäv tårtbits-syn på aveln och man glömmer att titta på helheten. Och ställa sig själv frågor för att faktiskt se vad man tycker påverkar, t.ex. s.k. farfarskurvor:
Om två importhanar har ca 200 barnbarn vardera men den ena har ca 15 valpar men den andra det dubbla. Har det påverkat helheten lika mycket fast de har olika antal direkta avkommor efter sig?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

Sidfot