#1 2014-03-04 13:16:51

Erika
Medlem
Från: Oxelösund
Registrerad: 2013-06-12
Hundar/kennel:
Sutamuroku Rumiko

Ligg och Stå!

Tips och trix mottages gärna!!

Från nästan dag 1 Rumi kom till oss har jag försökt med detta.
Ibland får jag Rumi att ligga om jag har ex en godis i handen och för den ner på golvet.

Likadant med stå? hur är bästa knepet?

#2 2014-03-04 14:27:13

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Re: Ligg och Stå!

Juni är inte jätteförtjust i Ligg och fuskar gärna med att sätta i hela magen eller rumpan. Enklast för henne att förstå/göra rätt är att som du gör, ha en godis i handen (eller tom knytnäve) som förs ner sakta lodrätt, väldigt nära henne, ungefär mellan hennes framtassar, om inte hela kroppen är i marken sen när hon gått ner drar jag handen sakta framåt längs golvet.

För att få upp henne i Stå tror jag att jag drar godiset framåt, snett uppåt.

#3 2014-03-04 14:47:32

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Musse är inte förtjust i "Ligg". Han tycker att det är jättejobbigt att lägga sig på kommando och är underlaget inte bra (dvs rent och torrt) så lägger han sig helt enkelt inte.

Mycket tålamod och jättegott godis. Enklast är att få till ett ligg om hunden redan sitter ner och då gör du som Charlla beskriver ovan. Det kan dock vara en nackdel att bara öva Ligg från sittande för det kan vara svårt att få till ett Ligg från stående då - har jag erfarit iaf.

Vad gäller stå så har jag tränat in det från rörelse i början för att få till ett "Stå" (stanna)  i utställningsringen. Det har jag haft nytta av sen när jag ska få till ett Stå från sittande eller liggande. Men det är som Charlla skriver - godis i handen, snett uppåt framför nosen.

#4 2014-03-04 16:43:18

Erika
Medlem
Från: Oxelösund
Registrerad: 2013-06-12
Hundar/kennel:
Sutamuroku Rumiko

Tack för tipsen smile

Sidfot