#61 2014-03-15 17:57:06

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Hälsoundersökningar

Antonia skrev:

Jag tycker Lena tar upp något jätteviktigt vad gäller utställningar! En shiba ska se ut som en shiba och då har ju utställningen ett syfte, men att avla på friska hundar istället för på de som vinner flest utställningar tycker jag är otroligt viktigt.

Man kan lära sig mycket på vad som blivit fel hos andra raser. Fläsklabbar, schäfrar med ryggar som sluttar så mycket att de har rumpan i backen, cavalierer med så små huvuden att hjärnan inte får plats, taxar med sina diskbråck osv osv..

Tjocka hundar är ett jättestort problem. Att spä på problemet med att avla fram grövre och tyngre hundar känns helt idiotiskt.

thumbup

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#62 2014-03-15 18:49:30

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Lena skrev:

Hade en intressant diskussion med min veterinär om hälsoundersökningar.
För att göra en lång historia kort så menade han att det framförallt är hanarna man ska utgå ifrån och följa avseende hälsoundersökningar. Detta då hanar får fler valpar och därför har en större genomslagskraft.

Han tog som skräckexempel cavalier där det sorgligt nog inte finns en enda frisk hund.

Vi diskuterade även utställningars inverkan på olika raser. Att döma fram extremtyper som gärna är tunga och överviktiga har förstört raser som labrador. Jaktvarianten av denna är friskare än utställningsvarianten.

Denna diskussion gjorde mig deprimerad. Jag ser samma tendens inom shiba. Man dömer gärna fram tunga hundar. Inte sällan med för högt hull. När jag började med shiba fick jag noga inpräntat i mig att det allra värsta man kan se är en fet shiba, det är värre än alla andra fel ihop.

Dagens utvecklare av styrmedel inom rasen har uppenbarligen inte hört detta och definitivt inte lyckats förmedla att shibans ursprung är en aktiv jakthund och att den ska ha en sådan konstruktion.

Kommer aldrig att glömma den dagen jag såg denna dokumentär cry De flesta här har säkert sett den men lägger in länken iallafall.
https://www.youtube.com/watch?v=TMyqH_Q_iPY

Min chef har sagt att hon vill skaffa en cavalier och jag försöker desperat att få henne att ändra sig. Min kusin vill också ha en mops, för dom är sååå söta devil

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#63 2014-03-16 08:04:18

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

bini.89 skrev:

Kommer aldrig att glömma den dagen jag såg denna dokumentär cry De flesta här har säkert sett den men lägger in länken iallafall.
https://www.youtube.com/watch?v=TMyqH_Q_iPY

Min chef har sagt att hon vill skaffa en cavalier och jag försöker desperat att få henne att ändra sig. Min kusin vill också ha en mops, för dom är sååå söta devil

Dom har upptäckt ett nytt fel på cavalier. Alla har det, det finns inte en enda symptomfri hund. P gr a skallformen - som utställningsväsendet förstås har varit med om att ta fram - läckte det ut - vad sa han? kanske Antonia kan hjälpa till? - spinalvätska? vätska från hjärnan? - det var liksom hål.... Med bättre undersökningsmetoder har man nu sett att absolut alla hundar inom rasen har det.

- och den där filmen har jag tvingat mej igenom en gång och orkar inte göra det en gång till, så hemsk är den...

Och alla ni som tror att blandraser är friska - så är det verkligen inte, eftersom det man utgår ifrån är renrasiga hundar med diverse sjukdomar. Dessutom hälsotestas ofta inte blandrasernas föräldrar. Inom rasaveln har man i alla fall diverse hälsoprogram.

Ett problem för att bekämpa sjukdomar inom raserna har varit rasklubbarna, d v s uppfödarna. Man har sagt nej till alltför hårda krav och i stället försökt gå en gyllene medelväg som bara har lett till ännu sjukare bas inom rasen. Sade min veterinär.

Lena

#64 2014-03-16 12:32:56

Antonia
Medlem
Från: Uppsala
Registrerad: 2013-11-29
Hundar/kennel:
Prinsessan

Själva defekten kallas occipital hypoplasi.
Os occipitale = bakre skallbenet (skallen består ju av flera samanväxta ben, occipitale är längst bak och ledar mot halskotorna)
Hypoplasi betyder typ förminskning. Occipital hypoplasi innebär alltså förminskning/deformering av occipitale.

Detta gör att hjärnkaviteten blir för liten. Lillhjärnan sitter längst bak vid nacken och det är den som då får för lite plats. Det leder till att lillhjärnan pressas ut i ett hål vid namn foramen magnum. Detta hål finns normalt och det är här ryggmärgen går ut i halskotpelaren.

När lillhjärnan trycks ut i hålet täpper den till så att cerebrospinalvätskan (svenska typ hjärn-ryggmärgsvätska) inte kan cirkulera som den ska. Detta leder till att det bildas vätskefyllda hålrum, kallas syrinxer, i ryggmärgen. Exakt mekanismen hur dessa bildas tror jag är lite oklart, eller jag vet iaf inte, men de bildas.

Beroende på var syrinxerna sitter, samt deras storlek, så får man lite olika symptom. De påverkar ju olika nerver beroende på var de sitter.
Sjukdomen som orsakas av syrinxerna heter syringomyeli.

Man kan ha occipital hypoplasi utan att utveckla syringomyeli. De siffror jag har läst är att 95% av alla cavalierer har occipital hypoplasi och ca 55% av dessa utvecklar syringomyeli.
Tyvärr finns det ingen bra behandling om man utvecklar sjukdomen utan man avlivar oftast hundarna. Som de säger i dokumentären också så är detta en väldigt smärtsam sjukdom. Den ger ju också den såkallade cavalierklådan sad

#65 2014-03-16 14:03:44

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Antonia skrev:

Jag tycker Lena tar upp något jätteviktigt vad gäller utställningar! En shiba ska se ut som en shiba och då har ju utställningen ett syfte, men att avla på friska hundar istället för på de som vinner flest utställningar tycker jag är otroligt viktigt.

Man kan lära sig mycket på vad som blivit fel hos andra raser. Fläsklabbar, schäfrar med ryggar som sluttar så mycket att de har rumpan i backen, cavalierer med så små huvuden att hjärnan inte får plats, taxar med sina diskbråck osv osv..

Tjocka hundar är ett jättestort problem. Att spä på problemet med att avla fram grövre och tyngre hundar känns helt idiotiskt.

Då utställningsresultat ofta styr valet av avelsdjur så är det tokigt att det systemet gynnar unga tidigt utvecklade hundar som ser "färdiga" ut. En shiba ska inte vara färdigutvecklad  vid 18 månaders ålder och de är de inte heller, men att detta premieras gör att vi ser allt fler grövre och tyngre shibor idag än för bara 10 år sedan. Och vad detta gör med rasens hälsa återstår att se. Rasklubbarna har ett mycket stort ansvar i denna utveckling då det är deras material som utbildar dagens domare.

Ett naturligt spann med nätta, grova, små eller stora shibor kommer alltid att finnas men vi borde inte med medveten avel styra till grövre/tyngre shibor i typ.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#66 2014-03-16 15:18:22

Antonia
Medlem
Hundar/kennel:
Prinsessan

Jag tycker det tokiga är just att utställningsresultat styr valet av avelsdjur. Jag tycker det valet ska göras på helt andra grunder som hälsa och mentalitet.
Det ska självklart vara rastypiska shibor, med den naturliga variation som finns.

Jag menar inte att hundar som vinner många utställningar är dåliga avelsdjur. Absolut inte. Det jag menar är att det inte är utställningsresultat som ska avgöra om en hund är värd att avla vidare på eller inte.

#67 2014-03-16 15:35:45

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Man kan ha occipital hypoplasi utan att utveckla syringomyeli. De siffror jag har läst är att 95% av alla cavalierer har occipital hypoplasi och ca 55% av dessa utvecklar syringomyeli.
Tyvärr finns det ingen bra behandling om man utvecklar sjukdomen utan man avlivar oftast hundarna. Som de säger i dokumentären också så är detta en väldigt smärtsam sjukdom. Den ger ju också den såkallade cavalierklådan sad

Det fullkomligt skär i hjärtat när man hör dem stackarna skrika på filmerna cry

En bekants son berättade för mig häromdagen att de förmodligen ska ta bort sin Leonberger hanne som inte ens är två år än. Han har stora problem med sina leder och har svårt att resa sig (två år gammal!) och har dessutom fått symptom som kan vara förstadiet till epilepsi.
På tal om tunga hundar... hmm

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#68 2014-03-16 17:48:23

Antonia
Medlem
Hundar/kennel:
Prinsessan

bini.89 skrev:

En bekants son berättade för mig häromdagen att de förmodligen ska ta bort sin Leonberger hanne som inte ens är två år än. Han har stora problem med sina leder och har svårt att resa sig (två år gammal!) och har dessutom fått symptom som kan vara förstadiet till epilepsi.
På tal om tunga hundar... hmm

Ja, tunga hundar får ju tyvärr nästan alltid problem med leder. Extra tragiskt med en så ung hund! Jag blir alltid lika arg på mänskligheten när jag hör sådant. Om vi nu ska leka gud får vi ju ta lite ansvar samtidigt och inte bara avla på det som är estetiskt tilltalande utan att tänka på konsekvenserna. devil

#69 2014-03-16 20:34:43

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Tjocka djur är sorgligt. Jag brukar säga att det räcker med en knubbis här hemma
(dvs jag). Man har ett sådant otroligt stort ansvar för sina djur.

Jag älskar ju blandraser, men finns det verkligen dom som säger att de är överlag friskare? Låter ju lite konstigt, för blandraser har man ju ingen koll på alls.
Blandraser är underbara "tillfälligheter", men att avla på dem med flit....nää.

Shiban är härlig tycker jag eftersom de kan verkligen se så olika ut.
Vilket också förvånar mig.

Ni som kan, hur kommer det sig att shiban har ett så stort spann i utseende i Sverige och i andra länder?
Jag vet att vissa föredrar tyngre varianter och vissa lättare.
Men allt  det andra? Korta ben, långa ben, ingen urajiro, bred, liten, hög osv

Senast redigerat av Caroline (2014-03-16 20:51:04)

Hälsar Caroline

#70 2014-03-16 22:08:36

Sandra
Medlem
Från: Upplands Väsby
Registrerad: 2013-02-22
Hundar/kennel:
Yamazakura's Oliver

Vi får hoppas att shiban inte når samma öde som en del andra raser.. och förhoppningsvis kan man använda utställningarna på något sätt för att vända på trenden.. hoppas fler och fler reagerar på extremer. Tycker dock det verkar ännu värre utomlands tyvärr, när man ser bilder på vinnande hundar med superhängande ögon, korta nosar de knappt kan andas med, styltig gång, besvärande hudveck m.m....

En hund som klarar av att vara en hel dag på utställning och bli hanterad måste väl iaf ha ganska bra psyke... det är ju alltid nåt ;p.. om de inte bara är avtrubbade... man ser ju sånt också tyvärr.... Alla dessa trimraser som står på ett bord i flera timmar kan ju inte ha det så kul t.ex... Jag vill ha roligt med min hund på utställningarna.. busar oftast ut ur ringen oavsett hur det gått <3

Jag har inte haft shiba så länge, men tycker det känns som domarna dömer rätt så ojämt... en del som haft domaraspiranter med sig har lämnat kritik som helt frångår rasstandarden t.ex (typ att en dubbelringlad svans är utmärkt)... det blir ju liksom lite tokigt i längden...

Nu senast fick vi på kritiken "behöver fylla ut sig mera i kroppen" t.ex... jag kan förstå lite hur man tänker... han kanske behöver muskla sig ytterligare och växa till sig lite (främst kanske få lite kinder och vara i päls).. men jag tycker ändå det känns sunt att en ung hund inte är för tung och bastant. Sen när man får kritik för att han inte är tillräckligt utvecklad för åldern kan man ju undra varför det finns junior och unghundsklasser om det förutses att de ska se ut som färdigväxta hundar.

Sen behöver de absolut inte tycka att just min hund är finast.. finns ju som sagt så många olika typer av shiba, de har olika uttryck, storlek, färg m.m... och visst utrymme för personlig smak måste det ju få finnas hos domarna med smile.. men håller med om att det är trist när raser delas upp mellan utställning och användbarhet. Man borde premiera sundhet och funktion i första hand.
Oliver har både förtjänster och brister men han är min älskling oavsett.

#71 2014-03-18 06:57:19

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Utställningarna idag går ju mot den tyngre typen, det är en väsentlig skillnad på bara de senaste 10 åren. Vi är redan där att det finns en showtyp av shiba, en kraftigare variant som går bra och vi vet att det är flera japanska uppfödare som reagerat på vad väst gör med deras ras. Där har rasklubbarna ett stort ansvar för att det är på klubbarnas information som de nya domarna utbildas. Jag sörjer den kunskap som försvunnit med de domare som gått ur tiden det senaste decenniet.

Sandra har en stor poäng när hon tycker att unga hundar ska se ut som unga hundar. Men när klassindelningen ändrades till att öppenklass börjar vid 18 månader så blev det också svårare med acceptensen  av gängliga unga hundar. Unga hundar som ser "färdiga" ut i tidig ålder blir ofta tunga hundar som äldre. En viktig hälsoaspekt!

Nja till utställningar som mätinstrument av den mentala hälsan. Jag har sett så många hundgårdshundar (oavsett ras) som har fina titlar men stressar i vanliga miljöer. Ofta beror det på att det är till utställning de aktiveras och har kontakt med sin ägare och det är det de kan och belönas för. Titta runt ringarna och titta på de hundar som bedöms som glada. Det är ofta hässjande hundar med långa stressade mungipor som kastar sig över folk, det är inte ett tecken på glädje utan på stress för att de är inte vana att umgås med folk på ett naturligt sätt. En hund som aktiveras på andra sätt vet också att det finns alternativa aktiviteter som den kanske tycker är roligare.

Jag har för länge sedan själv haft hundar som jag inte använt i avel för att jag inte tyckt om mentaliteten, men de har gått mycket bra på utställning och bedömts som bra mentalitet för att de klarade utställningarna galant. Däremot kan en hund med bra mentalitet vara svår på t.ex. bordet och då för att den inte är tränad för detta, man bara räknar med att det ska fungera. Men vem tävlar i t.ex. agility utan kunna hindren ordentligt? Man tänker ofta inte på att det behövs inlärning för momenten i en showring av både handler och hund.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#72 2014-03-18 07:30:24

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Er helt enig med Helene i hennes siste innlegg.

Sist jeg var på utstilling fikk jeg på kritikken tilstrekkelig utvikklet bryst for alder :-)
Ja denne dommeren dømte bl.a. ut fra alder.

Noen ganger skulle jeg ønske at det var flere krav til de hunder som skulle brukes i avl. Bl.a mantaltest uansett rase. Selv har jeg ingen hunder pr. i dag som har det, men vurderer det sterkt. To av de Schäfere jeg har hatt var mentaltestet, karaktertest og funksjonsanalyse. Den siste ble solgt tilbake til Sverige før hun var gammel nok.

Aktivitet, sosialisering og helse er de viktigste tingene hos en hund. Dens utseende får komme som en bonus.

Laila

Senast redigerat av Laila (2014-03-18 07:31:44)

#73 2014-03-18 10:41:23

Kiyomi
Medlem
Från: Tranby
Registrerad: 2010-08-13
Hundar/kennel:
Kennel Hakushu, Honto-no Kiyomi og Hakushu Ki Yari
Webbsida

Jeg er veldig enig i at dommeren skal dømme unghunder som nettopp det, men dommeren må også dømme den hunden de har foran seg den dagen, ikke hva den en gang kan komme til å bli. Vi kan for eksempel ikke komme unna at en del unghunder ser ganske fæle ut før de gror seg til ordentlig. lol

#74 2014-03-18 11:13:01

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Kiyomi skrev:

Jeg er veldig enig i at dommeren skal dømme unghunder som nettopp det, men dommeren må også dømme den hunden de har foran seg den dagen, ikke hva den en gang kan komme til å bli. Vi kan for eksempel ikke komme unna at en del unghunder ser ganske fæle ut før de gror seg til ordentlig. lol

Att vara ung är ett steg på vägen till att bli vuxen och då hör det till att vänta på det resultatet. De ska inte vara färdiga då och får vara "förskräckliga" wink Men om 15-månaders hundarna allt oftare ser ut som färdigväxta vuxna så är vi inne på en tokig väg…  Vi kan snegla på andra raser som gått den vägen, som någon skrev så är den ursprungliga  jaktlabradoren en friskare hund än den tyngre show-labradoren. Är det det som shiban har framför sig?

Påminner dock om det jag skrev i ett tidigare inlägg:

Helene skrev:

Ett naturligt spann med nätta, grova, små eller stora shibor kommer alltid att finnas men vi borde inte med medveten avel styra till grövre/tyngre shibor i typ.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#75 2014-03-18 12:35:17

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Caroline skrev:

Jag älskar ju blandraser, men finns det verkligen dom som säger att de är överlag friskare? Låter ju lite konstigt, för blandraser har man ju ingen koll på alls.

Først og fremst er det ingenting som heter "blandingsraser", men blandingshunder. tongue Og nei, du har helt rett, blandingene er like ofte til veterinæren som rasehunder, så de er ikke friskere enn rasehunder. Men den myten lever i beste velgående! devil Om en krysser en golden (rasebetinga til å få våteksem og HD) med en collie (øyesjukdommer), så er det jo ikke sånn at valpen får med seg kun de gode genene, mens alt av "sjukdomsgener" faller fra. I stedet vil potensialet for sjukdommer eller plager være mer fasettert, fordi en jo blander to raser som alle har med seg negative sider.

Det som derimot ER riktig, er at dersom en blander feks en mops med en rase med sunn konstruksjon og normal neselengde, så vil valpen komme ut mer sunn i den forstand at nesa vil være lengre og pustemuligheten større. Men å blande en pointer med en doberman gjør ikke valpen sunnere. lol

Forøvrig er jeg uenig med Sandra om at det å ta en hund med på utstilling og oppleve at den oppfører seg der, er en god test på mentaliteten til hunden, og helt enig med Helenes innspill om hva som kan gjøre at hunder som egentlig er ganske skjøre mentalt, tilsynelatende ikke er det pga atferd på utstilling. Det har jeg opplevd sjøl, en gang jeg hadde med en annens shiba på utstilling. Dette var en utrolig usikker og utagerende hund, men rundt utstillingsringen oppførte den seg som en prest, rett og slett fordi den blei helt overvelda av mengden inntrykk og hunder.

Jeg mentalbeskriver hundene mine, og synes det både er en fantastisk mulighet til å bli bedre kjent med egen hund, en flott erfaring å ta med seg i hundeholdet og ikke minst fine innspill å ta med seg ved valg av partner dersom en ønsker å avle på hunden sin.

Senast redigerat av Aiko-Chan (2014-03-18 12:37:10)

#76 2014-03-18 13:23:57

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Hos vissa är det en befäst sanning och hos andra en myt att utställning är en mätning av mentalitet. Jag fick tidigt lära mig att ingen hund kunde ha en sämre mentalitet om den klarade av en utställning, men idag vet jag att så är inte fallet. Bäst att förtydliga att jag inte menar att alla utställningshundar har dålig mentalitet! Bara att det går att slinka igenom det nätet om det används som mått på god mentalitet.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#77 2014-03-18 16:25:52

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Aiko-Chan skrev:

Caroline skrev:

Først og fremst er det ingenting som heter "blandingsraser", men blandingshunder. tongue .

Aiko-chan, vet inte riktigt vad det är för fel med att kalla en hund för blandras?
Blandningshund är något nytt för mig.

Hälsar Caroline

#78 2014-03-18 16:48:56

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Blandingsrase eller blandingshund, her kommer det helt ann på hvilket språk man snakker. For i Norge blir de omtalt som blandingshunder.

Laila

#79 2014-03-18 19:46:17

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

En blandning av olika hundraser kallas blandras på svenska.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#80 2014-03-18 20:04:47

Sandra
Medlem
Från: Upplands Väsby
Registrerad: 2013-02-22
Hundar/kennel:
Yamazakura's Oliver

Jag menar såklart inte att man enbart kan/ska använda utställningar för att avgöra hur en hunds mentalitet är.. men man kanske kan få ett hum iaf och sålla bort de som verkar alltför ohanterbara, stressade, rädda m.m... visserligen kanske de är världens bästa hundar på hemmaplan så kan ju vara svårt att avgöra.. utställningar är ju inte den mest naturliga miljön för en hund.. Jag köper helt ert resonemang där... fast för mig känns det som ett litet plus att min hund klarar av den miljön, men det kan ju vara för att jag vet att han funkar bra i andra sammanhang också och får vara Hund utanför "utställningsvärlden".. och för uppfödare kan väl utställningarna vara en plats att få upp ögonen för hundar de kan vara intresserade av att använda sig av i sin avel bl.a... och då kan man ju iaf få ett första intryck av hur den verkar vara iaf... kanske tänker jag fel där med... men jag menade inte att framställa utställningarna som ett slags mentaltest ;p...

Tycker det har varit olika på de olika utställningar jag varit på.. det är inte alltid de grövre hundarna som går bäst.. men ja, kanske för ofta.. frågan är om de skulle upplevas lika grova om de hade något lägre hull på kroppen.. hmm.... Något jag reagerar på ibland också är att en del shibor är så väldigt bepälsade, det är inte heller mitt intryck riktigt av hur shiban ska se ut? En del som blivit placerade har dessutom haft ganska raka vinklar bak och inte rört sig så ledigt som iaf jag vill se? Men som sagt, jag kan inte rasen helt och är heller ingen domare ;p..

Kollade på youtubefilmen om utställning och uppfödning i england (har sett den förr men det var länge sen)... och slås allra mest av hur otroligt puckade uppfödarna verkar vara.. där handlar det verkligen bara om att stå som ägare/uppfödare till den vinnande hunden, hälsoaspekten bortser man heeelt ifrån. Någon hade tagit 26 (!) kullar på en cavalierhane Efter att den konstaterats ha den allvarliga sjukdomen där hjärnan inte får plats. Det är ju bara idioti. Jag upplever inte att det är riktigt på samma sätt här. Man talar lite mer öppet om problem som uppstår. Även om man tyvärr fortsätter avla så som man har tolkat att raserna ska se ut. Ni som kan genetik och sånt.. hur många generationer skulle det ta att t.ex bara använda sig av lite mer långnosade mopsar o bulldogar som exempel för att få fram det som standard? Eller avla bort massa överflödig hud hos basset och mastiff? Är det genomförbart? Eller ska man sluta avla på vissa raser helt o låta de "försvinna".. Eller räcker det med att man på utställningarna slutar döma fram extrema exempel som vinnare? Den stackars pekinesen t.ex som jag för mitt liv inte kan förstå hur man kan utse som varken vacker eller sund.

Vore det inte smart om man hade ett hälsoprogram för de raser som har utbredda problem som sa att hundar över 18 månader t.ex inte tillåts ställa upp på utställning om de inte är friskförklarade. Tolka mig inte bokstavligt.. men någonting borde man ju kunna göra.....

Mina ögon tolkar saker ur en ensklid liten hundägares ögon och för mig är utställningarna en rätt trevlig tillställning där jag gärna deltar sålänge min hund verkar tycka att det är rätt lattjo att åka iväg med matte en sväng... jag hoppas att de flesta hundar har ett rikt liv utanför den miljön också... men förstår att det finns extremfall där det enbart handlar om nån form av status.

Men borde man sluta med utställningar helt t.ex? Jag tror ändå att de skulle kunna vara tillgodo om det genomgicks en hel del förbättringar? Många hundar som ställs ut är nog i bättre form än vissa som går hemma o skrotar feta, med oklippta klor o tovor i pälsen.. Fast bäst kanske de hundar däremellan har det wink...

Många funderingar o massa svammel... men det är ett ganska intressant ämne..

Jag kommer kolla höfter, armbågar, patella och ögon på Oliver innan han ev blir aktuell för avel, och för att jag tycker det känns bra för min egen del att ha kollat det. Samt genomföra ett MH och/eller BPH bara för att det känns intressant.

Oavsett hur en hund går på utställningar måste det ju ligga i varje enskild uppfödares intresse att endast avla på mentalt bra hundar som är korrekt konstruerade och utan hälsobesvär. Sen har man ju aldrig några garantier vad som nedärvs till valparna även om tik och hane är tiptop på alla punkter, men då har man ju iaf gjort sitt bästa...

#81 2014-03-20 05:42:16

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Sandra skrev:

(...)
Oavsett hur en hund går på utställningar måste det ju ligga i varje enskild uppfödares intresse att endast avla på mentalt bra hundar som är korrekt konstruerade och utan hälsobesvär. Sen har man ju aldrig några garantier vad som nedärvs till valparna även om tik och hane är tiptop på alla punkter, men då har man ju iaf gjort sitt bästa...

Så sant så sant.

Visst kan utställningar göra sitt för hundaveln, men man ska komma ihåg att det som visas är ett avelsresultat från en parning mellan två andra hundar. Det visar inte att den vinnande hunden är ett kommande bra avelsdjur per automatik. Och i takt med att vi får fler shibor av showvariant kommer uppfödarna få välja vilken typ de ska föda upp. Precis som det blev hos labradorer, huskies med flera raser. En mycket tråkig prognos framåt för vår ras - tycker jag.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#82 2014-03-20 05:53:33

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Och i takt med att vi får fler shibor av showvariant kommer uppfödarna få välja vilken typ de ska föda upp. Precis som det blev hos labradorer, huskies med flera raser. En mycket tråkig prognos framåt för vår ras - tycker jag.

Jag hörde nyss en uppfödare säga - "nej jag är inte intresserad av denna hund eftersom jag letar efter en hund av NIPPO-typ" - vilket gjorde mej oerhört glad.

NIPPO-utställningar kanske påverkar synen på shiba och hur idealet se ut? Nu måste NIPPO-domaren ändå döma de hundar som ÄR på utställningen, oavsett hur typiska och otypiska de än är. MEN - det kanske ändå är en väg framåt.

Lena

#83 2014-03-20 08:32:32

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

NIPPO-utställningar kanske påverkar synen på shiba och hur idealet se ut? Nu måste NIPPO-domaren ändå döma de hundar som ÄR på utställningen, oavsett hur typiska och otypiska de än är. MEN - det kanske ändå är en väg framåt.

Vi så vel litt av det på Norske Shiba spesialen i fjor. Da den ene dommeren ikke ville ha show typen men heller hunder som var mot Nippo typen.

På Crufts går veterinærer igjennom de BIR hunder som er av rasene som har bl.a. pusteproblemer. Skulle noen av disse hundene ha pusteproblemer eller ha en anatomi i hode som ikke er forsvarlig får heller ikke disse hundene representere sin rase i gruppa. Dette gjør til at dommere og oppdrettere nå må se mer på dette problemet. Noe jeg synes er helt riktig.

Tycker det har varit olika på de olika utställningar jag varit på.. det är inte alltid de grövre hundarna som går bäst.. men ja, kanske för ofta.. frågan är om de skulle upplevas lika grova om de hade något lägre hull på kroppen.. hmm.... Något jag reagerar på ibland också är att en del shibor är så väldigt bepälsade, det är inte heller mitt intryck riktigt av hur shiban ska se ut? En del som blivit placerade har dessutom haft ganska raka vinklar bak och inte rört sig så ledigt som iaf jag vill se?

En hund som har mye pels kan være ganske slank under all denne pelsen. Selv har jeg en hund som er det. Pelsen gjør veldig mye på utseende. Når det gjelder pels så er det helt umulig å se på en valp hvordan pelsen blir i et kull. Det ser jeg på min eldste tispe som har mye pels og litt lenger enn sine søsken. Hun så ferdig ut som jr.
Min yngste tispe har fått kortere pels og hennes søsken har en noe lenger pels en henne. Hun er nok ikke ferdig før hun minst blir 2 år.

Når deg gjelder bakbensvinklene så skal de være moderat vinklet på en shiba.
Ja noen er nok litt lite vinklet, mens andre har mer vinkler.

Laila

#84 2014-03-20 12:11:40

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

wave Haha, greit, jeg tar tilbake det med at det ikke er noe som heter "blandingsrase"! blush

Ellers skulle jeg ønske det fantes en "liker"-knapp her på forumet, for jeg er så enig med deg, Sandra! thumbup

#85 2014-03-28 06:08:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Laila skrev:

En hund som har mye pels kan være ganske slank under all denne pelsen.

Laila

Njaa... en sanning med modifikation! En överviktig shiba ÄR  överviktig, päls eller inte päls. Det SYNS verkligen även om hunden har mycket päls om det är en välmusklad hund i bra kondition eller inte.

Lena

Sidfot