#91 2013-02-24 15:16:38

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Re: Sutamuroku Miko

Grattis till lilla bebisen give-a-rose Det kommer gå bra! heart
Taito älskade också nappar och knyckte alla han kom över.  evilgrin   
Ginza förstod att det var bebisens och hittade hon någon så plockade hon upp den och kom allvarligt och lämnade över den.  thumbup

#92 2013-08-25 09:35:26

Anders
Medlem
Registrerad: 2011-11-09

Hej!
Det har varit en hektisk tid sedan sist jag skrev. Miko har ju tyvärr fått hamna lite i skymundan när en bebis kräver mycket uppmärksamhet. Det har hon hanterat bra, och det har inte varit några problem med att våran son Kasper blev en del av flocken.

Idag har vi faktiskt varit iväg på en ny inofficiell utställning, tyvärr så hörde vi inte vårat nummer när det ropades ut så vi missade grupptävlingen. Men dom var snäll och gav henne en bedömning och den var positiv!

I början på September så skall vi testa på en rally nybörjarkurs.. får väl kanske be att få återkomma om hur det gick?
Miko som hund har blivit mycket lugnare med andra hundar, och kan faktiskt säga ifrån ibland med litet morr när hon tycker att vissa hundar blir för närgånga vid hennes rumpa. Kanske förvandlas hon till en surtant till slut? big_smile

Det är inga problem att ha henne lös i skogen numera, hon är väldigt lydig.
En morgon släppte jag iväg henne som vanligt och började tycka att det tog lite lång tid, men sen hör jag att hon är på väg tillbaka, fast med en överraskning. Framför henne drev Miko glatt ett rådjur rätt emot mig! Jag fick hoppa åt sidan för att komma undan, och jag blev väldigt glad när Miko lyssnade på inkallningen och avbröt jakten.

Här är några nya bilder:

Mys!
http://shibainfo.com/forum/img/gallery/569_1377423033.jpg

En Griffonvalp som ibland går henne på nerverna, speciellt när hon hänger från halsen. Miko försöker säga ifrån med morr men det funkar inte och hon blir jätteolycklig!

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/569_1377423126.jpg

Säg Cheese!
http://shibainfo.com/forum/img/gallery/569_1377423262.jpg
Lena: Kanske dags att flytta denna tråd till unghundar? smile

#93 2013-08-26 14:57:14

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Vad ROLIGT att få se Miko igen! heart
Och så vacker hon är. Kanske en officiell utställning nästa gång? tongue

Och en vacker bebis har ni också! grattis

p.s. Helene flyttar du tråden?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#94 2013-08-26 15:01:54

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

På vissa av bilderna trodde jag nästan det var Hana! Vem är Miko barn till?

Hej Kasper! Du var en snygging!

Hälsar Caroline

#95 2013-08-26 15:04:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Caroline skrev:

På vissa av bilderna trodde jag nästan det var Hana! Vem är Miko barn till?

Hej Kasper! Du var en snygging!

Det är ett barnbarn till Hana. Zumi, Zums mamma,  är mamma till henne och Linus är pappa. Så hon är nära släkt med Rumi och Raiden.

Lena

#96 2013-10-19 12:07:12

Anders
Medlem

Hipp hurra idag fyller Miko två år! th_smiley_emoticons_torte5
Vi har snart avslutat rally nybörjarkursen och det har gått över förväntan. Det är husse som måste bli bättre på smådetaljerna bara! Vi körde en testrunda på en riktig bana och enligt instruktören så skulle vi fått godkänt(dvs över 70 poäng) om det varit på riktigt så det var kul. Vi funderar på att anmäla oss till en riktig tävling till våren.

Födelsedagen firades med tårta, hon trodde inte sina öron när hon fick ett varsågod!

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/569_1382183965.jpg

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/569_1382184035.jpg

Det finns fördelar med att ha en Bebis hemma har hon kommit på! Då och då ramlar det ner något kex.

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/569_1382184215.jpg

Senast redigerat av Anders (2013-10-19 12:08:22)

#97 2013-10-19 14:07:44

Shiro
Medlem
Från: Tyresö
Registrerad: 2011-07-14
Hundar/kennel:
Banzai av Enerhaugen (Shiro), Benifuku av Enerhaugen (Mio)

Grattis på födelsedagen Miko grattis wave

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#98 2013-10-19 15:26:56

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Grattis på födelsedagen Miko! hurra giftboxes th_smiley_emoticons_torte5 - önskar alla vi på Sutamuroku! star

Lena

#99 2013-10-19 18:09:35

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

wave Grattis Miko från Hana med familj! wave

Hälsar Caroline

#100 2013-10-20 04:25:47

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

HELENE KAN DU FLYTTA TRÅDEN TILL VUXNA OCH UNGHUNDAR! smile

Lena

#101 2013-10-20 05:14:10

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

th_smiley_emoticons_torte5 GRATTIS MIKO!

Lena skrev:

HELENE KAN DU FLYTTA TRÅDEN TILL VUXNA OCH UNGHUNDAR! smile

Absolut! Gör det när jag har lugn och ro så att jag inte raderar något.. whistle

(5427 besök har valptråden haft innan flytt och räkneverket nollades.)

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#102 2013-10-20 19:03:26

Jenny Lindström
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2013-04-12
Hundar/kennel:
Sutamuroku Pikachu. Wilson <3

Grattis Miko! th_smiley_emoticons_torte5giftboxesbig_smilesmile

#103 2013-10-21 21:32:23

Anders
Medlem

Miko hälsar och säger tack! Extra kul att hon numera räknas in som Unghund/Vuxen shiba på forumet! fox

#104 2015-06-03 07:47:52

Mikosmatte
Medlem
Registrerad: 2015-06-03

Här kommer en liten uppdatering från Miko.

Miko har hunnit bli 3½ nu och ser sig själv lite som något av en förnäm dam. Hon har varit som en liten tant sedan hon fyllde 2 och lek med valpar och annat tramsigt ägnar hon max 10 minuter till innan hon ledsnar. Hon är väldigt mjuk, lyhörd och följsam vilket gör våra promenader till en fröjd, hon håller koll på våra rörelser och följer på lätta tassar.

Ibland får hon för sig att hon absolut vill gå åt ett annat håll och stannar upp och ser uppfordrande på mig, det är alltid svårt att hålla sig för skratt. Hennes glädje när jag ger med mig och följer efter henne är ovärderlig. För mig har det alltid varit viktigt att kunna ha lite ge och ta med min hund, jag har aldrig begärt total lydnad utan att kunna ha ömsesidig respekt har varit målet.

Våran lilla människovalp Kasper har hunnit bli lite över 2 år nu och det har varit lite kämpigt ibland för Miko. 2 åringar är inte de bästa på att lyssna och förstå när man försöker lära hur man hanterar hundar och vad som inte är tillåtet att göra. Att komma springande för att ge en stor kram kanske funkar på vissa hundar men den funkar definitivt inte på Miko, hon väjer undan direkt. Småbarns snabbhet och yviga rörelser gillar hon inte och när det blir lite för hetsigt har det inte funnits något annat val än att låta Miko få vara på andra sidan av grinden i trappen. Tyvärr tar hon det ibland som ett straff men ofta nu på sista tiden har hon bara gått iväg och lagt sig på övervåningen i lugn och ro. Annars vill hon helst vara där vi andra är, hon är en riktig liten myshund som gärna ligger nära (helst på oss) och hoppar ofta upp i knät.

Hon har charmat de flesta i området och har två grannar hon alltid får något gott av. När det gäller hundmöten har hon lugnat ner sig och ignorerar oftast nya hundar. Hundar hon känner är alltid vänner som hon glatt vill fram och hälsa på, ibland tjuter hon av lycka. Det finns en gammal Collie-herre i närheten som hon fjäskar otroligt mycket för, annars brukar hon sällan vara den som ställer sig i lekställning och fjäskar.

Människor älskar hon fortfarande och skulle gärna hälsa på alla hon såg, helst äldre som pratar om hur fin hon är! Shibor är inte så vanliga uppe i Sundsvall så många stannar upp och frågar vad det är för ras. Vi träffade till och med en förvånad japansk man som ville fota oss, då hade vi även med shiba-kompisen Charlie så det var två japanska hundar han fick på bild.

Miko har tre närmare vänner hon träffar ofta. Charlie, som också är en shiba-tjej som ett par vänner har. Movitz är en japansk spets-kille som min bror har och som hon har växt upp med sen de var valpar. Humla är en bryssel griffon som mina föräldrar skaffade några år efter vi fick Miko, i början tyckte nog Miko att hon var hemskt jobbig men nu har även hon växt upp lite och blivit lugnare.

Vi har varit på lite olika kurser med Miko, förutom valpkursen gick vi en rallylydnadskurs som hon såg ut att gilla men hon är ingen agilityhund har vi märkt. Spår har vi provat lite i samband med valpkursen och det tyckte hon om. Nu var det länge sedan vi la ett spår här hemma men hon äskar när vi leker kurragömma och hon ska hitta någon. Tyvärr tar barn en hel massa av tid och Miko har nog fått en riktigt tråkig vinter och vår. Nu i sommar har vi långsemester så då blir det andra bullar, husse har även börjat springa med henne och det tycker hon är kul.

Miko har alltid varit en liten husse-tjej. Från det att vi kom till Lena och skulle hämta henne och hon flög upp i Anders famn och la sig nöjt där och sov. Matte har haft det kämpigt att försöka ta igen och det är fortfarande husse som äger den största delen av Mikos hjärta! Det spelar såklart ingen roll att hon har sin favorit för hennes glädje när jag kommer hem visar att jag har en stor plats jag med och det värmer. Mikos glädje kan faktiskt lysa upp ett helt hus, hennes pigga stora ögon strålar och man får en massa massa blöta pussar.

Jag är otroligt tacksam över Miko, för mig är hon perfekt och min absoluta drömhund. Hon är som en bästis som förstår och accepterar min hela själ och jag förstår och accepterar hennes. Vi har otroliga äventyr tillsammans!

/Mikos matte

#105 2015-06-03 08:41:18

Mikosmatte
Medlem

https://farm1.staticflickr.com/291/18413193215_c406149fd4_z.jpg
Nyfiken Miko

http://farm8.staticflickr.com/7573/15922434218_911fb006ce_z.jpg
Miko älskar fortfarande vinter och snö

http://farm8.staticflickr.com/7518/15851949862_bf47097db1_z.jpg
Miko och kompisen Charlie

https://farm3.staticflickr.com/2934/14495041932_5795fcc80f_z.jpg
Kasper och Miko sover middag

http://farm4.staticflickr.com/3586/13034010535_15796fb4e1_z.jpg
Kasper och Miko leker

http://farm8.staticflickr.com/7448/13034490454_bd78d8c0af_z.jpg
Väntar förväntansfullt på att en granne närmar sig

https://farm1.staticflickr.com/429/18261255679_d0150c1eb6_z.jpg
Här lär vi oss att tugga på pinnar!

Senast redigerat av Mikosmatte (2015-06-04 07:42:02)

#106 2015-06-04 05:55:58

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Vad roligt att bli uppdaterad! Ja, det är tufft att hinna med ung hund och barn samtidigt, man skulle vilja kunna trolla för att räcka till. Jag bli glad att ni förstår att det inte alltid är så lätt för en hund att tolka barn. Fortsätt att hjälpa henne så att inga missförstånd uppstår. Snart kan ju den lilla bli rolig - den kan dela ut godis! Använd gärna en kopp eller något barnet kan hålla i med några godisbitar i så blir det en träningsstund för båda. Detta för att både barn och hund ska associera matande med koppen och att det inte alltid är fritt fram att ge och ta.

Tror att du ska se det som att ni har olika delar av hjärtat… delarna är olika stora vi olika tillfällen bara. smile heart

Ser fram emot bilder!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#107 2015-06-04 08:24:30

Mikosmatte
Medlem

Hej Helene!

Bra idé det där med koppen, det måste vi prova! Miko tar ogärna emot godis ur handen från andra än mig och Anders och Kasper har fått lägga godis på golvet framför henne.

Barn är ju så impulsiva och svåra att läsa även för oss människor så jag har full förståelse för stackars Miko wink

Nog tycker hon att han är bra att ha ibland, dom leker ju titt som tätt med varandra och då och då kommer det ju nåt ätbart flygande från matbordet whistle

Det jag kan vara lite orolig över är att det ska hända något som får henne att förlora förtroendet, att han ska göra illa henne och vi inte har hunnit hindra det. Det är jättesvårt att alltid vara där och ibland sker allt så fort... Jag vill ju såklart att dom ska ha en jättebra relation såsmåningom.

Det är absolut sant det där om olika delar av hjärtat!, tack smile

Sidfot