#1 2015-08-14 06:39:17

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ormbett

Jag är inte någon sann vän av ormar... varken i terrarium eller i vår natur. Dessutom tycker jag att det blir fler och fler för varje år, speciellt huggormar ser man mer av och historierna av ormbitna hundar blir fler och fler. Är det verkligen så få av dem att de fortfarande måste vara fridlysta?

Under alla mina år med många hemma-hundar så fick jag den första ormbitna förra sommaren, det var gamla Chili som blev illa biten i kinden och svullnade upp något groteskt. Fick inga bestående skador men vi var rejält oroliga en tid under efterföljande provtagningar. http://shibainfo.com/forum/img/gallery/4_1408426399.jpg

Nyligen blev Nikkis son Zuki ormbiten i tungan. Det var den omedelbara närheten till veterinär som räddade livet på honom för han svullnade igen och kunde inte andas. Det gick inte att få ner en slang den vanliga vägen pga. av detta utan han fick akut snitta halsen och interturberas. Tungan blev svart och det var oklart om den skulle kunna räddas. Han vårdades på Ulltuna och var högriskpatient i flera dygn. Han fick även serum i olika omgångar och det får de bara om det är riktigt illa. Nu är han hemma och även om det var mycket nära så ser han ut att ha klarat av detta. Så om ett tag är nog han och husse Claes tillbaka i skogen på vildsvinsjakt igen.

Och att ormarna ringlar iväg när man kommer gående är inte riktigt sant, det är alldeles för många som är väldigt nära att trampa på dem där de ligger på vägar och stigar och solar.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#2 2015-08-14 07:22:12

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Re: Ormbett

Men fy va hemskt! oh ja nog håller jag med om att det känns som att huggormarna blivit fler. Vi har knappt sett orm i skogen där vi går. Men iår har flera sagt att de sett huggorm vid ett område. Tidigare i sommras höll jag också på att kliva på en esping (stavas det så) som låg i attackläge mitt på vägen.

Va skönt att Zuki klarade av det! give-a-rose

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#3 2015-08-14 07:46:47

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jag fick höra att när det är varmt så är skogen säkrare än vägar då det är värmen på vägarna ormarna vill åt. Det är därför många blir ormbitna just i diken och i gräs/snår i anslutning till där man promenerar.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#4 2015-08-14 14:21:54

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Ja, Chili minns jag. Fy så otäckt det var.
Men Zuki....det där med tungan...om den inte går att rädda...jag menar...hur lever de då?

Hälsar Caroline

#5 2015-08-14 14:43:35

bini.89
Medlem
Hundar/kennel:

Caroline skrev:

Men Zuki....det där med tungan...om den inte går att rädda...jag menar...hur lever de då?

Går det för en hund att leva utan tunga? Nu blev jag också att fundera hmm

// Mvh

#6 2015-08-15 12:28:19

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

bini.89 skrev:

Caroline skrev:

Går det för en hund att leva utan tunga? Nu blev jag också att fundera hmm

Nej, det går inte att leva utan tunga. Det var en stor lättnad när de svarta partierna drog sig bakåt och det började skymta en rosa tunga igen. Så oavsett om Zuki hade överlevt allt annat så hade det ändå kunnat sluta väldigt tråkigt.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#7 2015-08-15 15:31:10

bini.89
Medlem
Hundar/kennel:

Det var nästan det jag kände på mig hmm
Skönt att det inte behövde bli så.
Jag har tack och lov aldrig varit med om att mina hundar blivit ormbitna. Så hoppas vi slipper det i framtiden också.

// Mvh

Sidfot