• Index
  •  » Avel
  •  » Aveln med samma shiba många ggr i en stamtavla.

#1 2012-11-30 09:52:31

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Aveln med samma shiba många ggr i en stamtavla.

Jag har argumenterat i flera trådar varför jag inte tycker att shibor som har många barn, barnbarn och barnsbarnsbarn i nordisk avel ska förkomma 3-4-5-6 gånger i samma stamtavla hos enskild shiba. Nu försöker jag hitta inlägg som argumenterar för detta men hittar inga... Behöver hjälp!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#2 2012-12-01 05:45:29

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Aveln med samma shiba många ggr i en stamtavla.

Vad är det du säger? Behöver du hjälp att hitta inlägg som argumenterar FÖR att samma hund förekommer många gånger i stamtavlan?
Tror inte vi har haft några sådana...?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2012-12-01 06:02:22

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Vad är det du säger? Behöver du hjälp att hitta inlägg som argumenterar FÖR att samma hund förekommer många gånger i stamtavlan?
Tror inte vi har haft några sådana...?

Ja, det syns ju i stamtavlorna att det det avlas mångdubbelt på redan högproducerande hundar så det skulle vara intressant att få sakliga argument FÖR den aveln.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#4 2013-03-06 05:06:46

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Har ni upptäckt denna funktion i vårt register?

För tikar:
http://register.shibainfo.com/offspring/?gender=t

Glendalin Hime of Sueden leder barnbarnsligan med Bi Ien Tinge Ling som god tvåa - 333 respektive 323 barnbarnsbarn.

För hanhundar:
http://register.shibainfo.com/offspring/?gender=h

Här leder Tenkuu No Tetsu Go Yokohama Atsumi överlägset med 415 barnbarnsbarn. Andra hanar nosar honom dock i hälarna.

Med så många barnbarnsbarn finns stor risk att att samma hundar återkommer flera gånger i stamtavlorna. Du som tänker köpa valp - håll utkik! Genbasen snävas snabbt åt om man korsar stora linjer flera gånger i samma stamtavla. Titta gärna längre bak än de första generationerna. Hos SKK kan du hitta utvidgade stamtavlor om du söker på Hunddata på din hunds namn eller registreringsnummer.

Lena

#5 2013-03-06 08:42:24

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Lena skrev:

Har ni upptäckt denna funktion i vårt register?

Fantastisk! thumbup

#6 2013-03-08 12:32:42

Ak-inu-ba
Medlem
Från: Sparbu, Norge
Registrerad: 2006-07-12
Hundar/kennel:
***Kennel AK-INU-BA*** Saku, Yoyo (i Oslo) & akitaene Eikou og Kanaka
Webbsida

Lena skrev:

Med så många barnbarnsbarn finns stor risk att att samma hundar återkommer flera gånger i stamtavlorna. Du som tänker köpa valp - håll utkik! Genbasen snävas snabbt åt om man korsar stora linjer flera gånger i samma stamtavla. Titta gärna längre bak än de första generationerna. Hos SKK kan du hitta utvidgade stamtavlor om du söker på Hunddata på din hunds namn eller registreringsnummer.

thumbup Viktig å sette fokus på dette!
Noen tror at stamtavlen er bare det man ser på registreringsbeviset, og da kan man lett brenne seg....

Hilsen Lisbeth, kennel Ak-inu-ba
www.akinuba.no
lisbeth@akinuba.no

#7 2013-03-09 09:16:54

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ak-inu-ba skrev:

Lena skrev:

thumbup Viktig å sette fokus på dette!
Noen tror at stamtavlen er bare det man ser på registreringsbeviset, og da kan man lett brenne seg....

Så sant! Och viktigt! Och det finns fler fällor... man ska hålla koll på nära släktingar också. Shibor kan ha mycket nära släktskap även om de kommer från olika kennlar.

Det gläder mig mycket att Svenska kennelklubben också reagerat på att rasklubben satt taket för inavels-%  högt i  RAS-2012. I granskningen säger Maija Eloranta att "det rekommenderade taket för ökning av inavelsgraden gärna får pressas lägre eftersom Shibapopulationens sammansättning tillåter detta." thumbup

Säger som jag alltid har sagt; det är inte den nära släktskapsaveln som är hotet mot shiban i dag utan det fenomen att samma hundar återkommer gång på gång i samma stamtavlor, även om inavels-% blir låg i de formler som används. Ärftliga gener lever längre än dessa räknesätt.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#8 2013-03-09 11:50:32

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Till viss del kan jag förstå att man vill pröva en kombination där en UTMÄRKT hund förekommer fler än 1 gång, men att den ska vara med 5-6 gånger här jag väldigt svårt att förstå... Så bra har jag svårt att tro att en enskild hund är att den ska ha så mycket inflytande..

Sen också att vissa uppfödare inte bara prövar en gång, utan fortsätter att göra i princip samma kombinationer i all evighet, men det kanske är en annan diskussion..

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#9 2013-03-10 07:15:30

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Goldenhill skrev:

Till viss del kan jag förstå att man vill pröva en kombination där en UTMÄRKT hund förekommer fler än 1 gång, men att den ska vara med 5-6 gånger här jag väldigt svårt att förstå... Så bra har jag svårt att tro att en enskild hund är att den ska ha så mycket inflytande..

Sen också att vissa uppfödare inte bara prövar en gång, utan fortsätter att göra i princip samma kombinationer i all evighet, men det kanske är en annan diskussion..

thumbup

Jag såg nyligen en stamtavla där en hund som står för en av våra största linjer - och som fick diabetes - förekom 2 ggr plus min Akiko, som också hade diabetes, förekom 1 gång.

Undrar om de blivande valpköparna visste om detta? Diabetes är en av de mest djävulska sjukdomar som finns och jag skulle INTE våga köpa en sådan valp själv.

Det är sådant som kan hända när man dubblar hundar. Risken för olika sjukdomar ökar.

Lena

#10 2013-03-10 07:38:18

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Jeg har et stort ønske.

Tenk hvis en hund kunne ha samme reg nr hele sitt liv uansett hvor i verden den bor og hvor mange ganger den har flyttet.
Alle importer til Norge beholder sitt siste reg nr., men det finnes hunder på stamtavler som har to eller flere reg nr i den norske databasen.
Da blir innavlsgraden feil hvis man får systemet til å regne ut.
Men man MÅ ikke stole helt blindt på hva systemet regner ut. Man MÅ også lese navnene på stamtavla.
Men med samme reg nr hele livett er det så mye lettere å finne hunder når man søker i de forskjellige databaser.

Laila

#11 2013-03-10 10:37:35

Shiro
Medlem
Från: Tyresö
Registrerad: 2011-07-14
Hundar/kennel:
Banzai av Enerhaugen (Shiro), Benifuku av Enerhaugen (Mio)

Lena skrev:

Jag såg nyligen en stamtavla där en hund som står för en av våra största linjer - och som fick diabetes - förekom 2 ggr plus min Akiko, som också hade diabetes, förekom 1 gång.

Undrar om de blivande valpköparna visste om detta? Diabetes är en av de mest djävulska sjukdomar som finns och jag skulle INTE våga köpa en sådan valp själv.

Tror inte de blivande valpköparna blev informerade om detta, nej. Vare sig man medvetet väljer att avla på sjuka djur eller kan för lite för att begripa vad man sysslar med, så berättar man nog inte det för sina köpare. Och även om man som valpköpare försöker läsa på och sätta sig in i så mycket som möjligt innan köpet, kan man ha oturen att inte inse i tid att den uppfödare man har hittat inte är seriös. Jag har själv råkat ut för detta för länge sedan och fått lära mig "the hard way" att en registrering i Sverak (det gällde en raskatt den gången, en bengal), medlemskap i rasklubben och ett antal utställningsvinster inte är en garanti för att uppfödaren är seriös.

Det är därför guld värt att sajter som Shibainfo finns star

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#12 2013-03-28 10:16:56

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Shiro skrev:

Lena skrev:

Tror inte de blivande valpköparna blev informerade om detta, nej. Vare sig man medvetet väljer att avla på sjuka djur eller kan för lite för att begripa vad man sysslar med, så berättar man nog inte det för sina köpare. Och även om man som valpköpare försöker läsa på och sätta sig in i så mycket som möjligt innan köpet, kan man ha oturen att inte inse i tid att den uppfödare man har hittat inte är seriös. Jag har själv råkat ut för detta för länge sedan och fått lära mig "the hard way" att en registrering i Sverak (det gällde en raskatt den gången, en bengal), medlemskap i rasklubben och ett antal utställningsvinster inte är en garanti för att uppfödaren är seriös.

Det är därför guld värt att sajter som Shibainfo finns star

Ärftlighet/gener är mycket och både väntade och oväntade saker dyker upp. Inlägget om flera shibor med diabetes i samma stamtavla är mycket tänkärt - för mig i alla fall. Men varken medlemskap eller vinstrosetter är är ärftliga... men används ofta som argument till valpköpare. Nej, det är verkligen inte lätt att vara valpköpare.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#13 2013-05-30 04:45:17

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Ärftlighet/gener är mycket och både väntade och oväntade saker dyker upp. Inlägget om flera shibor med diabetes i samma stamtavla är mycket tänkärt - för mig i alla fall. Men varken medlemskap eller vinstrosetter är är ärftliga... men används ofta som argument till valpköpare. Nej, det är verkligen inte lätt att vara valpköpare.

Personligen har jag inte träffat en enda valpköpare genom åren som tittat på kullens stamtavla i förväg eller haft frågor om detta. Någon enstaka har haft frågor om hälsoaspekten men det stora flertalet inte.

Det är anmärkningsvärt hur lite Hunddata används - eller varför inte titta i Shibainfos databas? - när det gäller valparnas föräldrar och härstamning.

Jag skulle verkligen tycka det vara roligt att träffa andra uppfödare och prata om shiban som ras och vilken utveckling vi ska sträva mot. Mr Tomimoto sade en klok sak i Norge (fritt citerat): - "att föda upp en bra showshiba är enkelt, det är det andra som är svårt"

Att föda upp shibor med de rätta kvalitéerna, i både utseende och temperament - DET är det svåra.

Hur gör vi det? Vad har vi för visioner? Hur stämmer det med visionerna i Japan? Hur kan vi "översätta" deras önskemål om utseende och temperament till våra hundar? Som ska passa i vårt samhälle?

DET skulle jag vilja prata om.

Lena

#14 2013-05-30 06:50:48

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

"att föda upp en bra showshiba är enkelt, det är det andra som är svårt"

Sitatet til  Mr. Tomimoto sier mye Lena.

Er helt enig at det å avle frem rett kvalitet (slik Japanerne ønsker) på hundene er veldig vanskelig.
Så har vi alle de kvalitetene som vi andre mener er bra og som kansje bidrar med å endre rasen fra det som Japanerne ønsker.

Det blir også vanskelig når dommerne også har forskjellig syn på hvordan rasen skal se ut. Vi støtter jo oss også på det de sier om vår hund.

Laial

Senast redigerat av Laila (2013-05-30 06:51:38)

#15 2013-05-30 12:27:20

Kellyhoff's
Medlem
Från: Helsingfors, Finland
Registrerad: 2006-08-01
Hundar/kennel:
Zumi & Taiga
Webbsida

Lena skrev:

Personligen har jag inte träffat en enda valpköpare genom åren som tittat på kullens stamtavla i förväg eller haft frågor om detta. Någon enstaka har haft frågor om hälsoaspekten men det stora flertalet inte.

Det är anmärkningsvärt hur lite Hunddata används - eller varför inte titta i Shibainfos databas? - när det gäller valparnas föräldrar och härstamning.

Var i Shibainfos register kan jag se att t.ex. Akiko hadde diabetes? Hur kan jag se det i SKK databas?
Var kan en valpköpare kolla upp alla hundar i stamtavlan med olika slags sjukdomar som inte finns att få någonstans då det inte registreras?
Man skall avla på friska hundar, ändå så är det väldigt få som kontrollerar något annat än det som är ett måste i Sverige, dvs höfter o armbågar. Var finns alla uppgifter om knäleder och ögon?

#16 2013-05-30 15:23:19

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Kellyhoff's skrev:

Lena skrev:

Var i Shibainfos register kan jag se att t.ex. Akiko hadde diabetes? Hur kan jag se det i SKK databas?
Var kan en valpköpare kolla upp alla hundar i stamtavlan med olika slags sjukdomar som inte finns att få någonstans då det inte registreras?
Man skall avla på friska hundar, ändå så är det väldigt få som kontrollerar något annat än det som är ett måste i Sverige, dvs höfter o armbågar. Var finns alla uppgifter om knäleder och ögon?

Det enda som är ett måste i Sverige är KÄND höftledsstatus.

Resten är frivilligt.

Personligen kollade jag under en period både armbågar och ögon också - men inte en enda valpköpare frågade någonsin efter det.

I Hunddata kan du kontrollera gjorda hälsoundersökningar.

I Hunddata kan du se stamtavlor och i Shibainfos register kan du se, hur många avkommor enskilda hundar har.

Så länge valpköpare inte frågar efter och inte väljer att utesluta köp av valpar efter överanvända linjer och efter hundar som har samma hundar många gånger i sina stamtavlor så kommer denna avel att fortsätta.

Vart den aveln har lett raserna kan vi se i andra raser. I de största raserna kan det vara svårt att hitta två friska hundar att avla på.

Hur ska vi bevara shiban frisk? Inte tänkte väl uppfödare av andra raser att alla dessa konstiga sjukdomar skulle dyka upp?

Lena

#17 2013-05-30 17:19:33

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Så länge valpköpare inte frågar efter och inte väljer att utesluta köp av valpar efter överanvända linjer och efter hundar som har samma hundar många gånger i sina stamtavlor så kommer denna avel att fortsätta.

Många valpköpare (som jag själv) är väl för det mesta för mycket på "rosa moln" för att bry sig om sådant om sin blivande familjemedlem. Man är så glad att få hem en valp så man inte tänker på hur viktigt det är att kolla stamtavlor, sjukdomar osv. Man vill ju lita på uppfödaren hmm 
Sen tror jag också att många också är lite rädda att just ta upp detta med en "valpsäljare" för dom är rädda att bli nekade att köpa valp om man ställer för mycket frågor. En sådan person skulle man ju självklart inte köpa av men det är nog svårt att tacka nej till den lilla söta valpen framför sig. sad

Vart den aveln har lett raserna kan vi se i andra raser. I de största raserna kan det vara svårt att hitta två friska hundar att avla på.

För typ 7-8 år sedan sa det ju pang hos populariteten hos jack russel terriers. helt plötsligt skulle alla ha en jack russel och det var annonser överallt med valpar till salu. Idag ska du vara riktigt glad om du har en frisk sådan. på Skks hemsida står det att det är en frisk och sund ras. Det är det inte! Jag känner inte en enda jack russel som är "helt frisk" det är allt från patella luxation, klåda, allergier, epilepsi. Sen har jag haft två i min kännedoms krets som dött vid 7 års ålderna av njurproblem.

tycker det skulle vara väldigt tråkigt om shiban hamnade där tillslut sad

Senast redigerat av bini.89 (2013-05-30 17:20:40)

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#18 2013-05-30 19:50:56

Kellyhoff's
Medlem
Från: Helsingfors, Finland
Registrerad: 2006-08-01
Hundar/kennel:
Zumi & Taiga
Webbsida

Frågan var, att var kan jag se om en hund t.ex har diabetes? Om du tycker att valpköparna ska ta reda på vad som finns i stamtavlan före de köper valp?

Är det också så, att uppfödare kollar inget annat än det som är ett måste?
Här i Finland har vi inga som helst tvång på att kolla hälsan, men nästan alla uppfödare gör det ändå. Om man nu ändå söver ner hunden för en höftleds röntgen, så varför kan man inte ta röntgen på armbågar och knän samtidigt? Kolla ögonen tar inte många minuter, varför görs inte det före hundar används i avel?

Sjukdomar kan finnas i vilken som helst hunds stamtavla, även om inavelsprocenten är 0. Man kan ju inte säga att hunden man avlat på är frisk om man inte kollat upp det.

#19 2013-05-30 22:40:06

Tatsumaki
Medlem
Från: Oppdal.Norge
Registrerad: 2006-09-19
Hundar/kennel:
Tasumaki's Akimitsu,Tatsumaki`s Kawai og Katsumoto`s Dahlia
Webbsida

Kellyhoff's skrev:

Frågan var, att var kan jag se om en hund t.ex har diabetes? Om du tycker att valpköparna ska ta reda på vad som finns i stamtavlan före de köper valp?

Är det också så, att uppfödare kollar inget annat än det som är ett måste?
Här i Finland har vi inga som helst tvång på att kolla hälsan, men nästan alla uppfödare gör det ändå. Om man nu ändå söver ner hunden för en höftleds röntgen, så varför kan man inte ta röntgen på armbågar och knän samtidigt? Kolla ögonen tar inte många minuter, varför görs inte det före hundar används i avel?

Sjukdomar kan finnas i vilken som helst hunds stamtavla, även om inavelsprocenten är 0. Man kan ju inte säga att hunden man avlat på är frisk om man inte kollat upp det.

thumbup thumbup thumbup kunne ikke sagt meg mer enig!!!!!!

Hilsen Inger Merete

#20 2013-05-31 02:54:14

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Huvudfrågan i denna tråd är fortfarande - hur kan ni tycka att det är bra avel att öka risken för sjukdomar genom en hundavel där samma hund förekommer många gånger i en och samma stamtavla?

Tittade i Avelsdata och såg till min glädje att inavelstrenden som steg till 1% under 2011 sjönk 2012 och är ännu lägre på de kullar som fötts 2013. Otroligt glädjande!

OBS! fortsätt mer än gärna hälsoundersökningsdebatten i denna tråd:
http://shibainfo.com/forum/viewtopic.php?id=3906 Kopierar ditt inlägg dit, Kellyhoffs.

Lena

#21 2013-05-31 06:26:36

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

I det svenske ras står følgende: Som genomsnittlig nivå i en ras eftersträvas en
inavelsökningen understigande 2,5 % räknat på fem generationer. Rekommendationen är också att avelsdjur inte bör vara närmare släkt än kusiner, det vill säga inavelsgrad högst 6,25 %.

Håper vi også får noe lignende i vår ras som er under utarbeidelse. En anbefaling hadde vært fint.

Det eneste vi har og forholde oss til nå er hva som står i NKK sin Raseforvaltning der står det ingen ting om hvor stor % men at man anbefaler en fornuftig innalvsgrad for rasen. Det blir veldig defust for meg og hva er fornuftig innavlsgrad. Der finnes det mange meninger.
Vet tidligere at det sto helst ikke over 6,25% der en gang, men nå er den fjernet og det sies vel at innavlsgraden ikke skal være over 12,5 % som er alt for høy.

Selv bruker jeg det svenske ras sine anbefalinger.

Laila

Mulig at jeg tar helt feil, men det er slik jeg mener jeg husker det.

#22 2013-05-31 07:02:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Laila skrev:

I det svenske ras står følgende: Som genomsnittlig nivå i en ras eftersträvas en
inavelsökningen understigande 2,5 % räknat på fem generationer. Rekommendationen är också att avelsdjur inte bör vara närmare släkt än kusiner, det vill säga inavelsgrad högst 6,25 %.

Håper vi også får noe lignende i vår ras som er under utarbeidelse. En anbefaling hadde vært fint.

Det eneste vi har og forholde oss til nå er hva som står i NKK sin Raseforvaltning der står det ingen ting om hvor stor % men at man anbefaler en fornuftig innalvsgrad for rasen. Det blir veldig defust for meg og hva er fornuftig innavlsgrad. Der finnes det mange meninger.
Vet tidligere at det sto helst ikke over 6,25% der en gang, men nå er den fjernet og det sies vel at innavlsgraden ikke skal være over 12,5 % som er alt for høy.

Selv bruker jeg det svenske ras sine anbefalinger.

Laila

Mulig at jeg tar helt feil, men det er slik jeg mener jeg husker det.

Men har inte SKK kritiserat svenska rasklubbens rekommendationer?  varför ska man anbefalla en högre inavelsgrad än vad som faktiskt är vanligt inom rasen?

Alla vet ju att höga inavelsgrader ger mer sjukdomar. All forskning pekar på det. All erfarenhet.

Både 6.25 % och 12.5 % är väldigt höga inavelsgrader.

MEN - inavelsgraderna räknas bara på de senaste generationerna. Många hundar av desamma bakåt i generationerna räknas inte. Så inavelsgraderna är egentligen högre om man räknar bakåt och använder samma släktlinjer. Allt beror ju på hur man räknar. Sunda förnuftet måste väl avgöra?

Jag är inte emot att man gör släktskapsparningar emellanåt, linjeavel. Det jag är emot är om man tror att SKKs siffror är allena saliggörande, man inte tittar bakåt i stamtavlorna och om man tror, att om samma hund förekommer 2-6 gånger i en stamtavla så spelar det ingen roll. Om det inte syns hos SKKs provparningar.

Jag anser att det utarmar rasens genpol fruktansvärt och ökar risken för sjukdomar SOM INTE KAN MÄTAS så enkelt som man mäter HD/ED/patella

Lena

#23 2013-05-31 08:00:50

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Citerar ur RAS: "Som genomsnittlig nivå i en ras eftersträvas en
inavelsökningen understigande 2,5 % räknat på fem generationer. Rekommendationen är också att avelsdjur inte bör vara närmare släkt än kusiner, det vill säga inavelsgrad högst 6,25 %."

Citerar ur utlåtande av SKK, Maija Eloranta"Man bör dock beakta att det rekommenderade taket för ökning av inavelsgraden gärna får pressas lägre eftersom Shiba‐ populationens sammansättning tillåter detta."

För att spinna vidare på Bini.89:s inlägg kan en valpspekulant bara se att vissa hundar förekommer flera gånger i en stamtavla och det är tråkigt att man inte kan fråga varför för  att man känner att då får man inte valpen. En seriöst arbetade uppfödare har ett svar på den frågan. Sedan är det ju upp till valpspekulanten att avgöra om det är ett bra svar eller inte.

Hur "utbildar" man valpköpare? Valpar faller under samma lagar som andra varor, dvd, bil, el-tandborstar osv. men där köper man efter andra argument än att den är söt. En dålig tandborste är det inte så svårt att skiljas ifrån men med en hund är det så mycket känslor med.

För ett tag sedan hörde jag att någon satt släktskapsavel i samband med mentalitet. Det argumentet gör mig mörkrädd för rasens mentalitet som helhet för om den skulle anses vara i det dåliga skicket borde vi ha många individer i avel med dålig mentalitet... Jaktegenskaper är något annat, men oavsett om vi avlar på egenskaper eller inte så måste vi förhålla oss till rasens standard där tonvikten ligger på utseende.

Och utseende - det är det som är den stora motorn bakom in/linjeavel. Inte hälsotänk. Eller hur? Och enligt försäkringsbolagen är det största problemet hos shiban klåda... hur mäter man det?

Citerar mig själv i denna tråd: "Ja, det syns ju i stamtavlorna att det det avlas mångdubbelt på redan högproducerande hundar så det skulle vara intressant att få sakliga argument FÖR den aveln."

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#24 2013-05-31 08:18:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

För ett tag sedan hörde jag att någon satt släktskapsavel i samband med mentalitet. Det argumentet gör mig mörkrädd för rasens mentalitet som helhet för om den skulle anses vara i det dåliga skicket borde vi ha många individer i avel med dålig mentalitet...

Nu skrev du så att jag inte förstår vad du säger?

Lena

#25 2013-05-31 08:29:22

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Helene skrev:

För ett tag sedan hörde jag att någon satt släktskapsavel i samband med mentalitet. Det argumentet gör mig mörkrädd för rasens mentalitet som helhet för om den skulle anses vara i det dåliga skicket borde vi ha många individer i avel med dålig mentalitet...

Nu skrev du så att jag inte förstår vad du säger?

Ett försvar/argument för att använda samma hund flera gånger i samma stamtavla skulle vara att man vill förbättra rasens/shibans mentalitet.

Skulle det vara så har vi allvarliga problem i rasen! Mycket allvarliga.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#26 2013-05-31 09:18:29

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Vi i norden er flinke til å se rasen som helhet og mange er opptatt av helse og mentalitet.
Roser også de som impoterer hunder fra utlandet, nye gener trenger vi.

Men hvordan er kravene i de forskjellige land når det gjelder helse og innavl, for kun å ta to ting og hva gjør oppdretterne utenom det som er påkrevd fra de respektive raseklubbene?

Hva gjør Japanerne? sjekker de noe på sine avlsdyr og hvordan er helse statusen der? Ja de har jo flust med hunder som kan brukes og hele tiden kan få lav innavls %. Hundeholdet i Japan er jo også helt anderledes enn det er hos oss.

Kansje dumt å sammen ligne med Japan, da de har så stor genpool.

Men jeg lurer for det.

Laila

#27 2013-05-31 09:43:33

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Vet inte om jag kan svara något generellt för hela Japan då de har ofantligt många shibor att välja på. Sannolikheten för släktskap mellan övriga hundar i stamtavlan när de gör en in/linjeavel  är ju mycket mindre än här. Men det är nog som här att inställningen går på en skala från ja till nej med mycket tyckande där i mellan.

Förutom det Mr Tomimoto sa om att avla fram showhundar tyckte han att vi skulle avla efter typ, alltså två typlika hundar istället för inavel. Samma som en del andra säger i Norden också.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#28 2013-05-31 13:06:47

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Jeg er med på det du sier Helene at sansynligheten for slektskap når man gjør en inn/linjeavel i Japan er mindre enn her.

Men uansett hvordan man avler så er det vel også en stor fordel at også de avler på friske hunder. Synes faktisk det kansje er viktigere der hvor de har så mange hunder å velge mellom.

Det snakkes om klinisk friske hunder, men disse hunden behøver overhode ikke være friske i det hele tatt. Noen kommer sikkert til å si at man skal ikke sjekke for all verdens ting. Nei det er jeg helt enig i, men at man har noen få krav skader ikke og det er jo også lov til å bruke hode når man setter sammen to linjer.

Tror ikke det skader rasen hvis vi vet mer hva vi avler på og ikke minst bruker sunn fornuft.
At noen vil sjekke sine avlsdyr mer enn andre er opptil hver enkelt oppdretter.

Jeg vil vite hva jeg avler på.

Laila

#29 2013-06-01 10:46:11

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Laila skrev:

[...]Det snakkes om klinisk friske hunder, men disse hunden behøver overhode ikke være friske i det hele tatt. Noen kommer sikkert til å si at man skal ikke sjekke for all verdens ting. Nei det er jeg helt enig i, men at man har noen få krav skader ikke og det er jo også lov til å bruke hode når man setter sammen to linjer.[...]

Och där är vi tillbaka till huvudfrågan i denna tråd. Att jag skulle önska sakliga argument för aveln med samma shiba flera gånger i en stamtavla. Och med flera menar jag 3-4-5-6 ggr. Två gånger kan jag nog gissa tankegången på men är intresserad av "tänket" när samma hund återkommer ofta. Inte fel eller rätt - mest intresserad av resonemanget kring den aveln.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#30 2015-08-26 05:03:08

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Sitter och läser om tollarsjuka. Drabbar unga hundar under 4 år. Har,  efter vad jag förstår,  uppstått relativt snabbt.  Och oväntat. Utan att veta något om hur tollaraveln bedrivits  - vill jag ändå väcka frågan:

Än så länge är vi välsignade med en frisk shiba. Men för hur länge?

Hur mycket arbetar rasklubbarna i våra nordiska länder med att motverka linje -inavel  som är en stor risk vad gäller hälsa. De som har varit kritiska mot att samma hund förekommer många gånger i en stamtavla  har  inte behandlats speciellt väl inom rasen.

Idag styr utställningarna mycket av aveln. Många raser har stupat på detta.

Må det inte hända i vår ras!

Att ha regler för mätbara  sjukdomar som HD/AD,  ögon - är det detta vi ska hålla på med?  Eller är det andra saker - som att se till att många hundar används i avelsarbetet. Oavsett utställningsresultat.

Skulle vara väl intressant att höra rasklubbarnas åsikter i frågan.

Lena

• Index
  •  » Avel
  •  » Aveln med samma shiba många ggr i en stamtavla.

Sidfot