#211 2013-04-06 19:18:42

emw4
Medlem
Registrerad: 2012-01-04
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Re: Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Idag har vi hunnit med mycket jag och Tyra smile
Morgonstund har guld i mun så vi tog oss ut vid 8 nånting och Tyra fick sin andra lösa promenad i stora staden! (i ett skogsområde) sen har matte varit tråkig och pluggat. Men nu har vi hunnit klippa klor, tränat lite utomhus i lång lina och tränat på att vara i badkaret smile

Vägde även Tyra idag och noterade att hon gått ner nästan ett kg?? kan de va pga fällningen? för hon äter normalt och är pigg och som vanligt.

MVH Emma & Tyra tops

#212 2015-08-11 18:13:20

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Länge sedan sist och mycket har hänt. Men de mest kritiska är att jag skaffat en till hund, (dock inte en shiba) och Tyra accepterar verkligen inte valpen. de är inte bara att morrar åt han, utan om hon får chansen så dör han. De låter kanske som om jag överdriver, men jag gör tyvärr inte de.

De skär och gör så ont i hjärtat för jag vet inte vad jag ska göra. de jag provat är att jag ger Tyra rumpan på valpen så hon får lukta tills hon tycker det är bra och går där ifrån.

Allt detta får mig även att tänka på hur hon skulle acceptera ett eventuellt barn, då on inte kan acceptera en valp.

Jag hoppas på många snabba svar och klocka ord

MVH Emma & Tyra tops

#213 2015-08-11 20:25:48

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Hur länge har du haft valpen?

Jag vet inte hur hon reagerar,  hur starkt det är. Men prova kompostgaller emellan inomhus och gå ut på långa promenader ihop. Det är genom promenader  som man går ihop flocken. Du märker när hon ger efter  och accepterar valpen.  Är du på allvar rädd för att hon skulle bita valpen - kanske du ska sätta på  henne munkorg?

Hur Tyra regerar på valpen och hur hon skulle reagera på en bebis behöver inte vara samma sak.

Vad är dina egna tankar om orsaken till hennes starka reaktioner?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#214 2015-08-15 08:02:41

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Har bara haft honom sen i lördags. Men alla säger att det är något fel på Tyra så tänkte mest söka råd.

Hon morrar och försöker flyga på han än om vi har kompostgaller.
Jag ska åka och kolla efter en munkorg nu, för min egen sinnesro.

Jag har ingen aning om varför hon reagerar så starkt, men hon är svår att få ihop med andra hundar också. Men har alltid tänkt att det är för att de har varit vuxna. Jag vet inte exakt vad som har hänt henne men jag vet att min föredetta inte behandlade henne så bra. Han var den som hade mest hand om henne den första tiden

Men de jag också tänker är; hur ska jag göra för att valpen inte ska ta skada psykiskt.

MVH Emma & Tyra tops

#215 2015-08-15 08:51:23

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Kan det vara så att det är för att det inte är hennes egen valp utan en främling?

Hälsar Caroline

#216 2015-08-15 08:53:33

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Skulle börja på en gång med Clomicalm. Be veterinären skriva ut omgående.
Ibland hjälper tabletterna lite granna och de blir lite lugnare och har lättare att lära sig nya situationer.

Vad är det för ras på nya hunden?

Hälsar Caroline

#217 2015-08-15 10:26:35

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ge henne tid! Markera att det inte är okay att bete sig illa.

Ha  valpen med på promenader men ge henne egna promenader också.

Det ger sig med tiden är vad jag tror.

Lena

#218 2015-08-15 12:21:40

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är en vanlig föreställning att vuxna hundar ska älska alla valpar. Det är snarare underligt att det inte händer oftare att främmande valpar som inte hör till flocken blir bitna! Ur hundens perspektiv har det dykt upp en inkräktare som luktar annorlunda och om hunden inte är van att umgås med små valpar så är de barnsliga kroppsspråket svårt att tolka.

Hon har nog inga färdiga redskap att lösa det här och då reagerar hon som en hund - hon avvisar valpen. Sedan kan man ju tycka att det är onödigt hårt ur mänsklig perspektiv, men hon gillar inte den nya situationen och visar det på sitt sätt att lösa det. Hennes värld är i gungning och oro i flocken är inte bra - så hon vill ha bort den som orsakar det. Det gör detsamma hur glad eller undergiven valpen är - den hör inte till flocken och har ingen annan status än ett orosmoment i den vanliga tillvaron för den vuxna. Det är inte tryggt och balans i tillvaron kanske är extra viktigt för Tyra?

Överdrivet beröm för självklara positiva beteenden kan förtydliga hur ni vill ha det. En blick på valpen utan att morra - BRA! Sitta i närheten - BRA! osv osv. Mycket beröm gör också att ett NEJ blir tydligt och visar skillnad på önskvärda och icke önskvärda beteenden. En tydlig vägledning av flockledaren.

Håller med om att tid är ett måste. Att se valpen men att inte vara med den gör att hon vänjer sig vid att den finns. Det ger också valpen tid att hinna utvecklas och förstå att sitt beteende inte är populärt. En lite valp förstår inte det och kan inte läsa av andra hundar. Den bara är här och nu. Det är en fråga om utveckling som kommer vartefter. Kom ihåg att den är en bebeis med egna barnsliga behov där mat, lek och trygghet är basic. Den är inte klar på långa vägar att ha en tvåvägskommunikation med andra hundar.

För bådas skull ska de inte umgås i detta läge, de måste lära sig det. Det går alltså inte träna in trivsamt umgänge inomhus genom att ha de tillsammans, även om Tyra har munkorg. Andra övningar som t.ex. promenader för att bygga en flockkänsla måste man börja med.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#219 2015-08-15 17:45:30

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Idag flög hon på valpen utan att jag hann med. När jag såg de så låg hon på valpen, okej vi får se vad hon gör tänkte jag. Hon bara log där och morrade åt honom en stund, men när jag närmade mig så högg hon honom i ansiktet. Jag tog tag nackskinnet på Tyra för att hon skulle sluta tugga, och när jag lyfte så följde han med i hennes mun. Såg fruktansvärt hemskt ut, men det gick bra och det blev inga skador.

Just då hade det varit skönt med en munkorg bara för att veta att hon inte kan skada valpen med sina tänder. Olyckligtvis så hade inte djuraffären här någon munkorg i rätt storlek.

Men skönt att höra att det inte är något större fel på henne bara för att hon inte gillar valpen! När jag pratade med hon på affären så sa hon att hon hade haft samma problem med sina hundar när hon skaffat valp.

Tyra har verkligen svårt för förändring så jag vet inte varför jag hade inbillat mig att just detta skulle gå så smidigt.. Men tid är nog det som behövs då jag redan ser förändring.

Sen har jag jobbat extra mycket innan valpen för att kunna vara med den så Tyra är nog lite undersimulerad också. Men nu är jag ledig i två veckor så ska ge henne all tid som blir när valpen sover, som verkligen är en hel del!

Det jag har skaffat är en tollare, och vilken skillnad det är att ha en tollar valp och shiba valp! Tyra var i princip rumsren efter en vecka... så blir det nog inte i de här fallet..

MVH Emma & Tyra tops

#220 2015-08-15 19:52:13

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

läste igenom alla sidor om Tyra här på infot. Och det verkar ju som du har tränat mycket olika saker med Tyra genom åren.
Det visar ju att du är van att öva saker med henne.
Därför tror jag att det här kommer gå jättebra!
Vi har ju experter och andra kloka här på infot som har erfarenhet, tillsammans kan ni säkert få till det.

Tollare. Så fint!

Hälsar Caroline

#221 2015-08-17 13:05:39

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Tollarvalp...
Shibor avskyr verkligen den typ av hund som en tollare är - stressig och farig och liksom "okontrollerad" ur en shibas synpunkt sett.

Mycket tålamod! Tydligen tänker hon inte alls bita ihjäl valpen som du trodde utan bara uppfostra den. Att ta tag i Tyras nackskinn när hon biter i valpen är bara dumt och får henne att hålla hårdare. Att valpen inte får skador i ett sånt läge säger mig att det är uppfostran och inte avlivning det handlar om...

Sen är det ju inte hon som ska sköta uppfostran utan du...

Lena

#222 2015-08-21 06:31:21

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Nä de köper jag inte. Tyra var betydligt vildare som valp än vad denna är. Roliga i de du säger är också att hon inte alls ogillar fart och fläng, då hon gärna leker med mina föräldrars finnstövare som det är betydligt mer fart i.
Och sen har jag svårt att hålla med, för en valp är en valp.

Så du tycker att jag ska låta Tyra skaka valpen när hon hade ett grepp på hans öra? Vad hade du gjort i den situationen då? Hoppats på de bästa?

Nä de i mina öron är ingen uppfostran, det är döda. Och absolut så är det jag som ska fostra, men har man en stabil flock så har man extremt mycket hjälp av flocken.

MVH Emma & Tyra tops

#223 2015-08-21 08:25:51

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag hade gått fram och tagit tag om käkarna på hunden - och hållit emot. plus försökt hålla för näsborrarna så att hon hade behövt dra efter luft. Hade hon velat döda valpen hade den redan varit död eller i vilket fall allvarligt skadad. Eller hur? Att ta tag i nackskinnet hindrar henne inte att fortsätta bita valpen. Det triggar bara till att bita hårdare.

Sen är det skillnad på fart och fläkt och hysteriskt kutande....

Lena

#224 2015-08-21 12:49:24

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

våran vuxna cocker spaniel blir provocerad av att jag tar tag i nackskinnet när hon är arg. Jag drog uppåt och bakåt och det gör henne bara argare.

Jag tror att om en hund vill döda en annan hund så hade den gjort det vid det här laget. Problemet är väl att vi människor och hundar har olika uppfattningar om vad som är ok att göra vid uppfostran.

Hana tycker nog att den lilla cocker spaniel är ok nu, men hon verkar tycka det är lite jobbigt att cocker spaniel är igång hela tiden, fladdrig och påträngande (dvs precis som en cocker spaniel skall vara...)

De träffades ju som vuxna förra året och Hana har varit EXTREMT tålmodig.
Men hon har också ruttnat iväg och de har råkat i råkurr där det blivit blod.
Ser riktigt otäckt ut. Och kunde ha slutat riktigt illa, trots att det "bara" var varning och uppfostran.

Hälsar Caroline

#225 2015-08-21 15:43:47

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Dom gånger jag tagit Tyra i nackskinnet så har hon slutat skaka valpen, vilket varit de jag ville. Jag har inte heller dragit, utan bara tagit tag och hållt i. Det har funkat då hon blir stilla då smile svårt att bestämma vad man ska göra då det för mig blir reflex.

Men nog om det, hade ni några förslag på mer än promenader som jag kan påskynda processen? smile

MVH Emma & Tyra tops

#226 2015-08-29 07:57:41

Erika
Medlem
Från: Oxelösund
Registrerad: 2013-06-12
Hundar/kennel:
Sutamuroku Rumiko

Hur går det med Tyra och Valpen?

#227 2015-08-30 08:01:10

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Det blir ingen skillnad, hon flög just på han trots att han inte gjorde nått. Och de gör så ont för jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mig. Tårarna bara sprutar och jag känner mig förtvivlad...

MVH Emma & Tyra tops

#228 2015-08-30 15:03:19

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Du måste vara med - hela tiden.

Om du inte kan ha full kontroll måste du ha ett kompostgaller emellan. Valpen tar ju skada av att bli påflugen hela tiden. Kan du inte kontrollera Tyra får du sätta på henne koppel när ni är i samma rum som valpen.  Sen är det tummen i ögat på Tyra.

Se till att hon får sin motion och sysselsättning så att hon är trött. Och inte upplever sig åsidosatt.

Tyra har ju en  uppfödare. Hör med henne vad hon anser.

Lena

#229 2015-08-30 20:05:22

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Usch vad jobbigt. Stackars er.
Vi var på kurs idag (inkallning) och där var en 8-mån tollare.
Hjälp vilket energipaket! Så söt och vänlig. Men....oj oj...Givetvis tänkte jag på er och aktivitets- och ljudnivån på en tollarvalp och en shiba....

Finns det med på kartan att lämna tillbaka den lilla söta valpen?

Ja du har verkligen fullt upp nu....Hoppas det blir bättre snart.heart

Senast redigerat av Caroline (2015-08-30 20:07:32)

Hälsar Caroline

#230 2015-08-31 06:14:56

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Under åren så har jag träffat många shibor som har det svårt med retriever o spaniels yviga och generösa kroppsspråk. Gäller väl främst vuxna som inte känner den typen av hund. Lägg då till valpen klumpiga språk och bristande förmåga att hinna och komma ihåg att läsa andra hundar.

I denna situation så har valpen "redan gjort bort sig" i shibans ögon. Tyra får det bekräftat gång på gång av att valpen bara är sig själv. Börja den sedan utsöndra osäkerhet och rädsla så blir det tyvärr en trigger och för Tyra bekräftar det att hon har rätt - den lilla är en opålitlig onödig liten skit.

Kan bara rekommendera att låta de umgås med grind/galler i mellan dem. Då finns de i samma sfär och lär sig varandra utan fysisk kontakt. När du gör tydliga ledarledda aktiviter så ska du vara övertydlig "boss" så att Tyra får en mer vi-känsla med hunden. En annan övning är att hundarna är på varsin sida och du gör några snabba övningar än med den ena och än med den andra. De väntar då aktivt på sin tur där du är en tydlig flockledare som har "makt" men under trevliga former. Tyra får då uppleva att hon får sin del men att också valpen står under dig och ska minska hennes ansvar. Tanken är att Tyra ska lyssna mer på dina beslut än sina egna. Att be henne vänta och belöna ett bra beteende t.ex. när hon tittar utan fula miner stärker att valpen är under ditt kommando och inte hennes.

Stärk ditt ledarskap med Tyra, öva sådant som du vet att hon kan så att du "vinner" med positiv förstärkning av de bra sidorna. Inte för att hon ska lära sig nya saker men hon ska bli påmind om att det är du som fattar besluten i er flock. Små saker som att be henne vänta lite, t.ex. på mat, gå ut genom dörren, mm. Eller bara be henne flytta sig lite. Beröm det lilla för att visa henne att du leder flocken i allt. Sedan finns det säkert saker som hon tycker att är roligt att öva också. Hon har som de flesta andra ensamhundar vuxit ihop med dig och du behöver inte förtydliga din position när ni är själva. Ni har en fungerande relation som nu är hotad ur Tyras perspektiv. Stärk ditt ledarskap under trevliga former så Tyra blir påmind om att det är du som fattar beslut och inte hon.

Säger inte att det är lätt för jag vet hur envis en shiba kan vara. Och jag tror att det kommer att ta tid.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#231 2015-08-31 07:37:49

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Jag har inga bra råd att ge tyvärr förutom att inte ge upp och ge det tid. Hur är Tyra med andra hundar? Vi har varit i samma situation när vi skaffade våran andra hund. Våran äldsta hund var ensamhund i 6 år och ville inte umgås med andra hundar överhuvudtaget.
När vi sedan skaffade en till jack russel valp så ville hon inte veta av valpen överhuvudtaget.
Första veckan hade vi dem isär hela tiden. Jag var hemma och passade dem jämt.  Vecka 2-3 fick de vara med varandra när vi var hemma.
Det var jobbigt. Valpen skulle tas om hand samtidigt ska den äldsta också få uppmärksamhet för att inte känna sig utanför. Gå korta promenader ihop. Men det tog tid. Vi tvivlade ofta på ifall det skulle gå. Den äldsta ville inte ens kolla på valpen.

Idag är de bästa kompisar och vi skaffade en shiba för 2 år sen. då gick det mycket lättare.

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#232 2015-08-31 11:35:40

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

vad roligt att läsa tips o positiva händelser smile