#1 2016-01-08 22:10:28

Therese
Medlem
Från: Haninge
Registrerad: 2009-08-29
Hundar/kennel:
Natsumi Av Enerhaugen (Amy)

Skendräktig om och om igen

Tänkte höra mig för gällande skendräktighet tikar.
Vad har ni för erfarenheter

Min Amy blir skendräktig efter varje löp.
Detta började efter hennes senaste kull (födda januari 2013)

Hon är just nu skendräktig igen.
Hon är glad i att gå ut, god aptit
Det som är jobbigt är hennes enorma slickande,hon slickar så hon får mjölk.
Och att hon  ska ligga i min säng på nätterna ( det brukar hon även annars göra också) men hon hämtar leksaker eller så ska hon ligga väldigt nära, eller ligga och slicka sig så jag inte får sova ordentligt.
Hon gräver i våra sängar, kryper under min säng och gräver i golvet och på tapeterna.
Hon adopterar inga leksaker eller dyl.

Läste att man kan sätta på tiken en tratt för att undvika slickandet, någon som provat de?

Jag har läst en del om skendräktighet och att detta är naturligt för hundarna men att vissa ändå ger medicin mot detta eller tom kastrerar.

Dela gärna med er av era tips och erfarenheter.

Med vänliga hälsningar
Therese Ståhl med Natsumi Av Enerhaugen

#2 2016-01-09 05:25:45

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Skendräktig om och om igen

Jag skulle bli skvatt galen.... Har aldrig haft ett sådant problem.

Jag skulle kastrera om det håller på så.

Mindre mat och mycket motion är annars sätt att avbryta skendräktighet.  Sysselsättning med annat så att hon får annat att tänka på.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2016-01-09 10:05:52

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Låter väldigt likt min äldsta jack russel tik. Hon började bli skendräktig väldigt sent, kring 8-9 år skulle jag tro. Om jag hade vetat att hon skulle få det så här jobbigt så hade jag kastrerat henne samtidigt som vi opererade hennes knä vid 6 års ålder.

Men det är lätt att vara efterklok tongue Astrids skendräktighet blir nästan bara värre för varje år som går. Vet inte hur vanligt det är. Som min första äldsta hund har jag inte så mycket att jämföra med. Hon blir grinig, slickar fram mjölk, tar ibland gosedjur som valpar, vill inte ut och gå och bygger bon. Hon slickar sig så mycket på magen att vi inte kan sova på nätterna.

Som sagt var så hade jag inte tvekat en sekund på att kastrera henne om jag kunde gå tillbaka några år. Eftersom hon började med detta så sent tänkte jag att det skulle gå över.

Tratt tror jag absolut inte skulle funka på henne loltongue Astrid har haft det på sig när hon har opererats och då kan hon inte göra någonting. Inte äta, ligga, dricka eller gå. Hon står på en fläck och tycker livet är riktigt jäkligt. Så för oss är inte det ett alternativ heller.

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#4 2016-01-10 11:33:48

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Vissa veterinärer använder kroppsstrumpa istället för krage. Skulle kanske funka bättre?? roll

Sidfot