• Index
  •  » Avel
  •  » 50% rottweiler 50% shiba

#1 2016-09-03 00:20:38

Natalie
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2016-08-18
Hundar/kennel:
Shiro

50% rottweiler 50% shiba

Såg en blocket annons där man säljer 2 valpar 50% rottweiler och 50% shiba.
De säljes för 8000kr/valp. Är detta vanligt eller är det bara jag som blir lite arg över att man avlar på det sättet? sad tops

https://m.blocket.se/goteborg/Rottweile … 11&w=3

#2 2016-09-03 08:03:22

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Re: 50% rottweiler 50% shiba

Är inte förtjust i blandrasavel pga. av att det kan uppstå helt nya väntade/oväntade egenskaper hos valparna. Att blanda just dessa raser innebär att man har korsat en ras som har vakt och attack i sig med ras som har jaktegenskaper där det ingår att fatta egna beslut i det arbetet. En välfostrad Rottweiler vet skillnad och väntar på sin ägares kommando innan den agerar, men gör en shiba alltid det? När lusten att jaga kombineras med vakt/attack kan det bli mycket allvarliga konsekvenser. Speciellt om den mixen har ärvt shibans förmåga att fatta egna beslut. Jag skulle inte vilja möta en ensam sådan på en joggingtur eller se den springa efter cyklande barn. Det är ju det värsta scenariot men jag är naturligtvis medveten om att det kan bli bra hundar också.

Och det är där det stora kruxet ligger med blandraser kontra renrasiga hundar. Hos en renrasig hund finns det dokumenterade förväntade egenskaper men hos en mix kan det bli väldigt tokigt.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#3 2016-09-03 10:01:50

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Den kombinationen fanns på blocket för x antal år sen också och om jag minns rätt var det i Västsverige också. Är det samma hundar eller ägare det handlar om känns det ju inte som att det var ett misstag direkt.

#4 2016-09-03 10:56:15

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

charlla skrev:

Den kombinationen fanns på blocket för x antal år sen också och om jag minns rätt var det i Västsverige också. Är det samma hundar eller ägare det handlar om känns det ju inte som att det var ett misstag direkt.

Gissar att det är en fortsättning på någon av de valparna. Här är mamman renrasig rottweiler men pappan kombination rottweiler/shiba.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#5 2016-09-03 11:25:00

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

jag som älskar blandrashundar blir heligt  !#%*' när jag ser att folk mer och mer avlar blandras med flit.
Det finns så många blandraser och renraser som söker hem, kan man inte ta en sådan istället.

Som Helene berättar får man ju krypningar.... en rottis styrka med en shibas vilja... Jag skall minnas den och berätta vid lämpliga tillfällen.

Hälsar Caroline

#6 2016-09-03 19:32:11

Natalie
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2016-08-18
Hundar/kennel:
Shiro

Jag älskar rottisar. Har fått varit med under dom åren min syster hade dom och hon har aldrig haft problem, vad jag vet med dom. Det gäller att inte vara rädd eller osäker när man går ut med dom för de är starka som attan whistle .
En shiba med jaktegenskap + en rottis med viljan.. Håller med.. En sån vill man kanske inte möta ute på spåret direkt roll
Man får ju hoppas att dom inte fortsätter att avla på det viset sad

#7 2016-09-04 05:30:21

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Lara Darina Maru♥
Webbsida

Här i Sturefors finns en blandning mellan shiba och terrier.  Den ser precis ut som en riktig shiba med kort päls och lite tunnare benstomme.  Den har inte varit så enkel att handskas med trots att det är en liten hund, enligt ägarna. Både terrierns och shibans envishet i samma hund. Jag är inte avundsjuk!

Mina hundar är väldigt upprörda när dom ser den. Den ser ut som en shiba men bara ännu mer kaxig.  Terrier temperamentet lyser igenom.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#8 2016-09-16 14:37:17

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

mad

• Index
  •  » Avel
  •  » 50% rottweiler 50% shiba

Sidfot