#91 2013-01-04 19:43:23

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Re: Presentationstråd!

Hej Carolin
När ni väl bestämmer er för hund, så kan jag bara tipsa om att även kunna ta en hund som är lite äldre. Alla shibor och deras olika åldrar är skojjiga!

Hälsar Caroline

#92 2013-03-24 08:28:01

Jannika
Medlem
Från: Stockholm/Henriksdal
Registrerad: 2013-03-20
Hundar/kennel:
Molly

Hej hej!wave
Jannika heter jag och har surfat runt på den här sidan som en smygis ett bra tag smile
Men nu när jag och min sambo bestämt oss för att skaffa hund, så kände jag att det kanske var dags att gå med. Shiban är nog den finaste hund jag vet och vi tror att den skulle passa oss helt perfekt. Just nu har jag börjat ta kontakt med några uppfödare för att få komma på ett litet besök och förhoppningsvis få hem en knoddis någon gång i framtiden. smile

Jag bor med min sambo krille våra barn Julian och Alessandro 4 å 6 år i en lägenhet i Nacka.
Mina arbetsdagar spenderar jag på kontor som lyckligtvis ligger 5 min från där jag bor. Krille jobbar på flyttfirma så han är överallt.
Vi gillar att vara ute men är rätt less på den här lååååånga vintern..

Det här forumet tycker jag är en utmärkt väg till att hitta både uppfödare och andra med samma intresse och jag har en känsla av att det kommer att hjälpa oss mycket i våran letan och längtan efter en ny familjemedlem.

Tar tacksamt emot tips och ideér om hur man bäst går tillväga i denna process...
M.v.h Jannika m familj

#93 2013-03-24 13:22:36

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Varmt välkomna till shibainfo! wave

Hoppas ni ska hitta en valp som passar just med er utan allt för lång väntan. Men det är ganska härligt att gå och längta också. wink

#94 2013-03-24 17:53:42

Jannika
Medlem
Från: Stockholm/Henriksdal
Registrerad: 2013-03-20
Hundar/kennel:
Molly

Ja det känns spännande! Men har man sneglat i 10 år så känns det som om att man inte behöver skynda sej fram smile Men det känns tomt utan hund då jag är uppväxt med det. Mamma födde upp Puffar å cavalier och det har varit underbart att växa upp så smile

#95 2013-11-10 10:00:46

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Lara Darina Maru♥
Webbsida

Påminner om denna tråd! wave

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#96 2013-11-28 17:03:09

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

Påminner om denna tråd! wave

Påminner igen! smile

Lena

#97 2015-11-17 18:48:57

caelyt
Medlem
Från: Malmö/Lund
Registrerad: 2015-11-17

Hejsan allihopa!

Helena heter jag och är 29 år. Bor i Malmö med sambo (30 år) och dotter (3 år). Har sedan tonåren längtat efter en hund och först nu känns det alldeles rätt.

Lite om mig då (innan man nämner shiba och glömmer helt vad man skulle skriva big_smile). Är marinbiolog som för tillfället jobbar som labb-assistent i Lund och sambon jobbar på fabrik i utanför Malmö. Sitter jag inte och grubblar i labbet, är jag ofta ute i skog och ibland (med tur) till havs. Allt för ofta har jag önskat en fyrbenta partner.

Jag har tidigare snöat in på labradorer men tyckte till slut att pälsskötseln skulle bli alldeles för mycket. Och sen hände det... Jag såg en shiba på stan och hälsade, då gick det utför tongue Och så hamnade man här och efter att ha läst vad som känns som tusentals uppfödarsidor (inte bara shiba) så är det shiborna som varit bäst skrivna! Kudos till er!

Så medan vi bestämmer oss för en uppfödare (helst i Skåne/södra Sverige) så hänger jag här och förälskar mig i allt som denna sida har att erbjuda.

Cheers,
Helena wave

//hon som älskar havet

#98 2015-11-17 21:59:54

Noia
Medlem
Från: Alby (Stockholm)
Registrerad: 2012-06-11
Hundar/kennel:
Honto-no Tomoko (Judith)

Välkommen till infot, Helena! wave

#99 2015-11-18 23:39:31

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Förstår att du smälte! Blandningen av det vilda och det gulliga vänliga sättet är ju helt fantastiskt. Och så glada!

Vi har en röd liten rackare som trollband oss från första blicken.

Hälsar Caroline

#100 2015-11-18 23:48:24

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Välkommen hit! solros

#101 2015-11-19 04:00:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Pälsskötsel labrador...?  smile Trodde den var mindre än på shiba.... ? (Nyfiken)

Lena

#102 2015-11-19 07:32:55

caelyt
Medlem

Tack så mycket allihopa! Visste att jag gjorde rätt i att bli medlen här wink

Lena:
Jag läste nånstans om massa trimning och massa annat. Tänkte först  "ska man fläta pälsen på vovven, eller? Nä, shiba is my cup of tea wink (och tack för en fin blogg!)

//hon som älskar havet

#103 2015-11-19 12:09:00

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

ja labradorernas päls tror jag är ännu enklare än en shibas?
Kanske tänker du på en annan ras?

på sv kennelklubben står det (blev så nyfiken så jag var tvungen att kolla smile )

Pälsvård

Rasen är lättskött och har en smutsavvisande päls. Under fällningsperioderna kan man lämpligen borsta sin labrador med till exempel en borste med gummipiggar. Vid behov badas hunden med eller utan schampo. Ska man ställa ut sin labrador kan man inför utställning runda av de yttersta håren på svansen. Bad med schampo strax innan utställning bör undvikas.

Hälsar Caroline

#104 2015-11-19 18:34:33

caelyt
Medlem

Caroline skrev:

ja labradorernas päls tror jag är ännu enklare än en shibas?
Kanske tänker du på en annan ras?

på sv kennelklubben står det (blev så nyfiken så jag var tvungen att kolla smile )

Pälsvård

Rasen är lättskött och har en smutsavvisande päls. Under fällningsperioderna kan man lämpligen borsta sin labrador med till exempel en borste med gummipiggar. Vid behov badas hunden med eller utan schampo. Ska man ställa ut sin labrador kan man inför utställning runda av de yttersta håren på svansen. Bad med schampo strax innan utställning bör undvikas.

Har säkert misstagit mig, går inte alltid bra när man skriver grejer utan kaffe lol

//hon som älskar havet

#105 2015-11-19 21:22:47

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

smile ja lite skumt lät det med flätor...hihi

Hälsar Caroline

#106 2017-11-09 15:52:46

Moogle
Medlem
Från: Malmö
Registrerad: 2017-11-09

Nu har den här tråden vilat på tok för länge!

Jag bor med min sambo i Malmö sedan lite över ett år tillbaka och vi trivs bra i den här staden trots att nyheter gärna målar upp skräckscenarion om tillståndet här. Kommentarerna man fick höra när man skulle flytta hit var inte alltid så genomtänkta.. roll
Vi har varit inne på att skaffa Shiba i många år nu och väl här nere så kom vi i kontakt med en bra kennel med mycket fina Shibor. Efter några träffar och många samtal så fick vi grönt ljus av uppfödaren. Hell yeah! big_smile

Nu står vi i väntan och förberedelserna inför att en liten Shibavalp skall få flytta hem till hos oss i vår lägenhet här i innerstan. Det känns så roligt att det äntligen är spikat trots att det kan dröja ett bra tag. Båda läser på distans så en valp/unghund kan få den extra tiden man gärna vill stoppa in så här i början av livet.

Är tacksam för att denna nationalskatt finns tillgänglig med alla sina diskussioner, tankar och nyttig information. Ett bra ställe med folk som verkar ha huvudet påskruvat åt rätt håll.

#107 2017-11-10 13:50:01

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Välkommen! Vi är lite dåliga nuförtiden på att skriva här, men roligt med nya shibaägare!

#108 2017-11-13 03:38:53

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Kul att du hittat hit. th_smiley_flower_i Tyvärr så har shibainfo stannat av sedan Fb kom med sin snabbare kommunikation. Fördelen här är att det finns så mycket klokskap och erfarenheter av egna hundar att läsa som ändå ligger kvar och inte har försvunnit i något flöde.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#109 2017-11-29 15:26:32

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Hej Moogle
Välkommen!
Ja, du har helt rätt. I den här gruppen finns mycket kunskap på ett vettigt och lugnt sätt.
Hoppas du får din lilla valp snart!

Hälsar Caroline

Sidfot