#1 2017-12-18 22:30:05

efal
Medlem
Registrerad: 2017-12-18

Två funderingar om Shiba Inu

Är det vanligt att en shiba kan vara rastlös till kynnet? Då menar jag inte att den är pigg, lite busig eller blir understimulerad.

Så detta med att den fäller. Det finns olika uppgifter, att den fäller enormt eller att den har två perioder per år som den fäller och däremellan inget. Är det hanterbart om man kammar igenom pälsen regelbundet, ngn gång per vecka?

#2 2017-12-19 10:11:01

Roksana
Medlem
Registrerad: 2017-02-23
Hundar/kennel:
Sutamuroku Amaya

Re: Två funderingar om Shiba Inu

Nu har jag inte så stor erfarenhet av shibor då jag är inne på min första som dessutom är under året. Hon är så duktig på att bara slappna av. Skulle hon ha tråkigt då hittar hon på något själv att göra. De gånger som hon blir rastlös och bara vandrar runt utan att egentligen vilja något så är det antingen när vi går och lägger oss eller som just i denna stunden - katten fick en mumsig bit i sin matskål och nu vill inte shiban göra något vettigt utan går runt och klagar för hon får inte titta in i hans skål.

Så nej, att hunden är rastlös tror jag alltid har sin anledning, de blir inte det bara "så där". smile

Min shiba är så pass ung och hon har inte riktigt kommit igång med fällningen, så jag kan inte svara på din andra fråga.

#3 2017-12-19 21:22:47

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Hej!
Min fäller mycket en eller några gånger per år. Då borstar man bort det.
Men kan hålla på flera månader ibland.
Den ska fälla sin gamla päls så det gör den även om du borstar en gång i veckan.
Jag har inga problem med vår hunds päls. Om hon är i tex i soffan så syns det inte. Har jag en svart tröja på mig och hon är i knät så syns det litegranna.

Senast redigerat av Caroline (2017-12-19 22:27:42)

Hälsar Caroline

#4 2017-12-24 07:08:35

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Hanar kan fälla mycket och länge eftersom dom mer fäller efter årstid och väder. Tikar fäller mellan 2 löp  -  men en fällningsperiod kan vara åtminstone 6 veckor så det kan kännas som länge, speciellt när dom är yngre.  Jag ger extra vitamintillskott ibland  -  t ex vitamin B. Tycker stt det förkortar fällningsperioderna. En blanding mellan färsk och ett bra torrfoder där man inte köper för stora säckar om man bara har 1 hund  -  tycker jag också förkortar fällningsperioderna. Det är med hundarna som med oss  -  vi blir också påverkade av väder och maten vi äter. Vitaminer är viktiga.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#5 2017-12-24 07:12:44

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Apropå rastlös  -  en hund kan vara över eller understimulerad.  En shiba behöver mycket motion  -  den behöver gå 1.5-2 mil varje dag. Sen behöver den också lite hjärngympa. Ålder spelar också in.

Min yngre tik på ca 1 år blir rastlös när det är dags att gå ut och om vi dröjer. Eller när ingenting  händer. Hon har behov av mer action än de äldre hundarna.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#6 2017-12-26 18:21:36

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

efal skrev:

Är det vanligt att en shiba kan vara rastlös till kynnet? Då menar jag inte att den är pigg, lite busig eller blir understimulerad.

Vet inte riktigt vad du menar är symptom på rastlös? olika för olika åldrar och situation ...stress och smärta kan också vara tänkbara orsaker

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

Sidfot