#1 2018-01-12 13:47:51

jennakristin
Medlem
Registrerad: 2018-01-12

Vandring

Hejsan!

Jag har en två år gammal shibahane som jag önskar gå på vandringsturer med! Alla tips vad gäller vandring med shiba/hund i största allmänhet tas tacksamt emot, det jag främst undrar över är följande:

- Vart kan jag köpa sovunderlag för hund? Jag hittar ju vanliga bäddar m.m. på djuraffärer men tänker främst på hopfällbara underlag främst menade för camping, likt sovunderlagen man själv använder, fast i annan storlek såklart smile.

- Hur bör man tänka vid övernattning i tält? Vilka temperaturgränser klarar en shiba av, när funkar det bäst med att låta shiban sova i absiden och när är det bäst att låta shiban sova inne i tältet?

- Har någon tips om foder som är bra för vandringsturer, t.ex. högenergifoder? Eller är det bäst att köra på samma foder som vanligt (fast något större portioner per dag)? Tips på förvaring, klövjeväska eller i min ryggsäck?

#2 2018-01-12 17:09:49

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Vandring

Jag tror nog du får bättre svar om du besöker vandringssidor föe hund! Detsamma gäller ju för shiba som vandring med alla andra hundar. Själv skulle det vara självklart att hunden sov med mig inne i tältet  så eget liggunderlag skulle vi inte behöva. Annars skulle jag klippa sönder ett så att det passade. Klövja en  shiba är inte så lätt  -  i förhållande till vad en bra klövjeväska som passar kostar och hur mycket vikt en shiba kan bära är det enklare att bära maten åt hunden.  Hur länge tänker du vara borta?  Torkad mat som du äter  -  kött, ägg etc  -  och hundens egna torrfoder? De som gått El Camino med hund har gett hunden rester av kött m m plus köpt mat efter vägen.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2018-01-13 22:55:14

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Mitt tips är att först tälta i närheten där du bor för att öva under varm årstid. Då ser du lättare vad som behövs. Vi har tältat på sommaren i Roslagen, det var urjobbigt för det var iskallt  och hundarna frös och jag frös första natten.

Lycka till med allt!

Hälsar Caroline

#4 2018-01-14 15:20:28

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Det finns en jättetrevlig facebookgrupp som heter Vandra med hund där du nog hittar svar på dina frågor. Jag föredrar att ha min shiba inne hos oss i tältet, bl a på grund av mygg och knott. Juni däremot skulle vilja sitta utanför tältet hela natten och spana.

Jag brukar torka mat och ta med, t ex kycklingfilé eller köttfärs och tänker att när vi tar paus för mat eller snacks så får hon också nåt att äta på.

Sen kan man tänka på att en genomsnitts-shiba inte är som en glad labbe som hänger med på allt. Om man har en något envis shibadam är det inte  alltid hon tycker det är lika kul att vandra som matte och husse gör, är det regnigt eller för varmt så kan man stå och dra i en sur hund som föredragit att vara hemma i sängen...

Senast redigerat av charlla (2018-01-14 15:21:27)

#5 2018-01-15 08:44:32

jennakristin
Medlem
Registrerad: 2018-01-12

Väldigt bra svar och frågeställningar, tusen tack till alla ni som svarat! give-a-rose

#6 Igår 03:38:10

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

.....ingen av mina hundar skulle hellre ligga i sängen än gå på vandring... Alla skulle tycka det var största hiten ever att få gå ut och vandra. Vavvan med...

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

Sidfot