#3811 2017-02-21 10:35:49

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Re: Just i dag

Jag är också ofta inne och tittar men dålig på att skriva  hmm  Infot är bra ställe att hämta information på. Mycket skrivs på fb, men det försvinner i alla trådar så det är svårt att söka tillbaka till äldre information där. Infot är bäst  give-a-rose

#3812 2017-02-23 03:11:19

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Helene skrev:

Nej, Fb har tagit över den snabba kommunikationen. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med Infot för vi förstår att det ändå är många som läser här när de planerar sitt valpköp.

Ja, det är verkligen svårt. Så just nu står Infot ganska stilla även om vi vet att många är inne och läser.

Föslag emottages med tacksamhet. Vi kan inte ha Infot ståendes och betala för det i all evighet. Finns det någon/några som skulle vilja försöka driva igång det igen? Eller finns det något annat vi kan göra med det?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3813 2017-02-23 08:42:42

Roksana
Medlem
Registrerad: 2017-02-23
Hundar/kennel:
Sutamuroku Amaya

Nu har jag registrerat mig på shibainfo! Jag kände att jag behövde säga mitt. smile

Som en valpköpare har den här sidan varit en guldgruva för mig. Jag skulle aldrig blivit så intresserad av shiba om jag inte fick läsa alla fina historier här inne. Dessutom finns det så mycket kunskap, tips och råd bland alla dessa trådar, det skulle vara så otroligt synd att allt detta försvinner...

Samtidigt så förstår jag att det är svårt för er att hålla igång det. Men jag lovar er, det finns många som är här inne och läser men som aldrig skriver (jag har besökt sidan sen 2014).

Man kanske kan marknadsföra sidan mer, så att alla som hänger på FB "flyttar" hit? Jag tycker det är så trevligt med alla trådar om enskilda hundar, det är kul att allt är samlad på samma plats. På FB försvinner ju allting.

#3814 2017-02-23 13:11:59

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Ja infot är toppen och jag vet inte vad jag hade gjort utan infot när jag var ny shibaägare.... och även som ny 2-shibaägare lol Jag får nästan ont i hjärtat om jag tänker på att shibainfo skulle försvinna.... "dagböckerna" över Musses och Gonzas första tid skulle försvinna.
Grejen är ju den att om man skriver vill man ju ha reaktion. Det får man direkt på fb men inte lika snabbt här (måste allt gå snabbt) och numera är det inte säkert att man får ngt svar alls. Om alla som var här inne o läste även hade skrivit så hade det ju varit full rulle på shibainfo. Det är lika mycket folk inne nu som bara läser som för ngt år sedan då när alla även skrev.
Jag har ju genom infot fått lära känna personer som jag kanske inte hade träffat annars. En av dem blev t.om. min arbetskamrat under några år (ja Linda jag vet att du läser och jag kommer sakna dig på jobbet heart)
Jag vill ju så klart att infot ska finnas kvar men jag förstår om ni beslutar annat. Säg till i god tid innan bara så man kanske kan spara ner sin "dagbok" på något sätt.
Helst av allt hade jag ju sett att folk började skriva. Skapa nya trådar med nya valpar/hundar att följa. Fb är kul på sitt snabba sätt infot är bra att allt finns kvar. Alla frågor och funderingar kan man söka upp. Registret har jag bläddrat jättemycket i smile Jag håller tummarna för att fler börjar skriva och infot lever kvar th_smiley_flower_wave heart

#3815 2017-02-23 18:25:55

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag instämmer helt. Vore jättesynd om forumet försvinner men skulle inte orka driva det tyvärr.
Men jag kan skärpa mig och bli bättre att skriva och om fler gör det kanske vi kommer igång igen?

#3816 2017-02-25 08:51:19

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Infot har alltid hängt på att många har skrivit och Helene och jag mest av alla. Själv har jag inte samma tid och ork längre. Tror inte Helene har det heller. Över tid har jag och Helene fått mycket skit för Infot från både SKK och SNK.  Plus inte minst för registret. Från väldigt många uppfödare. Det fanns en period när Infot var så levande att det kändes värt att lägga ner den tiden. Det var ett stort intresse och Helene och jag har alltid brunnit för shiban som ras.

Just nu brinner jag mer för mina egna hundar. Tiden räcker inte och det känns inte som värt det.

Anar ni hur många timmar vi lagt ner till ex på registret? Vi har aldrig fått ett officiellt tack från något håll för vårt jobb. Tvärtom. 

Nej jag vet inte. Är trött.

Jag tror inte att det räcker att 2 eller 3 personer säger att dom uppskattar Infot och vill ha det kvar och - kanske- tänker skriva mer.

Lena

#3817 2017-03-03 15:08:35

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

hemsidan har haft ett mycket gott rykte, men nu...ja...häromdagen träffade jag en shibaägare o frågade glatt (som vanligt) om de var här...svaret var att sidan verkade ganska död....

För mig har den varit ovärderlig. Här får man kvalitétssvar av proffs och amatörer. Kanske just för att det är ett speciellt forum och inte snabba-ryck-fb
Men det gäller ju att vi får in nytt blod oxå.

Hej!

Hälsar Caroline

#3818 2017-03-06 17:54:47

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Tyvärr glömmer man av shibainfo lite pga tex Facebook sad
Denna sida har varit väldigt viktig för mig! När jag först kom i kontakt med en shiba. Var det detta forum jag kom till. Letade efter info, bilder, helt enkelt fakta om denna underbara ras. Som man blev blixtförälskad i! heart

Kommer också ihåg att jag tyckte registret vad extremt spännande. Att kunna gå in och se bilder på min ev framtida valps släktingar osv. Stamtavla kan man självklart titta på. Men bilder är väldigt spännande och se likheter.

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#3819 2017-03-25 21:40:51

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tänk att jag fortfarandes förvånas... svarade i en tråd på fb och tyckte det var roligt att det länkades till registret, passade på att säga att det är på väg att läggas ner bl.a. pga av att det är motarbetat av rasklubben. Men se det fick jag inte nämna och hela tråden togs bort!

Det är ju ett beslut som är fattat av rasklubbens styrelse att vara emot registret, de provade ju tom att få bort det med en anmälan till SKK. Varför behandlas det som en hemlighet? Vare sig man gillar det eller inte så är det ju ett fattat beslut i en rasklubb underställd Svenska kennelklubben och därmed fakta. Inget offentligt har skrivits för att ändra på det.

Det är bara så och något vi fått acceptera men vi får inte prata om det...?

SUCK

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#3820 2017-03-28 04:22:30

GogosMatte
Medlem
Från: Årsta Stockholm
Registrerad: 2013-11-27
Hundar/kennel:
I himlen: Honto no Gogo. På jorden: Honto no Keiko-Hime Signe

Shibainfo är nog ganska unikt. Jag gissar att det inte finns så många forum inom hundvärlden av den här kvaliten. Det finns SÅ mycket bra innehåll och det är jättesorgligt att tänka sig att det skulle försvinna.

Men det är i så fall inte det enda forumet som hade sina glansdagar för 7-8 år sedan. Jag är medlem i ett annat (icke hundrelaterat) forum som är fullspäckat med värdefull information och som en gång hade bortåt 60 000 medlemmar. Aktiviteten där började minska kraftigt för ett par år sedan.

Det är som Helene skriver att facebook (och allt vad det heter) tog över nästan allt för ett par år sedan. Men sidorna på facebook handlar nästan bara om bilder och snabb bekräftelse. Det har väl sin charm och kanske man kan knyta kontakter med andra med samma intressen. Men som informations-och diskussionsforum är det ju väldigt tomt. Orkar inte folk koncentrera sig längre?

Själv är jag en periodare när det gäller allt på nätet och jag glömmer lösenord överallt och får problem med inloggningar osv. Så jag vet med mig att jag varit borta långa perioder härifrån.

Ja vad kan man göra? Kanske hålla ut ett tag och se om vinden vänder igen?
Som sagt, hela innehållet i shibainfo är mycket bra och värdefullt. Men ytan skulle nog behöva förnyas och idag är det yttre viktigt.

Jag förstår om ni som har startat infot och jobbat så mycket med det, samt fått ta emot så mycket orättvis skit, tröttnar till slut. Men om ni med all er kunskap skulle börja dra er tillbaka, vad skulle det bli kvar av infot då?

Jag önskar att jag inte var en totalidiot när det gäller allt vad datorer heter. Annars hade man kanske kunnat hjälpa till med något. Jag äger inte ens en riktig dator utan gör allt på min lilla iPad.

#3821 2017-03-29 17:48:32

Ann
Medlem
Registrerad: 2006-08-12
Hundar/kennel:
Honto-no Daiichi Taniko // Honto-no Taiyou // Enju Go Chisugsou

Det är verkligen tråkigt att ni funderar på att lägga ner ShibaInfo som innehåller så otroligt mycket kunskap, erfarenhet och trevliga berättelser. Samtidigt förstår jag ju att ni har lagt ner massor med tid och pengar på att hålla igång det(och fortfarande gör det)och att ni till slut inte orkar längre. Och naturligtvis är jag medskyldig till stagnationen, eftersom jag alltid varit dålig på att skriva. Att jag är inne och tittar flera gånger i veckan och det alltid(nästan oavsett tid på dygnet) är ytterligare mellan 30 och 60 personer inne hjälper ju inte, när vi bara tittar. Så jag förstår om ni inte orkar fortsätta. Men väldigt tråkigt är det.
Och Registret: Vad ska man säga? Så otroligt mycket jobb, som skulle gå till spillo om det lades ner. Det är ovärderligt och så otroligt bra. Varje rasklubb borde önska sig ett sånt och SKK borde applådera och stötta allt dom kan. Önskar verkligen att det gick att rädda åtminstone det.

#3822 2017-04-01 06:04:59

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ann skrev:

Och Registret: Vad ska man säga? Så otroligt mycket jobb, som skulle gå till spillo om det lades ner. Det är ovärderligt och så otroligt bra. Varje rasklubb borde önska sig ett sånt och SKK borde applådera och stötta allt dom kan. Önskar verkligen att det gick att rädda åtminstone det.

Om vi lägger ner Infot följer registret tyvärr nog med. Vi betalar varje månad för att ha Infot med register uppe. Vi börjar gå mot pensionen och kommer inte att ha råd med lyx liksom.... smile

Lena

#3823 2017-04-01 13:46:57

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Man kan ju också fråga folk på forumet om de vill vara med och hjälpa till att betala registret? Vi är ju många som är unga och kan bidra med en slant wave

Hälsar Caroline

#3824 2017-04-01 16:39:09

Roksana
Medlem
Registrerad: 2017-02-23
Hundar/kennel:
Sutamuroku Amaya

Ja, jag håller med Caroline! smile

Det är ingen rasklubb, även utomlands, som eventuellt är intresserad av att ta över registret? Jag har fått uppfattningen att den sträcker sig långt utöver Sveriges gränser. smile

#3825 2017-04-02 04:21:02

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Roksana skrev:

Ja, jag håller med Caroline! smile

Det är ingen rasklubb, även utomlands, som eventuellt är intresserad av att ta över registret? Jag har fått uppfattningen att den sträcker sig långt utöver Sveriges gränser. smile

Har faktiskt ingen aning! Registret borde vara i en rasklubbs ägo det håller jag med om. Eller intresseförening.

Lena

#3826 2017-04-02 06:49:52

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Trots allt så blir jag oerhört glad över snälla ord här! heart

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#3827 2017-04-07 13:25:36

GogosMatte
Medlem
Från: Årsta Stockholm
Registrerad: 2013-11-27
Hundar/kennel:
I himlen: Honto no Gogo. På jorden: Honto no Keiko-Hime Signe

Caroline skrev:

Man kan ju också fråga folk på forumet om de vill vara med och hjälpa till att betala registret? Vi är ju många som är unga och kan bidra med en slant wave

Ingen dum ide faktiskt lamp

#3828 2017-04-14 21:17:46

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

blir det någon liten shiba-träff i kungsträdgården nu när träden blommar?

Hälsar Caroline

#3829 2017-04-15 19:02:15

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Ja kanske det? Det är ju tradition att ta en sväng förbi.

#3830 2017-04-15 19:20:23

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

jag missar varje år

Hälsar Caroline

#3831 2017-05-14 18:29:27

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Idag har vi varit på utflykt med Taito och Ginza. Vi var på jakthundens dag på Fulltofta utanför Hörby.  Vi träffade på ett "vildsvin" och fick gå ett viltspår. Vi hade en mysig promenad i solen heart

#3832 2017-05-15 08:30:42

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Låter härligt!

#3833 2017-05-21 16:42:10

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Om ni inte varit i Huddinge i naturreservatet Gömmaren så - åk dit.
För latmaskar som oss (alltså människorna i familjen) så är det jättebra.
Man parkerar bilen och vips så är man i naturen.
Det är mycket stenar, trädrötter att hoppa över. Trädplank att gå över på den lilla myren. Allting är liksom i miniatyr.
Efter 700 meters promme så finns ett litet hundbad. Fräsch med sandstrand.
Litet betyder...litet. Men perfekt för oss.
Kan tänka mig att det är fullt här på sommaren överallt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gömmarens_naturreservat

Hälsar Caroline

#3834 2017-05-29 19:55:23

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Just nu undrar jag varför vi har 100 gäster?

Lena

#3835 2017-06-13 04:24:55

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

I natt vaknade jag av att Juni ylade i sömnen, det lät som hon skrek "whaaaaaat?" i falsett. Lite svårt att somna om efter det...

#3836 2017-06-13 17:54:39

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

åååå gulle-Juni

Hälsar Caroline

#3837 2017-06-16 07:19:00

Tobias.S
Medlem
Från: Oxelösund
Registrerad: 2013-09-24
Hundar/kennel:
Sutamuroku Rumiko

Charlla: Vår Rumi gjorde samma sak inatt, ylade rätt ut i sömnen. Jag blev livrädd, och hade förstås också svårt att somna efter det. Första gången det hände.

Mvh

#3838 2017-06-29 19:55:42

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Hej hopp Admin!

Vi undrar om det kanske finns någon ny fin bild att sätta på framsidan smile

Hälsar Caroline

#3839 2017-12-24 07:17:52

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

http://media.sutamuroku.com/2017/12/jul17.jpg

God Jul önskar jag alla Shibainfos läsare!

Lena

#3840 2018-06-08 20:18:47

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

grattis Just idag vill jag gratta Hanas underbara Lena på födelsedagen!
Var den idag? Nej, det är den inte för vi missade dagen!

Tack Lena för allt engagemang och vårt eviga tacksamhet för att vi fick denna juvel - Hana.

Caroline - Jan - Birgitta  o Voff från din Hana

Hälsar Caroline

Sidfot