• Index
  •  » Avel
  •  » Skulle vilja avla på min hanhund/total nybörjare

#1 2018-09-12 20:00:53

CarlRonnmark
Medlem
Registrerad: 2018-09-12

Skulle vilja avla på min hanhund/total nybörjare

Hejsan, det här är min första tråd här, känns som att man kommer få bäst svar av erfarna uppfödare istället för att googla runt.

Jag har en fin, frisk och lugn 5 årig hanhund som vi kallar för Hobbe (Edeängs Benjamin) och jag skulle tycka det vore roligt om jag kunde få valpar på honom. När jag köpte honom pratade jag inte så mycket med uppfödaren om huruvida jag fick avla på honom eller inte då det inte var något jag hade i tanke just då, men jag vet inte heller om jag behöver uppfödarens tillstånd för att få avla på honom (det stod ingenting sådant i kontraktet).

Vad jag förstår så krävs det att hunden är frisk och har godkända leder och ögon där man kontaktar veterinär som gör tester. Men hur man kommer i kontakt med en uppfödare som behöver en avelshane vet jag inte.
Jag skulle gärna vilja bli pekad i rätt riktning, jag vill självklart inte göra det här halvdant men jag är ju alltså inte så erfaren.

Tacksam för alla svar, Mvh Carl

#2 2018-09-14 17:45:21

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Skulle vilja avla på min hanhund/total nybörjare

Förutom känt resultat på höfter krävs det att du gör reklam för din hund på olika sätt. Tävla, träna, visa på utställningar... Ta fina kort, lägg ut på olika sajter.... Har inte SNK en avelshanesida t ex? Förutom frisk och sund och rastypiskt utseende spelar stamtavlan roll när vi uppfödare letar hanar. Hunden ska passa våra tikars  linjer.

Men som sagt  -  gör hälsoundersökningar och reklam för att han finns och är tillgänglig!

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

• Index
  •  » Avel
  •  » Skulle vilja avla på min hanhund/total nybörjare

Sidfot